Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Çağatayca I | TDE403 | 7 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Zemire GULCALI |
Ders Veren | Doç. Dr. Zemire GULCALI |
Amaç |
Çağatay Türkçesiyle yazılmış eserleri tanıtarak dönemin dil özellikleri hakkında öğrencileri bilgilendirmek |
Ders İçeriği |
Çağatay Türkçesiyle yazılmış eserlerin ve Çağatay Türkçesinin dil bilgisinin incelenmesi, örnek metinlerin okunması |
Ders Kaynakları |
Agah Sırrı Levend, Ali Şir Nevai - Yaşamı, Sanatı ve Kişiliği 1 Cilt., Türk Dil Kurumu Yayınları, 1965
Agah Sırrı Levend, Ali Şir Nevai 2. Cilt - Divanlar, Türk Dil Kurumu Yayınları, 1966 János Eckmann, "Çağatay Dili Hakkında Notlar", Türk Dili Araştırmaları Yıllığı-Belleten, 1958, s. 155-126. János Eckmann, "Das Tschaghataisches", Philologiae Turcicae Fundamenta, Wiesbaden 1958 [Türkçesi: "Çağatayca", Tarihî Türk Şiveleri, çev. M. Akalın, Ankara, 3. Baskı, 1998: 211-245] János Eckmann, The Divan of Gadai, Bloomington 1971 Bilâl Yücel, Bâbür Divanı, Atatürk Kültür Merkezi Yayını, Ankara 1995 János Eckmann, "Çağatay Dili Örnekleri I, Nevai divanlarından parçalar", Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, cilt: IX, İstanbul 1959, s.33-64 János Eckmann, Chagatay Manual, Bloomington 1966 János Eckmann, Çağatayca El Kitabı, Çev. Günay Karaağaç, İstanbul 1988 Kemal Eraslan, "Çağatay Şiiri", Türk Dili Dergisi, Türk Şiiri Özel Sayısı 11 (Divan Şiiri), Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, 1986: s. 564-718 |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Ödev (Sunum) | 10 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
Final | Final | 12 | 1 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,06 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Dersin genel tanıtımı, yöntem ve kaynaklar | |
2 | Çağatay Türkçesiyle yazılmış eserler hakkında bilgi verilecek, yapılan çalışmalar tanıtılacak | |
3 | Çağatay Türkçesinin sessel ve biçimsel özellikleri | |
4 | Çağatay Türkçesinin biçimsel özellikleri | |
5 | Gedai Divanı'ndan parçaların okunup incelenmesi | |
5 | Gedai Divanı'ndan parçaların okunup incelenmesi | |
5 | Gedai Divanı'ndan parçaların okunup incelenmesi | |
8 | Ali Şir Nevai Divanı'ndan parçaların okunup incelenmesi | |
8 | Ali Şir Nevai Divanı'ndan parçaların okunup incelenmesi | |
8 | Ali Şir Nevai Divanı'ndan parçaların okunup incelenmesi | |
12 | Sekkaki Divanı'ndan parçaların okunup incelenmesi | |
12 | Sekkaki Divanı'ndan parçaların okunup incelenmesi | |
12 | Sekkaki Divanı'ndan parçaların okunup incelenmesi | |
12 | Sekkaki Divanı'ndan parçaların okunup incelenmesi |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenciler, Çağatay Türkçesiyle yazılmış eserleri, bu eserler üzerinde yapılmış çalışmaları öğrenir | |||
Öğrenciler, bu dönemin dil özellikleri hakkında bilgi edinir | |||
Çağatayca sözcüklerin yapısını çözümler duruma gelir | |||
Çağataycayı önceki dönemlerin dil özellikleriyle karşılaştırır | |||
Gedai, Sekkaki, Babür ve Ali Şir Nevai'nin eserlerinden örnekler okuyarak uygulamalı olarak Çağatay Türkçesinin söz dağarcığını ve dil özelliklerini öğrenir |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenciler, Çağatay Türkçesiyle yazılmış eserleri, bu eserler üzerinde yapılmış çalışmaları öğrenir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Öğrenciler, bu dönemin dil özellikleri hakkında bilgi edinir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Çağatayca sözcüklerin yapısını çözümler duruma gelir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Çağataycayı önceki dönemlerin dil özellikleriyle karşılaştırır | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Gedai, Sekkaki, Babür ve Ali Şir Nevai'nin eserlerinden örnekler okuyarak uygulamalı olarak Çağatay Türkçesinin söz dağarcığını ve dil özelliklerini öğrenir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |