Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Okul Sağlığı Hemşireliği | HEM307 | 7 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | HEMŞİRELİK |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Sultan KAYAN |
Ders Veren | Öğr. Gör. Sultan KAYAN |
Amaç |
Sağlık ekibinin bir üyesi olacak hemşirelik öğrencilerine okul çağı çocuklarının ve okul personelinin sağlığının korunması, geliştirilmesi yoluyla sağlıklı bir toplum oluşturulması için okul sağlığı hemşireliği kapsamında ileri bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Ders İçeriği |
Okul sağlığı hizmetlerinin tanımı ve önemi Dünyada ve Türkiye’de okul sağlığı hizmetlerinin tarihsel gelişimi ve durumu Dünya’da ve Türkiye’de okul sağlığı hemşireliğinin tarihsel gelişimi ve durumu Okul sağlığı hemşireliği eğitimi Okul sağlığı hemşirenin rol ve sorumlulukları Yasalarda okul sağlığı hemşireliği/Uygulama standartları Okul sağlığı hemşireliği ile ilgili kanıta dayalı uygulamalar Okul çağı dönemi gelişim özellikleri Okul çağı dönemi sağlık sorunları ve çözüm önerileri Okula kabul muayenesi ve periyodik fizik muayeneler Taramalar ve bağışıklama Bulaşıcı hastalıklardan korunma İlkyardım ve kazalardan korunma Kronik hastaların izlemi ve engelli çocuk izlemi Okul ruh sağlığı hizmetleri ve akran zorbalığı Sağlıklı okul çevresi çalışmaları ve afet planı Okul çağı döneminde sağlığının geliştirilmesi ve sağlık eğitimi Dünyada ve Türkiye’de okul sağlığını geliştirici programlar |
Ders Kaynakları |
Halk Sağlığı Hemşireliği, Göktuğ Yayıncılık, Behiye Erci-2016
Halk Sağlığı Hemşireliği, Aslı Kalkım, İlknur Göl-2021 Commnity & Public Health Nursing, Mosby Co. St.Louis, Stanhope Marcia and Lancester Jeanette-2015 Community and Public Health Nursing, Promoting the Public’s Health, Wolters Kluwer, Cherie Rector-2018 Community/Public Health Nursing, Promoting the Health of Populations, Elsevier, Mary Nies and Melanie McEwen-2018 Population and Community Health Nursing, Pearson, Mary Jo Clark-2014 Halk Sağlığında Temel Bilgiler, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Çağatay Güler ve Levent Akın-2015 Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Sistem Ofset Basım Yayın San. Tic. Ltd. Şti. Ankara, 2018. Akca, A., & Ayaz Alkaya, S. (2021). Okul Çağı Döneminde Sağlık Okuryazarlığı ve Okul Sağlığı Hemşiresinin Rolü. Journal of Hacettepe University Faculty of Nursing, 8(3), 328-334. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Uygulama 1 | 20 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Okul sağlığı hizmetlerinin tanımı ve önemi Dünyada ve Türkiye’de okul sağlığı hizmetlerinin tarihsel gelişimi ve durumu | Ders |
2 | Dünya’da ve Türkiye’de okul sağlığı hemşireliğinin tarihsel gelişimi ve durumu | |
3 | Okul sağlığı hemşireliği eğitimi Okul sağlığı hemşirenin rol ve sorumlulukları Okul sağlığı hemşireliği yasal düzenlemeler ve etik kodlar | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
4 | Okul sağlığı hemşireliği uygulama standartları Okul sağlığı hemşireliği ile ilgili kanıta dayalı uygulamalar | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
5 | Okul çağı dönemi gelişim özellikleri Okul çağı dönemi sağlık sorunları ve çözüm önerileri | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
6 | Okula kabul muayenesi ve periyodik fizik muayeneler Taramalar ve bağışıklama | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
7 | ARA SINAV | Ders |
8 | Bulaşıcı hastalıklardan korunma | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
9 | İlkyardım ve kazalardan korunma | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
10 | Kronik hastaların izlemi ve engelli çocuk izlemi | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
11 | Okul ruh sağlığı hizmetleri | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
12 | Sağlıklı okul çevresi çalışmaları ve afet planı | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
13 | Okul çağı döneminde sağlığının geliştirilmesi, sağlık eğitimi, SOY Dünyada ve Türkiye’de okul sağlığını geliştirici programlar | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
14 | Dönem Sonu Ödevi (Sağlık Eğitimi) | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Seminer |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Okul sağlığı hemşiresinin rol ve işlevlerini açıklar. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Okul çağı çocuğunun fizyolojik, psikolojik, sosyal gereksinim ve sorunlarına yönelik hemşirelik sürecini uygular. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Okul çağı çocuğunun sağlık riskleri ve sorunlarına yönelik primer, sekonder ve tersiyer koruma önlemlerini alır. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Tarama programları geliştirir, uygular, değerlendirir ve gerekiyorsa sevk eder. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve ihtiyaç duyulan diğer konularda sağlık eğitimi yapar. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Okul sağlığı hemşiresinin rol ve işlevlerini açıklar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Okul çağı çocuğunun fizyolojik, psikolojik, sosyal gereksinim ve sorunlarına yönelik hemşirelik sürecini uygular. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Okul çağı çocuğunun sağlık riskleri ve sorunlarına yönelik primer, sekonder ve tersiyer koruma önlemlerini alır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Tarama programları geliştirir, uygular, değerlendirir ve gerekiyorsa sevk eder. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve ihtiyaç duyulan diğer konularda sağlık eğitimi yapar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |