EN
  • Anasayfa
  • TDE5045 Türk Halk Destanları I (2024 - 2025 / . Yarıyıl)
  • EN
TDE5045 - Türk Halk Destanları I
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Türk Halk Destanları I TDE5045 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Serdar ŞİMŞEK
Ders Veren Doç. Dr. Serdar ŞİMŞEK
Amaç

Türk destancılık geleneğinin oluşum ve gelişim dönemleri hakkında bilgi vermek. Sözlü kültür geleneği bağlamında destan türünü açıklamak. Çeşitli destan metinleri üzerinden destanların özellikleri ve ihtiva ettiği unsurları belirlemek. Destan araştırmalarında karşılaşılan problemler üzerinde tartışmak. Destan kahramanlarının tipolojik özellikleri hakkında bilgi vermek. Türk destancılık geleneği içerisinde değerlendirilen metinler üzerinde tahliller yapmak.

Ders İçeriği

Destanların tanımı, kaynakları, esasları; Türk destancılık geleneğinin oluşumu ve gelişim dönemleri, Türk Halk Edebiyatında epik eserlerin içerik, tür, şekil ve üslup özellikleri; terim bilgisi; metin incelemeleri.

Ders Kaynakları Çobanoğlu, Özkul, Türk Dünyası Epik Destan Geleneği, Akçağ Yayınları, Ankara: 2018
Jirmunskiy, V. M. Türk Kahramanlık Destanları, Türk Dil Kurumu Yayınları: Ankara, 2011
Reichl, K. Türk Boylarının Destanları, Türk Dil Kurumu Yayınları: Ankara, 2017
Yıldız, N. A. Türk Dünyası Destancılık Geleneği ve Destanlar, Akçağ Yayınları, 2019.
Bekki, S. Maaday- Kara Altay Kahramanlık Destanı, Ötüken Neşriyat, 2020
Açıldığı Öğretim Yılı 2020 - 2021 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ödev 1 25
Ödev 2 25
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Dönem Sonu Uygulaması %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 1 12 12
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 1 12 12
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 1 12 12
Önceden planlanmış özel beceriler Özel Destek / Yapısal Örnekler 1 12 12
Önceden planlanmış özel beceriler Problem Çözme 1 12 12
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 1 12 12
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Gösterim 1 12 12
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Sözlü 1 12 12
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Laboratuar 1 12 12
Önceden planlanmış özel beceriler Rol Yapma / Drama 1 12 12
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 2 1 2
Final Final 2 1 2
Toplam İş Yükü (Saat) 124
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4,86
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Sözlü edebiyat/geleneğin tanımı, bağlamı, karakteristikleri, sınıflandırılması ve anonim anlatmalık türlere giriş Tartışmalı Ders
2 Sözlü anlatı gelenekleri: Tanımlar, biçimler ve araştırmalar Tartışmalı Ders
3 Epik anlatıların tanımı ve özellikleri Tartışmalı Ders
4 Türk destancılık geleneği ile ilgili genel bilgiler Tartışmalı Ders
5 Türk destan kahramanlarının tipolojik özellikleri Tartışmalı Ders
6 Destanların sınıflandırılması Tartışmalı Ders
7 Arkaik destanlar Tartışmalı Ders
8 Ara Sınav Tartışmalı Ders
9 Destan anlatıcıları Tartışmalı Ders
10 Türk destanlarında motifler, temalar Tartışmalı Ders
11 Geleneksel Kahraman kalıbı ile ilgili incelemeler Tartışmalı Ders
12 Çeşitli destanlar üzerinde metin tahlili Tartışmalı Ders
13 Çeşitli destanlar üzerinde metin tahlili (devam) Tartışmalı Ders
14 Genel değerlendirme Tartışmalı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Sözlü kültür ve sözlü edebi geleneğin karakteristiklerini, bağlamsal dinamiklerini ve türlerini bilir. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Epik anlatıların içerik, yapı ve bağlam özellikleri hakkında bilgi edinir. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Sözlü kültür ve sözlü edebi geleneğin karakteristiklerini, bağlamsal dinamiklerini ve türlerini bilir. - - - - - - - - - - - - - - -
Epik anlatıların içerik, yapı ve bağlam özellikleri hakkında bilgi edinir. - - - - - - - - - - - - - - -