Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Türk Kültür Tarihi I | TDE225 | 3 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | yüzyüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Serdar ŞİMŞEK |
Ders Veren | |
Amaç |
Orta Asya Türk tarihini, kültürünü, coğrafyasını; bu coğrafyada gerçekleşen, tarihten günümüze kadarki olayları;Türklerin en eski yurtlarını ve göçlerini öğrenmek. Türk Tarihinin genel özelliklerini açıklayabilmek. |
Ders İçeriği |
Orta Asya Türk tarihi, kültürü, coğrafyası hakkında bilgi verilir; Tarihi dönem Türk dilleri (Köktürkçe Karahanlı Türkçesi ve Çağatay Türkçesi) derslerinin daha verimli olması önemli derecede katkı sağlar. |
Ders Kaynakları |
Ahmet Taşağıl: Çin Kaynaklarına Göre Türk Boyları. Türk Tarih Kurumu Yayınları. Ankara, 2004.
Çin Kaynaklarında Türkler: Eski Tang Tarihi. Türk Dil Kurumu, Ankara, 2006. Reşat Genç: Karahanlı Devlet Teşkilatı. Türk Tarih Kurumu, Ankara, 2002. Jean-Paul Roux: Orta Asya Tarih ve Uygarlık. Çev. Lale Arslan Özcan. Kabalcı Yay. 2006. Ahmet Taşağıl: Köktürkler. Ankara, 2004. Orta Asya Türk Tarihi. Anadolu Üniversitesi Yayını. Eskişehir, 2013. Bahaeddin Ögel: İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi. Türk Tarih Kurumu yay. Ankara, 2004. Bahaeddin Ögel, Büyük Hun İmparatorluğu Tarihi. Ankara, 1982. G. Çandarlıoğlu: Uygur Devletleri Tarihi ve Kültürü. Türk Dünyası Araştırmaları vakfı yayınları. 2004. Özkan İzgi: Orta Asya Türk Tarihi Araştırmaları Peter. B. Golden: Türk Halkları Tarihine Giriş. Ötüken Yay. 2002. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 12 | 12 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 12 | 12 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 12 | 12 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Rol Yapma / Drama | 1 | 12 | 12 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 1 | 12 | 12 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 1 | 12 | 12 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
Final | Final | 2 | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,98 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Türk Tarihinin Başlangıcı; Asya Hun İmparatorluğu | |
2 | Kavimler göçü; Avrupa Hun imparatorluğu | |
3 | 2. Köktürk Devleti; Köktürklerin sosyal yapısı; ticaret, kültür ve yaşayış tarzı. | |
3 | Cengiz Handan Sonra Moğol İmparatorluğu: Altın Ordu Devleti; Çağatay Hanlığı; İlihanlılar | |
4 | Bozkır Uygur Kağanlığı; Maniheizm'in kabülü | |
5 | Kansu ve Beşbalık Uygurları; Uygur Devrinin Genel Karakteri | |
6 | Uygur Medeniyeti, Edebiyat ve sanat; Mimari Eseler; Dinler. | |
7 | Türk Boyları: Töles boyları; Kırgızlar (M.Ö. 202-960); Türgişler (634-766); | |
8 | Arasınav/Türk Boyları: Karluklar (727-1212); Oğuzlar (766-1000). | |
9 | Doğu Avrupadaki Türk Devletleri ve Boyları: Avrupa Hunlar ()374-469; Avarlar (558-805); Sabarlar (469-576); Hazarlar (6261000). | |
10 | Doğu Avrupadaki Türk Devletleri ve Boyları: İtil Bulgar Devleti (680-1391); Tuna Bulgar Devleti (679-869); Peçenekler (860-1091); Uzlar (860-1068); Kuman-Kıpçaklar (1000-1303). | |
11 | Moğol İmparatorluğunun kuruluşu ve Moğolların Orta Asya'yı İstilası; Harezmşahlar; Moğol İstilası Döneminde Türkistan. | |
13 | Moğol İstilası Döneminde Türkistan; Hrezmşahlar; Cengiz Handan Sonra Moğol İmparatorluğu; Moğol İmparatorluğunda Türkler. | |
14 | Altın Orda ve Ardılı Hanlıklar: Altın Orda devleti;Kazan Hanlığı (1437-1552); Astrahan Hanlığı (1466-1556); Kasım Hanlığı (1455-1681); Sibir Hanlığı (1468-1607). |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Türk Tarihinin Başlangıcından başlayarak Genel Türk tarihi üzerindeki temel bilgileri edinmek | |||
İslamiyet Öncesi Türk Tarihi üzerinde edinen bilgilerle Eski Türkçe (Köktürkçe ve Uygurca) derslerine alt yapı oluşturmak | |||
Orta Asya Türklerinin ve onların uzantıları olan halkların tarihleri, Kültürü hakkında bilgi edinmek; | |||
Orta Asya Türk Tarihinin Türk tarihindeki yeri ve önemini anlamak. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Türk Tarihinin Başlangıcından başlayarak Genel Türk tarihi üzerindeki temel bilgileri edinmek | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
İslamiyet Öncesi Türk Tarihi üzerinde edinen bilgilerle Eski Türkçe (Köktürkçe ve Uygurca) derslerine alt yapı oluşturmak | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Orta Asya Türklerinin ve onların uzantıları olan halkların tarihleri, Kültürü hakkında bilgi edinmek; | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Orta Asya Türk Tarihinin Türk tarihindeki yeri ve önemini anlamak. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |