EN
  • Anasayfa
  • TDE303 Genel Dilbilimi I (2024 - 2025 / 5. Yarıyıl)
  • EN
TDE303 - Genel Dilbilimi I
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Genel Dilbilimi I TDE303 5 2 + 0 3,0 Pdf
Birim Bölüm
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz Yüze
EBS Koordinatörü Prof. Dr. İbrahim TAŞ
Ders Veren Prof. Dr. İbrahim TAŞ
Amaç

Bu dersin temel amacı, öğrencinin dil, bilim, toplum, dilbilim, dil edinimi gibi konularda bilgilendirilmesi/bilinçlendirilmesidir.

Ders İçeriği

Bu ders kapsamında dil bilimi tarihine kısa bir bakış, dil biliminin konusu, yazının saygınlığı, ses biliminin ilkeleri, dil göstergesinin öz niteliği, eş zamanlı dilbilimi, art zamanlı dil bilimi, tarihsel süreçte dil bilimi, dil aileleri ve dil türleri, insana ilişkin olgular arasında dilin yeri ve önemi, ses ve yazı arasındaki nüans, dilin düzeneği, dillerin çeşitliği, edebî dil ve yerel dil, dilin kültürel değerleri aktarım özelliği gibi genel dilbilimin araştırma konu ve kategorileri oluşturan meseleler üzerinde durulacaktır.

Ders Kaynakları Aksan, Doğan (1990) Her Yönüyle Dil (Ana Çizgileri ile Dilbilim) I-II-III, Ankara: TDK
Başkan, Özcan (2003), Bildirişim (İnsan-Dili ve Ötesi), İstanbul: Multilingual Yayınları
Chomsky, Noam (2001), Dil ve Zihin, (Çeviren : Ahmet KOCAMAN), Ankara: Ayraç Yayınları
Açıldığı Öğretim Yılı 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 14 28
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Grup Çalışması 7 1 7
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 1 14 14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 1 14 14
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 7 1 7
Ödev 1 Ödev 1 28 1 28
Ödev 2 Ödev 2 14 1 14
Final Final 7 1 7
Toplam İş Yükü (Saat) 119
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4,67
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Ders izlencesinin analizi, ödev ve araştırma projeleriyle ilgili bilgilendirme
2 Dil Yetisi: Tanmı, kökeni, doğası, evrimi ve işleyişi Tartışmalı Ders
3 Zihin, dil ve düşünce ilişkisi
4 Modern Linguistik: Tanımı, tarihi, alanları ve metodolojisi
5 Göstergebilim: Dilsel ve kültürel göstergelerin bilimsel analizi
6 Fonetik(Sesbilgisi): Dilin sesleri ve biçimler
7 Fonoloji(Sesbilimi): Seslerin zihinsel kompozisyonu
8 Morfoloji(Biçimbilim): Kelimeler ve parçaları
9 Sentaks(Sözdizim): Kelimelerin cümle içindeki dizilimi/düzeni
10 Semantik(Anlambilim): Anlam’ın anlamı/Dil felsefesi Ders
11 Pragmatik: Dilin bağlamsal ve performatif kullanımları Ders
12 Dil Edimi: Dilin öğrenimi ve süreçleri
13 Sosyolinguistik: Dilin sosyal bağlamda kullanımı.
14 Genel değerlendirmeler ve kapanış.
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Dilin edimi ve sosyal bağlamdaki kullanımlarına dair kavra, terim ve teoriler tanır. Sözlü Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Fonetik ve fonolojiyle ilgili kavram ve teorileri tanır ve iki alan arasındaki ilişkileri analiz eder Sözlü Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Morfoloji ve sentaks ile ilgili kavram, terim ve teorileri tanır. Dili morfolojik ve sentatik düzlemde analiz eder. Sözlü Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Semantik ve pragmatikle ilgili kavramları, terimleri ve teorileri tanır. Dili semantik ve pragmatik düzlemde çözümler. Sözlü Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Dilbilimi tanımlar, dilbilimle ilgili temel kavramları sıralar, dilbilgisi ve dil yetisiyle ilgili kavramları tanımlar, dil-düşünce ilişkisini analiz eder. Sözlü Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Dilin edimi ve sosyal bağlamdaki kullanımlarına dair kavra, terim ve teoriler tanır. - - - - - - - - - - - - - - -
Fonetik ve fonolojiyle ilgili kavram ve teorileri tanır ve iki alan arasındaki ilişkileri analiz eder - - - - - - - - - - - - - - -
Morfoloji ve sentaks ile ilgili kavram, terim ve teorileri tanır. Dili morfolojik ve sentatik düzlemde analiz eder. - - - - - - - - - - - - - - -
Semantik ve pragmatikle ilgili kavramları, terimleri ve teorileri tanır. Dili semantik ve pragmatik düzlemde çözümler. - - - - - - - - - - - - - - -
Dilbilimi tanımlar, dilbilimle ilgili temel kavramları sıralar, dilbilgisi ve dil yetisiyle ilgili kavramları tanımlar, dil-düşünce ilişkisini analiz eder. - - - - - - - - - - - - - - -