Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Hemşirelik Esasları I | HEM101 | 1 | 3 + 4 | 8,0 |
Birim Bölüm | HEMŞİRELİK |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Teorik anlatım ve laboratuvar uygulaması olmak üzere yüz yüze eğitim |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Aysun ACUN |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Aysun ACUN |
Amaç |
Hemşirelik Esasları I Dersi, öğrencinin hemşireliğin temel felsefesini, sağlık bakım sistemi içinde hemşirenin rolünü, hemşirelik bakımına ilişkin temel kavram, kuram, ilke ve yöntemlere ilişkin bilgi, beceri ve tutum geliştirmesini sağlar. |
Ders İçeriği |
-- Normal Yaşam Döngüsü, İnsan ve Çevre Kavramı -- Sağlık ve Hastalık Kavramı -- İlkçağ, Orta Çağ, Yeniçağ ve Yakınçağda Hasta Bakımı -- Hemşirelikte Profesyonellik -- Anksiyete, Stres ve Adaptasyon -- Bütüncül Yaklaşım -- Ağrı, Uyku ve Dinlenme, Cinsellik Kavramı -- Hasta Güvenliği Kavramı -- Hastanın Hastaneye Kabulü -- Enfeksiyon Kontrolü -- Yaşamsal Bulgular -- Hareket Gereksinimi -- Öz Bakım, Bireysel Hijyen Uygulamaları -- Sıcak-Soğuk Uygulamalar |
Ders Kaynakları |
Atabek Aşti, T. ve Karadağ, A. (2019) (Editörler). Hemşirelik Esasları I-II. İstanbul: Akademi Basım, 2. Baskı.
Kara Kaşıkçı M. ve Akın E. (2021) (Editörler). Temel Hemşirelik Esaslar, Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevleri, 1. Baskı. Şenol Çelik, S. ve Karadağ, A. (2019) (Editörler). Hemşirelik Bakım Planları: Tanılar, Girişimler ve Sonuçlar. İstanbul: Akademi Basım, 1. Baskı. Kapucu, S., Akyar, İ. ve Korkmaz, F. (2018) (Editörler). Pearson Hemşirelik Tanıları El Kitabı, NANDA-I, NIC, NOC. Ankara: Pelikan Yayınevi, 11. Baskı. Göçmen Baykara, Z., Çalışkan, N., Öztürk, D. ve Karadağ, A. (2020) (Editörler). Temel Hemşirelik Becerileri (Kontrol Listeleri). Ankara: Nobel Tıp Kitabevi, 2. Baskı. Lynn, P. (2015) (Çeviri Editörü: Doç. Dr. Hicran BEKTAŞ). Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Bir Hemşirelik Süreci Yaklaşımı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Uluslararası Basım, 3. Baskı. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Uygulama 1 | 10 |
Uygulama 2 | 10 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 14 | 42 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 3 | 5 | 15 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 3 | 5 | 15 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 4 | 8 | 32 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 4 | 4 | 16 |
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 4 | 8 | 32 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 8 | 1 | 8 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 204 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 8 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Normal Yaşam Döngüsü, İnsan ve Çevre Kavramı | Tartışmalı Ders |
2 | Sağlık ve Hastalık Kavramı | Tartışmalı Ders |
3 | İlkçağ, Orta Çağ, Yeniçağ ve Yakınçağda Hasta Bakımı | Tartışmalı Ders |
4 | Hemşirelikte Profesyonellik | Tartışmalı Ders |
5 | Anksiyete, Stres ve Adaptasyon | Tartışmalı Ders |
6 | Bütüncül Yaklaşım | Tartışmalı Ders |
7 | Ağrı, Uyku ve Dinlenme, Cinsellik Kavramı | Tartışmalı Ders |
8 | Hasta Güvenliği Kavramı Ara Sınav | Tartışmalı Ders |
9 | Hastanın Hastaneye Kabulü | Tartışmalı Ders |
10 | Enfeksiyon Kontrolü | Tartışmalı Ders Laboratuar |
11 | Yaşamsal Bulgular | Tartışmalı Ders Laboratuar |
12 | Hareket Gereksinimi | Tartışmalı Ders Laboratuar |
13 | Öz Bakım, Bireysel Hijyen Uygulamaları | Tartışmalı Ders Laboratuar |
14 | Sıcak-Soğuk Uygulamalar | Tartışmalı Ders Laboratuar |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Hemşirelik uygulamalarının dayandığı ilke ve kavramları bilir. | |||
Bütüncül yaklaşım doğrultusunda hasta bakım temellerini kavrar. | |||
Bireyin bakımının planlanmasında kanıt temelli bilgileri kullanır. | |||
Laboratuvar ortamında temel hemşirelik becerilerini uygular. | |||
Sağlıklı/hasta birey üzerinde temel hemşirelik becerilerini uygular. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hemşirelik uygulamalarının dayandığı ilke ve kavramları bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Bütüncül yaklaşım doğrultusunda hasta bakım temellerini kavrar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Bireyin bakımının planlanmasında kanıt temelli bilgileri kullanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Laboratuvar ortamında temel hemşirelik becerilerini uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Sağlıklı/hasta birey üzerinde temel hemşirelik becerilerini uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |