Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Yeni Türk Yazı Dilleri I | TDE401 | 7 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Ders, sadece yüz yüze verilmektedir. |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Halilibrahim ERTÜRK |
Ders Veren | Öğr. Gör. Murat YATAĞAN |
Amaç |
Azerbaycan Türkçesinin sözdizimsel ve gramatikal unsurlarını, ana hatlarıyla öğrenmelerini ve bu lehçeler üzerine lisansüstü düzeyde alan araştırmaları yapabilmelerini sağlamaktır. |
Ders İçeriği |
Türkiye Türkçesine en yakın lehçe olan Azerbaycan Türkçesinin verilen metinler üzerinden gramer bilgilerini öğretmek, aynı zamanda Türkiye Türkçesiyle karşılaştırmak ve Azerbaycan lehçesinin diğer Türk lehçeleriyle sözdizimsel, gramatikal açından ortak ve farklı yönlerini göstermektir. |
Ders Kaynakları |
Baskakov, N. A. Vvevdeniye v izuçeniye tyurkskih yazıkov, Moskva, 1968
Anar, Beş Mertebeli Evin Altıncı Mertebesi, Bakı, 1981 Akdoğan, B., Azerbaycan Türkçesi’nden Türkiye Türkçesi’ne Büyük Sözlük, İst. 1999. Elçin, Ağ Deve, Bakı, 1985. Türkiye Dışındaki Türk Edebiyatları Antolojisi, Kültür Bakanlığı Yay. Altaylı S., Azerbaycan Türkçesi Sözlüğü, MEB., İst. 1994 Ercilasun, A. B., Türk Lehçeleri Grameri, Ankara, 2007. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 4 | 1 | 4 |
Final | Final | 4 | 1 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 50 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 1,96 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Oğuz grubu Türk lehçeleri | |
2 | Oğuz grubu Türk lehçelerinin eşdillilik özellikleri | |
3 | Azerbaycan ve Azerbaycan Türkleri | |
4 | Azerbaycan Türkçesi, tarihi gelişimi ve fonetik özellikleri | |
5 | Azerbaycan Türkçesinin morfolojik özellikleri (isim çekimi) | |
9 | Azerbaycan Türkçesinin morfolojik özellikleri (fiil çekimi) | |
7 | Azerbaijan morphological features of Turkish (conjugation) | |
8 | Ara sınav | |
9 | Azerbaycan Türkçesinin morfolojik özellikleri (fiil çekimi) | |
10 | Azerbaycan Türkleri edebiyatı | |
12 | Azerbaycan edebiyatından seçme metinler fonetik, morfolojik ve sentaktik tahliller | |
12 | Azerbaycan edebiyatından seçme metinler fonetik, morfolojik ve sentaktik tahliller | |
12 | Azerbaycan edebiyatından seçme metinler fonetik, morfolojik ve sentaktik tahliller | |
12 | Azerbaycan edebiyatından seçme metinler fonetik, morfolojik ve sentaktik tahliller |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenci, herhangi bir Türk lehçesi hakkında nasıl bir inceleme yapacağını öğrenir. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenci, herhangi bir Türk lehçesi hakkında nasıl bir inceleme yapacağını öğrenir. | 5 | 5 | 5 | - | 5 | 5 | - | 5 | 5 | 5 | - | - | - | 5 | 5 |