EN
  • Anasayfa
  • TDE5003 Cümle Bilgisi II (2024 - 2025 / . Yarıyıl)
  • EN
TDE5003 - Cümle Bilgisi II
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Cümle Bilgisi II TDE5003 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze.
EBS Koordinatörü Prof. Dr. Oktay Selim KARACA
Ders Veren
Amaç

Türkçe cümleyi kip, anlam, yapı bakımlarından öğretmek; cümle öğelerini, öznesiz cümleleri, yüklemleri bakımından cümle çeşitlerini tanıtmak ve her türlü cümle çözümlemesi yapabilmelerini sağlamaktır.

Ders İçeriği

Türkçenin cümle düzeyinde sözdizimi yapısını öğrenme. Cümleleri anlam ve yapı bakımlarından tasnif etme.. Cümle çözümlemeleri yapma. Her türlü edebî metni cümle bakımından analiz etme. Türkçenin sözdizimi yapısıyla ilgili temel kuralları öğrenme.

Ders Kaynakları A. N. Baskakov, Çağdaş Türkçede Cümle
A. N. Kononov, Grammatika sovremennogo turetskogo literaturnogo yazıka
T. Banguoğlu, Türkçenin Grameri
M. Ergin, Türk Dil Bilgisi
M. K. Bilgegil, Türkçe Dilbilgisi
Açıldığı Öğretim Yılı 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 14 28
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 1 14 14
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 4 4
Final Final 1 4 4
Toplam İş Yükü (Saat) 50
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 1,96
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Cümle, tanımı, özellikleri Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
2 Türkçede basit cümlenin özellikleri Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
3 Cümle ögeleri Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
4 Anlamları bakımından cümleler Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
5 Basit cümle yapı tipleri Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
5 Basit cümle yapı tipleri Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
7 Eksiltili cümleler Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
8 Birleşik cümleler Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
9 Bağımsız birleşik cümleler Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
10 Bağlaçlı ve bağlaçsız bağımsız birleşik cümleler Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
10 Bağlaçlı ve bağlaçsız bağımsız birleşik cümleler Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
12 Bağımlı birleşik cümleler Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
13 Bağlaçlı bağımlı birleşik cümleler Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
14 Bağlaçsız bağımlı birleşik cümleler Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Türkçenin cümle düzeyinde sözdizimi yapısını öğrenir. Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Cümleleri anlam ve yapı bakımlarından tasnif edebilir. Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Cümle çözümlemeleri yapabilir. Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Her türlü edebî metni cümle bakımından analiz edebilir. Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Türkçenin sözdizimi yapısıyla ilgili temel kuralları öğrenir. Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Türkçenin cümle düzeyinde sözdizimi yapısını öğrenir. - - - - - - - - - 5 - - - - -
Cümleleri anlam ve yapı bakımlarından tasnif edebilir. - - - - - - - - - 5 - - - - -
Cümle çözümlemeleri yapabilir. - - - - - - - - - - - - - - -
Her türlü edebî metni cümle bakımından analiz edebilir. - - - - - - - - - 5 - - - - -
Türkçenin sözdizimi yapısıyla ilgili temel kuralları öğrenir. - - - - - - - - - 5 - - - - -