EN
  • Anasayfa
  • TDE5002 Cümle Bilgisi I (2024 - 2025 / . Yarıyıl)
  • EN
TDE5002 - Cümle Bilgisi I
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Cümle Bilgisi I TDE5002 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Prof. Dr. Oktay Selim KARACA
Ders Veren Doç. Dr. Halilibrahim ERTÜRK
Amaç

Türkçede kelime gruplarının morfolojik, işlevsel, yapısal ve bağımlılık ilişkisi yönlerinden tasnif yöntemlerini öğretmek ve bu yöntemlere göre tahlil yapabilmelerini sağlamaktır.

Ders İçeriği

Türkçenin kelime grubu düzeyinde sözdizimi yapısını öğrenmek. Kelime gruplarını morfolojik, yapısal, işlevsel ve sentaktik ilişki yönlerinden tasnif etmek. Kelime grubu çözümlemeleri yapmak. Her türlü edebî metni kelime grupları bakımından analiz etmek. Türkçenin sözdizimi yapısıyla ilgili temel kuralları öğrenmek.

Ders Kaynakları T. Banguoğlu, Türkçenin Grameri
M. Ergin, Türk Dil Bilgisi
M. K. Bilgegil, Türkçe Dilbilgisi
A. N. Kononov, Grammatika sovremennogo turetskogo literaturnogo yazıka
A. N. Baskakov, Çağdaş Türkçede Kelime Grupları
Açıldığı Öğretim Yılı 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev 1 20
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 14 28
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 1 14 14
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 4 1 4
Final Final 4 1 4
Toplam İş Yükü (Saat) 50
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 1,96
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Sentaktik ilişki türlerinden belirtme ilişkisi ve kelime grubu tanımı Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
2 Türkçede kelime grubu araştırma tarihi ve tasnifleri Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
3 Kelime gruplarının morfolojik, işlevsel, yapısal ve bağımlılık ilişkisi yönlerinden tasnifi Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
4 Basit kelime grupları, isimli kelime grupları, uyum yöntemi Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
5 Basit kelime grupları, isimli kelime grupları, sıralanma, yönetim ilişkisi Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
6 6. Hafta Basit kelime grupları, fiilli kelime grupları, uyum yöntemi Anlatım, soru-cevap, sentaktik analiz Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
7 7. Hafta Basit kelime grupları, fiilli kelime grupları, sıralanma, yönetim ilişkisi Anlatım, soru-cevap, sentaktik analiz Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
8 8. Hafta Birleşik kelime grupları Anlatım, soru-cevap, sentaktik analiz Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
9 9. Hafta Üç ögeli kelime grupları Anlatım, soru-cevap, sentaktik analiz Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
10 10. Hafta Üç ögeli isimli kelime grupları Anlatım, soru-cevap, sentaktik analiz Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
11 11. Hafta Üç ögeli fiilli kelime grupları Anlatım, soru-cevap, sentaktik analiz Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
12 12. Hafta Çok ögeli isimli kelime grupları Anlatım, soru-cevap, sentaktik analiz Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
13 13. Hafta Çok ögeli fiilli kelime grupları Anlatım, soru-cevap, sentaktik analiz Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
14 14. Hafta Kelime grubu çözümlemeleri (manzum ve mensur metinler üzerinde) Anlatım, soru-cevap, sentaktik analiz Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Türkçenin kelime grubu düzeyinde sözdizimi yapısını öğrenir. Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Kelime gruplarını morfolojik, yapısal, işlevsel ve sentaktik ilişki yönlerinden tasnif edebilir. Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Kelime grubu çözümlemeleri yapabilir. Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Her türlü edebî metni kelime grupları bakımından analiz edebilir. Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Her türlü edebî metni Türkçenin sözdizimi yapısıyla ilgili temel kuralları öğrenir. Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Türkçenin kelime grubu düzeyinde sözdizimi yapısını öğrenir. 5 - - - - - - 5 - - - - - - -
Kelime gruplarını morfolojik, yapısal, işlevsel ve sentaktik ilişki yönlerinden tasnif edebilir. 5 - - - - - - 5 - - - - - - -
Kelime grubu çözümlemeleri yapabilir. 5 - - - - - - 5 - - - - - - -
Her türlü edebî metni kelime grupları bakımından analiz edebilir. 5 - - - - - - 5 - - - - - - -
Her türlü edebî metni Türkçenin sözdizimi yapısıyla ilgili temel kuralları öğrenir. 5 - - - - - - 5 - - - - - - -