EN
  • Anasayfa
  • TDE403 Çağatayca I (2024 - 2025 / 7. Yarıyıl)
  • EN
TDE403 - Çağatayca I
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Çağatayca I TDE403 7 2 + 0 3,0 Pdf
Birim Bölüm
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz Yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Zemire GULCALI
Ders Veren Doç. Dr. Zemire GULCALI
Amaç

Çağatay Türkçesiyle yazılmış eserleri tanıtarak dönemin dil özellikleri hakkında öğrencileri bilgilendirmek

Ders İçeriği

Çağatay Türkçesiyle yazılmış eserlerin ve Çağatay Türkçesinin dil bilgisinin incelenmesi, örnek metinlerin okunması

Ders Kaynakları Agah Sırrı Levend, Ali Şir Nevai - Yaşamı, Sanatı ve Kişiliği 1 Cilt., Türk Dil Kurumu Yayınları, 1965
Agah Sırrı Levend, Ali Şir Nevai 2. Cilt - Divanlar, Türk Dil Kurumu Yayınları, 1966
János Eckmann, "Çağatay Dili Hakkında Notlar", Türk Dili Araştırmaları Yıllığı-Belleten, 1958, s. 155-126.
János Eckmann, "Das Tschaghataisches", Philologiae Turcicae Fundamenta, Wiesbaden 1958 [Türkçesi: "Çağatayca", Tarihî Türk Şiveleri, çev. M. Akalın, Ankara, 3. Baskı, 1998: 211-245]
János Eckmann, The Divan of Gadai, Bloomington 1971
Bilâl Yücel, Bâbür Divanı, Atatürk Kültür Merkezi Yayını, Ankara 1995
János Eckmann, "Çağatay Dili Örnekleri I, Nevai divanlarından parçalar", Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, cilt: IX, İstanbul 1959, s.33-64
János Eckmann, Chagatay Manual, Bloomington 1966
János Eckmann, Çağatayca El Kitabı, Çev. Günay Karaağaç, İstanbul 1988
Kemal Eraslan, "Çağatay Şiiri", Türk Dili Dergisi, Türk Şiiri Özel Sayısı 11 (Divan Şiiri), Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, 1986: s. 564-718
Açıldığı Öğretim Yılı 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Ödev (Sunum) 10
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 14 28
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 2 14 28
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 10 1 10
Final Final 12 1 12
Toplam İş Yükü (Saat) 78
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 3,06
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Dersin genel tanıtımı, yöntem ve kaynaklar
2 Çağatay Türkçesiyle yazılmış eserler hakkında bilgi verilecek, yapılan çalışmalar tanıtılacak
3 Çağatay Türkçesinin sessel ve biçimsel özellikleri
4 Çağatay Türkçesinin biçimsel özellikleri
5 Gedai Divanı'ndan parçaların okunup incelenmesi
5 Gedai Divanı'ndan parçaların okunup incelenmesi
5 Gedai Divanı'ndan parçaların okunup incelenmesi
8 Ali Şir Nevai Divanı'ndan parçaların okunup incelenmesi
8 Ali Şir Nevai Divanı'ndan parçaların okunup incelenmesi
8 Ali Şir Nevai Divanı'ndan parçaların okunup incelenmesi
12 Sekkaki Divanı'ndan parçaların okunup incelenmesi
12 Sekkaki Divanı'ndan parçaların okunup incelenmesi
12 Sekkaki Divanı'ndan parçaların okunup incelenmesi
12 Sekkaki Divanı'ndan parçaların okunup incelenmesi
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenciler, Çağatay Türkçesiyle yazılmış eserleri, bu eserler üzerinde yapılmış çalışmaları öğrenir
Öğrenciler, bu dönemin dil özellikleri hakkında bilgi edinir
Çağatayca sözcüklerin yapısını çözümler duruma gelir
Çağataycayı önceki dönemlerin dil özellikleriyle karşılaştırır
Gedai, Sekkaki, Babür ve Ali Şir Nevai'nin eserlerinden örnekler okuyarak uygulamalı olarak Çağatay Türkçesinin söz dağarcığını ve dil özelliklerini öğrenir
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Öğrenciler, Çağatay Türkçesiyle yazılmış eserleri, bu eserler üzerinde yapılmış çalışmaları öğrenir - - - - - - - - - - - - - - -
Öğrenciler, bu dönemin dil özellikleri hakkında bilgi edinir - - - - - - - - - - - - - - -
Çağatayca sözcüklerin yapısını çözümler duruma gelir - - - - - - - - - - - - - - -
Çağataycayı önceki dönemlerin dil özellikleriyle karşılaştırır - - - - - - - - - - - - - - -
Gedai, Sekkaki, Babür ve Ali Şir Nevai'nin eserlerinden örnekler okuyarak uygulamalı olarak Çağatay Türkçesinin söz dağarcığını ve dil özelliklerini öğrenir - - - - - - - - - - - - - - -