Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Türk Halk Edebiyatı III | TDE309 | 5 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Serdar ŞİMŞEK |
Ders Veren | Doç. Dr. Serdar ŞİMŞEK |
Amaç |
Bu dersin temel amacı, 16. yüzyıl İstanbulunda ortaya çıkan kahvehane kurumu ve kültürü etrafında biçimlenen Âşık tarzı kültür geleneğinin arkaik sözlü kültürdeki öncüllerinden dijital medyadaki temsillerine dek uzanan gelişim seyri tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla ele almaktır. |
Ders İçeriği |
Ozan-Baksı Geleneği, Aşık Geleneğinin tarihi kökenleri, Aşık Tarzı Edebiyatın kaynakları, oluşumu ve gelişimi dönemleri, Aşıklık geleneğinin önemli temsilcileri, Aşıkların yetişme tarzları, Aşıklık geleneğinin icra ortamları, Aşıklık geleneği-medya ilişkisi vb. konuların üzerinde durulacaktır. |
Ders Kaynakları |
Köprülü, M. Fuat. Edebiyat Araştırmaları I, Ankara: Akçağ, 2004.
Günay, Umay. Türkiyede Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, Ankara: Akçağ, 1998 Çobanoğlu, Özkul. Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Ankara: Akçağ, 2001. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 12 | 12 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 1 | 12 | 12 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 4 | 1 | 4 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 1 | 12 | 12 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 1 | 12 | 12 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 1 | 12 | 12 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
Final | Final | 2 | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 110 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,31 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Âşıklık geleneği ve Aşık Edebiyatı. | |
2 | Aşıklık Geleneğinin Tarihi Kökenleri. | |
3 | Aşıklık Geleneğinin Tarihi Kökenleri | |
4 | Âşık Edebiyatı ile Tekke-Tasavvuf Edebiyatı arasındaki etkileşimler. | |
5 | Âşık Edebiyatı ile Divan Edebiyatı arasındaki etkileşimler | |
6 | Âşıkların yetiştiği sosyal çevreler ve yetişme tarzları. | |
7 | Aşıklık Geleneği ve Halk Hikayeciliği | |
8 | Aşıklık geleneğinin icra ortamları. | |
9 | Âşıklık geleneği:Bade içme, Rüya motifi, Âşık kolları, Hikaye anlatma geleneği | |
10 | Aşık Edebiyatında Tür ve Şekil. | |
11 | Türk Aşıklık Geleneğinin Önemli Temsilcileri. | |
12 | Türk Aşıklık Geleneğinin Önemli Temsilcileri. | |
13 | Aşıklık Geleneği ve Medya | |
14 | UNESCO, SOKÜM ve Aşıklık Geleneği |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Türk aşıklık geleneğinin çeşitli medya teknolojileri ve kültürleri arasındaki etkileşimlerini bilir ve analiz eder. | |||
Türk ozanlık geleneğinin arkaik kökenlerini, temel işlevlerini, sosyo-kültürel dönüşümlerini bilir. | |||
Türk aşıklık geleneğinin tarihsel, sosyal ve kültürel bağlamlarını tanır. | |||
UNESCO ve SOKÜM Sözleşmesinin aşıklık geleneği açısından taşıdığı anlam ve önemi bilir. | |||
Türk edebiyatının menşei, sözlü kültür ortamı ve sözlü geleneğin temel karakteristiklerini tanır. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Türk aşıklık geleneğinin çeşitli medya teknolojileri ve kültürleri arasındaki etkileşimlerini bilir ve analiz eder. | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Türk ozanlık geleneğinin arkaik kökenlerini, temel işlevlerini, sosyo-kültürel dönüşümlerini bilir. | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Türk aşıklık geleneğinin tarihsel, sosyal ve kültürel bağlamlarını tanır. | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
UNESCO ve SOKÜM Sözleşmesinin aşıklık geleneği açısından taşıdığı anlam ve önemi bilir. | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Türk edebiyatının menşei, sözlü kültür ortamı ve sözlü geleneğin temel karakteristiklerini tanır. | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |