Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Genel Dilbilimi I | TDE303 | 5 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. İbrahim TAŞ |
Ders Veren | Prof. Dr. İbrahim TAŞ |
Amaç |
Bu dersin temel amacı, öğrencinin dil, bilim, toplum, dilbilim, dil edinimi gibi konularda bilgilendirilmesi/bilinçlendirilmesidir. |
Ders İçeriği |
Bu ders kapsamında dil bilimi tarihine kısa bir bakış, dil biliminin konusu, yazının saygınlığı, ses biliminin ilkeleri, dil göstergesinin öz niteliği, eş zamanlı dilbilimi, art zamanlı dil bilimi, tarihsel süreçte dil bilimi, dil aileleri ve dil türleri, insana ilişkin olgular arasında dilin yeri ve önemi, ses ve yazı arasındaki nüans, dilin düzeneği, dillerin çeşitliği, edebî dil ve yerel dil, dilin kültürel değerleri aktarım özelliği gibi genel dilbilimin araştırma konu ve kategorileri oluşturan meseleler üzerinde durulacaktır. |
Ders Kaynakları |
Aksan, Doğan (1990) Her Yönüyle Dil (Ana Çizgileri ile Dilbilim) I-II-III, Ankara: TDK
Başkan, Özcan (2003), Bildirişim (İnsan-Dili ve Ötesi), İstanbul: Multilingual Yayınları Chomsky, Noam (2001), Dil ve Zihin, (Çeviren : Ahmet KOCAMAN), Ankara: Ayraç Yayınları |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 7 | 1 | 7 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 7 | 1 | 7 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 28 | 1 | 28 |
Ödev 2 | Ödev 2 | 14 | 1 | 14 |
Final | Final | 7 | 1 | 7 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 119 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,67 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Ders izlencesinin analizi, ödev ve araştırma projeleriyle ilgili bilgilendirme | |
2 | Dil Yetisi: Tanmı, kökeni, doğası, evrimi ve işleyişi | Tartışmalı Ders |
3 | Zihin, dil ve düşünce ilişkisi | |
4 | Modern Linguistik: Tanımı, tarihi, alanları ve metodolojisi | |
5 | Göstergebilim: Dilsel ve kültürel göstergelerin bilimsel analizi | |
6 | Fonetik(Sesbilgisi): Dilin sesleri ve biçimler | |
7 | Fonoloji(Sesbilimi): Seslerin zihinsel kompozisyonu | |
8 | Morfoloji(Biçimbilim): Kelimeler ve parçaları | |
9 | Sentaks(Sözdizim): Kelimelerin cümle içindeki dizilimi/düzeni | |
10 | Semantik(Anlambilim): Anlam’ın anlamı/Dil felsefesi | Ders |
11 | Pragmatik: Dilin bağlamsal ve performatif kullanımları | Ders |
12 | Dil Edimi: Dilin öğrenimi ve süreçleri | |
13 | Sosyolinguistik: Dilin sosyal bağlamda kullanımı. | |
14 | Genel değerlendirmeler ve kapanış. |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Dilin edimi ve sosyal bağlamdaki kullanımlarına dair kavra, terim ve teoriler tanır. | Sözlü Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Fonetik ve fonolojiyle ilgili kavram ve teorileri tanır ve iki alan arasındaki ilişkileri analiz eder | Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Morfoloji ve sentaks ile ilgili kavram, terim ve teorileri tanır. Dili morfolojik ve sentatik düzlemde analiz eder. | Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Semantik ve pragmatikle ilgili kavramları, terimleri ve teorileri tanır. Dili semantik ve pragmatik düzlemde çözümler. | Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Dilbilimi tanımlar, dilbilimle ilgili temel kavramları sıralar, dilbilgisi ve dil yetisiyle ilgili kavramları tanımlar, dil-düşünce ilişkisini analiz eder. | Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dilin edimi ve sosyal bağlamdaki kullanımlarına dair kavra, terim ve teoriler tanır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Fonetik ve fonolojiyle ilgili kavram ve teorileri tanır ve iki alan arasındaki ilişkileri analiz eder | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Morfoloji ve sentaks ile ilgili kavram, terim ve teorileri tanır. Dili morfolojik ve sentatik düzlemde analiz eder. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Semantik ve pragmatikle ilgili kavramları, terimleri ve teorileri tanır. Dili semantik ve pragmatik düzlemde çözümler. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Dilbilimi tanımlar, dilbilimle ilgili temel kavramları sıralar, dilbilgisi ve dil yetisiyle ilgili kavramları tanımlar, dil-düşünce ilişkisini analiz eder. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |