Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği | HEM202 | 4 | 4 + 12 | 15,0 |
Birim Bölüm | HEMŞİRELİK |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi İlkay ÇULHA |
Ders Veren | |
Amaç |
Öğrenciye; cerrahi girişim geçirecek hastanın perioperatif bakımına yönelik bilgi ve temel hemşirelik becerilerini kazandırır. |
Ders İçeriği |
Cerrahinin tanımı ve sınıflandırması. Cerrahi hastalıklarda sıvı-elektrolit, asit-baz dengesi ve dengesizlikleri. Şok türleri ve şoktaki hastaya yaklaşım. Yara iyileşmesi. Perioperatif hemşirelik. Cerrahi enfeksiyonları. Göğüs-kalp-damar cerrahisi ve hemşirelik bakımı. Üriner sistem cerrahisi ve hemşirelik bakımı. Gastrointestinal sistem cerrahisi ve hemşirelik bakımı. Kas-iskelet sistemi cerrahisi ve hemşirelik bakımı. Sinir sistemi cerrahisi ve hemşirelik bakımı. Endokrin sistemin cerrahi hastalıkları ve hemşirelik bakım. Göz hastalıkları ve hemşirelik bakımı. Kulak-burun-boğaz hastalıkları ve hemşirelik bakımı. Meme hastalıkları. Yanıklı hastada hemşirelik bakımı. Organ naklinde hemşirelik bakımı. |
Ders Kaynakları |
Akyolcu, N., Aksoy, G., Kanan, N. 2011; Cerrahi Hemşireliği Uygulama Rehberi, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul.
Akyolcu, N., Kanan, N., Aksoy, G. 2017; Cerrahi Hemşireliği II, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. Aksoy, G., Kanan, N., Akyolcu, N. 2012; Cerrahi Hemşireliği I, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. Erdil, .F, Elbaş Özhan, N. 2001; Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği, Aydoğdu-Ofset Ltd.Şti, Genişletilmiş 4. Baskı, Ankara. Karadakovan, A., Eti Aslan, F. 2010; Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım, 1. Ed. Nobel Tıp Kitabevi, Adana. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Akıl Notları, Editör: Prof. Dr. Nalan ÖZHAN ELBAŞ, Güneş Tıp Kitabevleri,İstanbul. Cerrahi Bakım Vaka Analizleri ile Birlikte, Editör: Prof. Dr. Fatma Eti Aslan, Akademisyen Kitabevi,Ankara. Dahili ve Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği Klinik El Kitabı, Çeviri Editörü: Doç. Dr. Özlem Bilik , Prof. Dr. Hatice Mert, Palme Yayınevi. Ankara. Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Çeviri Editörleri Prof. Dr. Firdevs Erdemir, Prof. Dr. Gülengün Türk, Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 4 | 10 | 40 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 4 | 14 | 56 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 4 | 10 | 40 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Rol Yapma / Drama | 4 | 1 | 4 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 4 | 14 | 56 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 1 | 14 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 3 | 14 | 42 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Uygulama 1 | Uygulama 1 | 1 | 1 | 1 |
Uygulama 2 | Uygulama 2 | 1 | 1 | 1 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 383 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 15,02 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Cerrahinin Tarihçesi, Tanımı ve Sınıflandırması, Cerrahi Hemşireliği, Cerrahi Stres | |
2 | Perioperatif Hemşirelik * Ameliyat Öncesi Hemşirelik Bakımı * Ameliyat Sırası Hemşirelik Bakımı * Ameliyat Sonrası Hemşirelik Bakımı | |
3 | Cerrahi Hastalarında Sıvı-Elektrolit Dengesi ve Dengesizlikleri, Cerrahi Hastalarında Asit-Baz Dengesi ve Dengesizlikleri, Şok ve Şoktaki Hastaya Yaklaşım | |
4 | Yara İyileşmesi ve Hemşirelik Bakımı, Postoperatif Ağrı | |
5 | Solunum Sistemi Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | |
6 | Kalp Damar Cerrahisi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | |
7 | Üriner Sistem Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | |
8 | Ara Sınav, Göz ve Kulak-Burun-Boğaz Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | |
9 | Gastrointestinal Sistem Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | |
10 | Kas-İskelet Sisteminin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | |
11 | Sinir Sistemi Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | |
12 | Endokrin Sistemin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Meme cerrahisi ve hemşirelik bakımı | |
13 | Organ Transplantasyonu ve Hemşirelik Bakımı, Cerrahide Etik | |
14 | Yanıklar ve yanıklı hastada hemşirelik bakımı, Cerrahi Enfeksiyonlar |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Vücudun çeşitli sistemlerini etkileyen yaygın cerrahi girişim gerektiren durumlarda cerrahi hastasının bakım gereksinimlerini belirler, Saptanan bakım gereksinimleri doğrultusunda gerekli hemşirelik girişimlerini uygular ve sonuçlarını değerlendirir. | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Geçirilecek/geçirilen cerrahi girişime özgü hasta ve ailesinin eğitimini bilir. | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Ameliyat öncesi hasta hazırlığı ile ameliyat sırası ve sonrası hemşirelik bakımını yapar. | Yazılı Sınav Laboratuvar Çalışması | Sözlü Laboratuar | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Cerrahi klinikler için önemli olan hızlı ve doğru karar verme becerisini kullanır. | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Cerrahi hastalıkları hemşireliğine ilişkin temel kavramları tanır. | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vücudun çeşitli sistemlerini etkileyen yaygın cerrahi girişim gerektiren durumlarda cerrahi hastasının bakım gereksinimlerini belirler, Saptanan bakım gereksinimleri doğrultusunda gerekli hemşirelik girişimlerini uygular ve sonuçlarını değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 1 | 1 | 3 | 5 |
Geçirilecek/geçirilen cerrahi girişime özgü hasta ve ailesinin eğitimini bilir. | 3 | 5 | 5 | 1 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 5 |
Ameliyat öncesi hasta hazırlığı ile ameliyat sırası ve sonrası hemşirelik bakımını yapar. | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 1 | 1 | 3 | 5 |
Cerrahi klinikler için önemli olan hızlı ve doğru karar verme becerisini kullanır. | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 1 | 1 | 1 | 5 |
Cerrahi hastalıkları hemşireliğine ilişkin temel kavramları tanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |