Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Eski Türk Edebiyatında Nesir II | TDE5013 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim. |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Hacı İbrahim DEMİRKAZIK |
Ders Veren | |
Amaç |
Başlı başına bir şiir edebiyatı olarak da kabul edilen Divan Edebiyatının sadece şiirden ibaret olmadığı; başta tezkireler olmak üzere, seyahatnâme vb. türler ile konuların da bu edebiyat içerisinde önemli bir yerinin olduğunun anlaşılmasının sağlanması. Ayrıca diğer tarih, lügat, mensur yazılmış divan dîbâcelerinden örneklerle de klasik kültürümüzde düzyazının öneminin vurgulanması. |
Ders İçeriği |
16. yüzyılın başlarından itibaren yazılmış mensur edebi eserleri gözden geçirme; dönemin dil özellikleri üzerinde durma; Arapça ve Farsçanın dilimiz üzerindeki etkisi; Arapça ve Farsçadan geçen kelime ve kavramların tahlili; 16. yüzyılın başlarından 19. yüzyılın sonlarına kadar üç asırlık dönemde yazılmış olan Tevarih-i Al-i Osman, Seyahatname, tezkireler, sefaretnameler gibi eserlerden seçme metinlerin okunması; döneminde ve daha sonraki asırlarda iz bırakmış eserlerin tanıtılması; nesrin yüzyıllara göre değişimi vs. |
Ders Kaynakları |
Evliyâ Çelebi Seyahatnâmesi, Haz. Orhan Şaik Gökyay, Seyit Ali Karaman, Yücel Dağlı, (Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık)
Prof. Dr. Ahmet Atilla Şentürk-Doç. Dr. Ahmet Kartal, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, (Dergah Yayınları) Kınalızade Hasan Çelebi, Tezkiretüş-şuara, (Hazırlayan: İbrahim Kutluk), (Türk Tarih Kurumu, Ankara) |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | 16. yüzyılda Osmanlı nesrinin geldiği nokta. | Ders |
2 | Şuara tezkireleri ve 16. Yüzyıl şuara tezkirelerinden metin okumaları. | Ders |
3 | Aşık Çelebi'nin Meşairüş-şuarası ve seçme metinler. | Ders |
4 | Evliya Çelebi ve Seyahatnamesi | Ders |
5 | Seyahatnameden seçme metinler. | Ders |
6 | 17. yüzyıl Osmanlı nesri ve Koçi Beyin Risalelerinden seçme metinler. | Ders |
7 | 17. yüzyıl şuara tezkireleri ve bu tezkirelerden seçme metinler. | Ders |
7 | 17. yüzyıl şuara tezkireleri ve bu tezkirelerden seçme metinler. | Ders |
9 | 18. yüzyıl Osmanlı nesri ve Naima tarihinden seçme metinler. | Ders |
10 | 19. yüzyıl Osmanlı nesri ve Fatin Efendi Tezkiresinden seçmeler. | Ders |
11 | 19. yüzyıl şuara tezkirelerinden seçme metinler. | Ders |
11 | 19. yüzyıl şuara tezkirelerinden seçme metinler. | Ders |
13 | Türkçe divan dibaceleri ve Osmanlı nesrindeki yeri. | Ders |
13 | Türkçe divan dibaceleri ve Osmanlı nesrindeki yeri. | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Nazım dilinden farklı olan düzyazı dilinin tanımlar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Nazım dilinden farklı olan düzyazı dilini anlatır. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Şiir dili ile düzyazı dili arasındaki farkı açıklar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
4) Şiir dili ile düzyazı dili arasındaki farkı analiz eder. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
5) Türk dilinin büyük ustalarını ve onların yazdığı eserler hakkında genellemelere ulaşır. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nazım dilinden farklı olan düzyazı dilinin tanımlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Nazım dilinden farklı olan düzyazı dilini anlatır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Şiir dili ile düzyazı dili arasındaki farkı açıklar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
4) Şiir dili ile düzyazı dili arasındaki farkı analiz eder. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
5) Türk dilinin büyük ustalarını ve onların yazdığı eserler hakkında genellemelere ulaşır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |