Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Cümle Bilgisi II | TDE5003 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze. |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Oktay Selim KARACA |
Ders Veren | |
Amaç |
Türkçe cümleyi kip, anlam, yapı bakımlarından öğretmek; cümle öğelerini, öznesiz cümleleri, yüklemleri bakımından cümle çeşitlerini tanıtmak ve her türlü cümle çözümlemesi yapabilmelerini sağlamaktır. |
Ders İçeriği |
Türkçenin cümle düzeyinde sözdizimi yapısını öğrenme. Cümleleri anlam ve yapı bakımlarından tasnif etme.. Cümle çözümlemeleri yapma. Her türlü edebî metni cümle bakımından analiz etme. Türkçenin sözdizimi yapısıyla ilgili temel kuralları öğrenme. |
Ders Kaynakları |
A. N. Baskakov, Çağdaş Türkçede Cümle
A. N. Kononov, Grammatika sovremennogo turetskogo literaturnogo yazıka T. Banguoğlu, Türkçenin Grameri M. Ergin, Türk Dil Bilgisi M. K. Bilgegil, Türkçe Dilbilgisi |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 4 | 4 |
Final | Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 50 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 1,96 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Cümle, tanımı, özellikleri | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
2 | Türkçede basit cümlenin özellikleri | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
3 | Cümle ögeleri | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
4 | Anlamları bakımından cümleler | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
5 | Basit cümle yapı tipleri | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
5 | Basit cümle yapı tipleri | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
7 | Eksiltili cümleler | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
8 | Birleşik cümleler | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
9 | Bağımsız birleşik cümleler | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
10 | Bağlaçlı ve bağlaçsız bağımsız birleşik cümleler | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
10 | Bağlaçlı ve bağlaçsız bağımsız birleşik cümleler | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
12 | Bağımlı birleşik cümleler | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
13 | Bağlaçlı bağımlı birleşik cümleler | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
14 | Bağlaçsız bağımlı birleşik cümleler | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Türkçenin cümle düzeyinde sözdizimi yapısını öğrenir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Cümleleri anlam ve yapı bakımlarından tasnif edebilir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Cümle çözümlemeleri yapabilir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Her türlü edebî metni cümle bakımından analiz edebilir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Türkçenin sözdizimi yapısıyla ilgili temel kuralları öğrenir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Türkçenin cümle düzeyinde sözdizimi yapısını öğrenir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - |
Cümleleri anlam ve yapı bakımlarından tasnif edebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - |
Cümle çözümlemeleri yapabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Her türlü edebî metni cümle bakımından analiz edebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - |
Türkçenin sözdizimi yapısıyla ilgili temel kuralları öğrenir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - |