Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Harezm-Kıpçak Türkçesi | TDE302 | 6 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Zemire GULCALI |
Ders Veren | |
Amaç |
1.Harezm Türkçesiyle yazılmış eserleri tanıtmak; 2.Dönemin dil özellikleri hakkında öğrencileri bilgilendirmek; 3. Kıpçak Türkçesiyle yazılmış eserleri tanıtmak; 4.Öğrencilere bu dil grubunun özellikleri hakkında bilgi vermek |
Ders İçeriği |
Harezm Türkçesiyle yazılmış eserlerin ve Harezm Türkçesinin dilbilgisinin incelenmesi; Kıpçak Türkçesiyle yazılmış eserlerin ve Kıpçak Türkçesinin dilbilgisinin incelenmesi |
Ders Kaynakları |
Aysu Ata, Nehcü'l-Feradis. Uştmahlarnıñ Açuq Yolı (Cennetlerin Açık Yolu). II. Dizin-Sözlük, TDK Yayınları: 518, Ankara 1998
Aysu Ata, Harezm - Altınordu Türkçesi, TDAD: 36, İstanbul 2002. Ali Fehmi Karamanlıoğlu, Kıpçak Türkçesi Grameri, Türk Dil Kurumu Yayınları, 1994 Aysu Ata, Kısasü'l-Enbiyâ I. (Giriş-Metin-Tıpkıbasım), Türk Dil Kurumu Yayınları: 681-1, XL+616s., Ankara 1997 J. Eckmann, Middle Turkic Glosses of the Rylands lnterlinear Koran Translation, Akademiai Kiado, (1976) Ali Fehmi Karamanlıoğlu, Seyf-i Sarâyî: Gülistan Tercümesi (Kitâb Gülistan bi't-türkî), MEB, İstanbul 1978, TDK, Ankara (tıpkıbasım ile). János Eckmann, Nehcü'l-Feradis. Uştmahlarnıñ Açuq Yolı (Cennetlerin Açık Yolu): II Metin, (Yayınlayanlar: S. Tezcan, H. Zülfikar), TDK yay., Ankara 1983; tıpkıbasım ile: 1995 J. Eckmann, Harezm, Kıpçak ve Çağatay Türkçesi Üzerine Araştırmalar TDK Yay. Aysu Ata, Kısasü'l-Enbiyâ II .Dizin, Türk Dil Kurumu Yayınları:681-2, 820s., Ankara 1997 János Eckmann, "The Memluk-Kipchak Literature", Central Asiatic Journal, Volume VIII, 1963, S. 304. J. Eckmann, “Harezm Türkçesi”, Tarihi Türk Şiveleri, TKAE Yay., 1988 Necmettin Hacıeminoğlu, Harezm Türkçesi Grameri, İst. Ün. Ed. Fak. Yay., 1997 |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 15 | 1 | 15 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 8 | 1 | 8 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 5 | 1 | 5 |
Final | Final | 18 | 1 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 102 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Harezm Türkçesiyle yazılmış eserler tanıtılacak | |
2 | Harezm Türkçesinin sesbilgisel özellikleri | |
3 | Harezm Türkçesindeki iyelik ekleri ve ad durum ekleri | |
4 | Harezm Türkçesindeki eylem çekimi; Harezm Türkçesindeki eylemsiler | |
5 | Harezm Türkçesi eserlerinden olan Nehcü'l-Feradis'ten bir bölüm okutulup incelenecek | |
5 | Harezm Türkçesi eserlerinden olan Nehcü'l-Feradis'ten bir bölüm okutulup incelenecek | |
7 | Harezm Türkçesi eserlerinden olan Nehcü'l-Feradis'ten bir bölüm okutulup incelenecek | |
8 | Memluk Kıpçakçasının dil özellikleri ve eserlerinin tanıtılması; Ermeni Kıpçakçası'nın dil özellikleri ve eserlerinin tanıtılması | |
9 | Kıpçak Türkçesinin genel ses bilgisel özellikleri; Kıpçak Türkçesindeki iyelik ekleri ve ad durum ekleri | |
10 | Kıpçak Türkçesindeki eylem çekimi; Kıpçak Türkçesindeki eylemsiler | |
11 | Codex Cumanicus'un incelenmesi ve sözlükte yer alan sözcüklerin değerlendirilmesi | |
13 | Memluk Kıpçakçasıyla yazılmış Gülistan Tercümesi'nden bir bölüm okutulup incelenecek | |
13 | Memluk Kıpçakçasıyla yazılmış Gülistan Tercümesi'nden bir bölüm okutulup incelenecek | |
13 | Memluk Kıpçakçasıyla yazılmış Gülistan Tercümesi'nden bir bölüm okutulup incelenecek |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Nehcü'l-Feradis, Kısasü'l-Enbiya'dan örnekler okuyarak uygulamalı olarak Harezm Türkçesinin söz dağarcığını ve dil özelliklerini öğrenecekler. | |||
Kıpçak Türkçesiyle yazılmış metinlerden örnekler okuyarak uygulamalı olarak Kıpçak Türkçesinin söz dağarcığını ve dil özelliklerini öğrenecekler. | |||
Öğrenciler, Harezm Türkçesiyle yazılmış eserleri, bu eserler üzerinde yapılmış çalışmaları öğrenecek | |||
Öğrenciler, Kıpçak Türkçesiyle yazılmış eserleri, bu eserler üzerinde yapılmış çalışmaları öğrenecek | |||
Öğrenciler bu dönemin dil özellikleri hakkında bilgi edinecekler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nehcü'l-Feradis, Kısasü'l-Enbiya'dan örnekler okuyarak uygulamalı olarak Harezm Türkçesinin söz dağarcığını ve dil özelliklerini öğrenecekler. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Kıpçak Türkçesiyle yazılmış metinlerden örnekler okuyarak uygulamalı olarak Kıpçak Türkçesinin söz dağarcığını ve dil özelliklerini öğrenecekler. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Öğrenciler, Harezm Türkçesiyle yazılmış eserleri, bu eserler üzerinde yapılmış çalışmaları öğrenecek | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Öğrenciler, Kıpçak Türkçesiyle yazılmış eserleri, bu eserler üzerinde yapılmış çalışmaları öğrenecek | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Öğrenciler bu dönemin dil özellikleri hakkında bilgi edinecekler | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |