EN
  • Anasayfa
  • TDE225 Türk Kültür Tarihi I (2024 - 2025 / 3. Yarıyıl)
  • EN
TDE225 - Türk Kültür Tarihi I
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Türk Kültür Tarihi I TDE225 3 2 + 0 3,0 Pdf
Birim Bölüm
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi yüzyüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Serdar ŞİMŞEK
Ders Veren
Amaç

Orta Asya Türk tarihini, kültürünü, coğrafyasını; bu coğrafyada gerçekleşen, tarihten günümüze kadarki olayları;Türklerin en eski yurtlarını ve göçlerini öğrenmek. Türk Tarihinin genel özelliklerini açıklayabilmek.

Ders İçeriği

Orta Asya Türk tarihi, kültürü, coğrafyası hakkında bilgi verilir; Tarihi dönem Türk dilleri (Köktürkçe Karahanlı Türkçesi ve Çağatay Türkçesi) derslerinin daha verimli olması önemli derecede katkı sağlar.

Ders Kaynakları Ahmet Taşağıl: Çin Kaynaklarına Göre Türk Boyları. Türk Tarih Kurumu Yayınları. Ankara, 2004.
Çin Kaynaklarında Türkler: Eski Tang Tarihi. Türk Dil Kurumu, Ankara, 2006.
Reşat Genç: Karahanlı Devlet Teşkilatı. Türk Tarih Kurumu, Ankara, 2002.
Jean-Paul Roux: Orta Asya Tarih ve Uygarlık. Çev. Lale Arslan Özcan. Kabalcı Yay. 2006.
Ahmet Taşağıl: Köktürkler. Ankara, 2004.
Orta Asya Türk Tarihi. Anadolu Üniversitesi Yayını. Eskişehir, 2013.
Bahaeddin Ögel: İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi. Türk Tarih Kurumu yay. Ankara, 2004.
Bahaeddin Ögel, Büyük Hun İmparatorluğu Tarihi. Ankara, 1982.
G. Çandarlıoğlu: Uygur Devletleri Tarihi ve Kültürü. Türk Dünyası Araştırmaları vakfı yayınları. 2004.
Özkan İzgi: Orta Asya Türk Tarihi Araştırmaları
Peter. B. Golden: Türk Halkları Tarihine Giriş. Ötüken Yay. 2002.
Açıldığı Öğretim Yılı 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 1 12 12
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 1 12 12
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 1 12 12
Önceden planlanmış özel beceriler Rol Yapma / Drama 1 12 12
Önceden planlanmış özel beceriler Problem Çözme 1 12 12
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Sözlü 1 12 12
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 2 1 2
Final Final 2 1 2
Toplam İş Yükü (Saat) 76
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 2,98
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Türk Tarihinin Başlangıcı; Asya Hun İmparatorluğu
2 Kavimler göçü; Avrupa Hun imparatorluğu
3 2. Köktürk Devleti; Köktürklerin sosyal yapısı; ticaret, kültür ve yaşayış tarzı.
3 Cengiz Handan Sonra Moğol İmparatorluğu: Altın Ordu Devleti; Çağatay Hanlığı; İlihanlılar
4 Bozkır Uygur Kağanlığı; Maniheizm'in kabülü
5 Kansu ve Beşbalık Uygurları; Uygur Devrinin Genel Karakteri
6 Uygur Medeniyeti, Edebiyat ve sanat; Mimari Eseler; Dinler.
7 Türk Boyları: Töles boyları; Kırgızlar (M.Ö. 202-960); Türgişler (634-766);
8 Arasınav/Türk Boyları: Karluklar (727-1212); Oğuzlar (766-1000).
9 Doğu Avrupadaki Türk Devletleri ve Boyları: Avrupa Hunlar ()374-469; Avarlar (558-805); Sabarlar (469-576); Hazarlar (6261000).
10 Doğu Avrupadaki Türk Devletleri ve Boyları: İtil Bulgar Devleti (680-1391); Tuna Bulgar Devleti (679-869); Peçenekler (860-1091); Uzlar (860-1068); Kuman-Kıpçaklar (1000-1303).
11 Moğol İmparatorluğunun kuruluşu ve Moğolların Orta Asya'yı İstilası; Harezmşahlar; Moğol İstilası Döneminde Türkistan.
13 Moğol İstilası Döneminde Türkistan; Hrezmşahlar; Cengiz Handan Sonra Moğol İmparatorluğu; Moğol İmparatorluğunda Türkler.
14 Altın Orda ve Ardılı Hanlıklar: Altın Orda devleti;Kazan Hanlığı (1437-1552); Astrahan Hanlığı (1466-1556); Kasım Hanlığı (1455-1681); Sibir Hanlığı (1468-1607).
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Türk Tarihinin Başlangıcından başlayarak Genel Türk tarihi üzerindeki temel bilgileri edinmek
İslamiyet Öncesi Türk Tarihi üzerinde edinen bilgilerle Eski Türkçe (Köktürkçe ve Uygurca) derslerine alt yapı oluşturmak
Orta Asya Türklerinin ve onların uzantıları olan halkların tarihleri, Kültürü hakkında bilgi edinmek;
Orta Asya Türk Tarihinin Türk tarihindeki yeri ve önemini anlamak.
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Türk Tarihinin Başlangıcından başlayarak Genel Türk tarihi üzerindeki temel bilgileri edinmek - - - - - - - - - - - - - - -
İslamiyet Öncesi Türk Tarihi üzerinde edinen bilgilerle Eski Türkçe (Köktürkçe ve Uygurca) derslerine alt yapı oluşturmak - - - - - - - - - - - - - - -
Orta Asya Türklerinin ve onların uzantıları olan halkların tarihleri, Kültürü hakkında bilgi edinmek; - - - - - - - - - - - - - - -
Orta Asya Türk Tarihinin Türk tarihindeki yeri ve önemini anlamak. - - - - - - - - - - - - - - -