EN
  • Anasayfa
  • TDE5012 Eski Türk Edebiyatında Nesir I (2024 - 2025 / . Yarıyıl)
  • EN
TDE5012 - Eski Türk Edebiyatında Nesir I
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Eski Türk Edebiyatında Nesir I TDE5012 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Prof. Dr. Hacı İbrahim DEMİRKAZIK
Ders Veren Prof. Dr. Hacı İbrahim DEMİRKAZIK
Amaç

Başlı başına bir şiir edebiyatı olarak da kabul edilen Divan Edebiyatının sadece şiirden ibaret olmadığı; başta tezkireler olmak üzere, seyahatnâme vb. türler ile konuların da bu edebiyat içerisinde önemli bir yerinin olduğunun anlaşılmasının sağlanması. Ayrıca diğer tarih, lügat, mensur yazılmış divan dîbâcelerinden örneklerle de klasik kültürümüzde düzyazının öneminin vurgulanması.

Ders İçeriği

13. yüzyıl başlarından itibaren yazılmış mensur edebî eserleri gözden geçirme; dönemin dil özellikleri üzerinde durma; Arapça ve Farsçanın dilimiz üzerindeki etkisi; Arapça ve Farsçadan geçen kelime ve kavramların tahlili;15. yüzyılın sonlarına kadar olan iki asırlık dönemde yazılmış Tevârih-i Âl-i Osman, Battalnâme, Dânişmendnâme, Tazarrunâme gibi eserlerden seçme metinlerin okunması; döneminde ve daha sonraki asırlarda iz bırakmış eserlerin tanıtılması; nesrin yüzyıllara göre değişimi vs.

Ders Kaynakları Evliyâ Çelebi Seyahatnâmesi, Haz. Orhan Şaik Gökyay, Seyit Ali Karaman, Yücel Dağlı, (Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık)
Prof. Dr. Ahmet Atilla Şentürk-Doç. Dr. Ahmet Kartal, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, (Dergah Yayınları)
Açıldığı Öğretim Yılı 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Ödev 1 10
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 4 14 56
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 3 3 9
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Seminer 3 2 6
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Sözlü 3 3 9
Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri 3 3 9
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 15 1 15
Final Final 20 1 20
Ödev 1 Ödev 1 13 2 26
Toplam İş Yükü (Saat) 192
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,53
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Klasik edebiyatımızda nesrin yeri ve önemi. Ders
2 Klasik edebiyatımızda Hamzaname örnekleri ve seçilmiş örnek metinler. Ders
3 Dede Korkut hikâyeleri ve seçilmiş örnek metinler. Ders
4 Battalnâmeler ve seçilmiş örnek metinler. Ders
5 Dânişmendnâmeler ve seçilmiş örnek metinler. Ders
6 13 ve 14. yüzyıllarda yazılmış diğer mensur eserler. Ders
7 Sinan Paşa ve Tazarrunâme adlı eserinden seçilmiş örnek metinler. Ders
7 Sinan Paşa ve Tazarrunâme adlı eserinden seçilmiş örnek metinler. Ders
9 Ebulhayr Rûmî ve Saltuknâme adlı eserinden seçilmiş örnek metinler. Ders
10 Anonim Tevârih-i Âl-i Osmânlar seçilmiş örnek metinler. Ders
11 15. yüzyılda yazılmış olan diğer mensur eserler. Ders
11 15. yüzyılda yazılmış olan diğer mensur eserler. Ders
13 15. yüzyılda yazılmış mensur dîvân dîbâceleri ve seçilmiş örnek metinler. Ders
13 15. yüzyılda yazılmış mensur dîvân dîbâceleri ve seçilmiş örnek metinler. Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Nazım dilinden farklı olan düzyazı dilinin tanımlar. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Şiir dili ile düzyazı dili arasındaki farkı açıklar. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Osmanlı döneminde yazılmış mensur eserlerle, Tanzimattan sonra günümüze kadar gelen devirde yazılmış nesir alanındaki eserlerin dil ve içerik yönünden mukayesesini yapar. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Osmanlı döneminde yazılmış mensur eserlerle, Tanzimattan sonra günümüze kadar gelen devirde yazılmış nesir alanındaki eserleri dil ve içerik yönünden tartışır. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Türk dilinin büyük ustalarını ve onların yazdığı eserleri analiz eder. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Nazım dilinden farklı olan düzyazı dilinin tanımlar. - - - - - - - - - - - - - - -
Şiir dili ile düzyazı dili arasındaki farkı açıklar. - - - - - - - - - - - - - - -
Osmanlı döneminde yazılmış mensur eserlerle, Tanzimattan sonra günümüze kadar gelen devirde yazılmış nesir alanındaki eserlerin dil ve içerik yönünden mukayesesini yapar. - - - - - - - - - - - - - - -
Osmanlı döneminde yazılmış mensur eserlerle, Tanzimattan sonra günümüze kadar gelen devirde yazılmış nesir alanındaki eserleri dil ve içerik yönünden tartışır. - - - - - - - - - - - - - - -
Türk dilinin büyük ustalarını ve onların yazdığı eserleri analiz eder. - - - - - - - - - - - - - - -