Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği | HEM302 | 6 | 4 + 12 | 15,0 |
Birim Bölüm | HEMŞİRELİK |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA, ÖDEV SUNUMU, KLİNİK UYGULAMA |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Aslı AKDENİZ KUDUBEŞ |
Ders Veren | |
Amaç |
Eğitim süresince aldığı temel bilgi ve ilkeleri, çocuk sağlığı ve hastalığına ilişkin rol ve işlevlerle bütünleşerek bunları sağlık bakım sisteminin her aşamasında sağlıklı/hasta çocuğa ve ailesine uygulayabilme becerisine sahip hemşireler yetiştirmek. |
Ders İçeriği |
Çocuk Sağlığına Genel Bakış, Dünyada ve Ülkemizde Çocuk Sağlığının Durumu Pediatri Hemşiresinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları, Pediatri Hemşireliğinde Temel Kavramlar, Pediatri Hemşireliğinin Felsefesi Çocuk Sağlığının Değerlendirilmesi (Çocuklarda öykü alma ve fizik muayene) Çocukluk Döneminde Büyüme ve Gelişme Çocuklarda Beslenme ve Beslenme Bozuklukları Çocuklarda İlaç Doz Hesaplamaları-Çocuklarda İlaç Uygulamaları Genetik Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Yaklaşımı Çocuklarda Sıvı Elektrolit, Asit-Baz Dengesi ve Bozuklukları Solunum Sistemi Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı Çocuklarda Dolaşım Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Hematolojik Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Çocuklarda Endokrin Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Çocuklarda İmmün Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Yaş Dönemlerine Göre Çocukla İletişim, Çocuk ve Ailesinin Hastaneye Yatmaya Yönelik Tepkileri ve Hemşirelik Bakımı Çocuklarda Sinir Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Çocuklarda Üriner Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Çocuklarda GİS Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Hemşirelik Süreci Çocuklarda Kas-İskelet Sistemi ile Kollajen Doku Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Onkolojik Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı Çocuklarda Enfeksiyon Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Bağışıklama Çocuklarda Kazalar ve Yaklaşım Çocuklarda Uyum ve Davranış Bozuklukları-Hemşirelik Bakımı Engelli Çocuklar ve Hemşirelik Yaklaşımı Kronik Hastalığı Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı Çocuklarda Ağrı ve Yönetimi Çocuklarda Palyatif Bakım |
Ders Kaynakları |
Çavuşoğlu H (2013). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği. 1-2 cilt. Sistem Ofset,Ankara.
Ed.: Hicran Çavuşoğlu (2018). Pediatri Hemşireliği Akıl Notları. Güneş Tıp Kitabevleri. Ed.: Derya Suluhan, Hatice Pars (2020). Pediatrik Stomalar ve Hemşirelik Bakımı. Güneş Tıp Kitabevleri. Ed.: Dinçer Yıldızdaş, Hayri Levent Yılmaz. Çocuk Yoğun Bakım. Akademisyen Kitabevi, Ankara, 2018. Ed.: Sema Kuğuoğlu, Duygu Sönmez Düzkaya. Çocuk Acil Hemşireliği, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2021, 1. Baskı. Törüner E.K, Büyükgönenç L.(2018). Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri Ed.:Zeynep Conk, Zümrüt Başbakkal, Hatice Bal Yılmaz, Bahire Bolışık. Pediatri Hemşireliği, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2018, 2. Baskı. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 8 | 14 | 112 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 8 | 14 | 112 |
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 4 | 14 | 56 |
Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma | Saha / Arazi Çalışması | 4 | 14 | 56 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 10 | 1 | 10 |
Uygulama 1 | Uygulama 1 | 10 | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 357 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 14 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
2 | Çocuk Sağlığına Genel Bakış, Dünyada ve Ülkemizde Çocuk Sağlığının Durumu Pediatri Hemşiresinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları, Pediatri Hemşireliğinde Temel Kavramlar, Pediatri Hemşireliğinin Felsefesi Çocuk Sağlığının Değerlendirilmesi (Çocuklarda öykü alma ve fizik muayene) | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası |
3 | - Yaş Dönemlerine Göre Çocukla İletişim, Çocuk ve Ailesinin Hastaneye Yatmaya Yönelik Tepkileri ve Hemşirelik Bakımı - Çocuklarda İlaç Doz Hesaplamaları-Çocuklarda İlaç Uygulamaları Çocuklarda Ağrı ve Yönetimi | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması |
4 | - Çocuklarda Sıvı Elektrolit, Asit-Baz Dengesi ve Bozuklukları - Solunum Sistemi Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı | Tartışmalı Ders Problem Çözme Vaka Çalışması Beyin Fırtınası |
5 | - Hematolojik Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası |
6 | - Çocuklarda Dolaşım Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası |
7 | - Çocuklarda Üriner Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası |
8 | Ara sınav-- Çocuklarda Endokrin Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Gösterim |
9 | - Çocuklarda GİS Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı - Çocuklarda Beslenme ve Beslenme Bozuklukları | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
10 | - Çocuklarda Sinir Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası |
11 | Çocuklarda Kas-İskelet Sistemi ile Kollajen Doku Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası |
12 | Genetik Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Yaklaşımı - Bağışıklama - Çocuklarda Enfeksiyon ve İmmün Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası |
13 | Onkolojik sorunu olan çocuk ve hemşirelik bakımı | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası |
14 | - Engelli Çocuklar ve Hemşirelik Yaklaşımı Çocuklarda Kazalar ve Yaklaşım | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Pediatrik ilaç dozları hesaplama ve uygulamayı bilir | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Problem Çözme Vaka Çalışması Beyin Fırtınası Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma |
Çocuk hemşireliğinin felsefesini, rol ve işlevlerini bilme | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma |
Dönem özelliklerine göre çocuğun büyüme gelişme özelliklerini (fizyolojik, mental, psikososyal) değerlendirebilir, normalden sapmaları tanımlayabilir ve sağlık ekibi ile paylaşabilir | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma |
Sistemlere göre sık görülen çocuk hastalıklarını bilir ve uygun hemşirelik bakımı yapabilir | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma |
Çocuk ve ailesini bir bütün olarak ele alır | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pediatrik ilaç dozları hesaplama ve uygulamayı bilir | 5 | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Çocuk hemşireliğinin felsefesini, rol ve işlevlerini bilme | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 |
Dönem özelliklerine göre çocuğun büyüme gelişme özelliklerini (fizyolojik, mental, psikososyal) değerlendirebilir, normalden sapmaları tanımlayabilir ve sağlık ekibi ile paylaşabilir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 | 3 | 5 |
Sistemlere göre sık görülen çocuk hastalıklarını bilir ve uygun hemşirelik bakımı yapabilir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 |
Çocuk ve ailesini bir bütün olarak ele alır | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 |