Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Doğum - Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği | HEM301 | 5 | 4 + 12 | 15,0 |
Birim Bölüm | HEMŞİRELİK |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Düz anlatım, soru-cevap tekniği, beyin fırtınası, barkovizyon, internet, klinikte beceri uygulaması |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Berrak MIZRAK ŞAHİN |
Ders Veren | Doç. Dr. Berrak MIZRAK ŞAHİN Öğr. Gör. Fulya Merve KOS |
Amaç |
Dersin amaçları; - Ailenin, kadının, fetüsün ve yenidoğanın sağlığının korunması ve yükseltilmesi için gerekli bilgi ve beceri kazandırmak, - Kadın sağlığı sorunlarını bütüncül bir bakışla ele alabilmesini ve sorunları çözümlemede hemşirelikteki yeni yaklaşımları tartışabilmesini sağlamak. |
Ders İçeriği |
• Kadın ve Üreme Sağlığına Genel Bakış • Üreme Sistemi Yapı ve Fonksiyonu • Gebeliğin Oluşumu ve İntrauterin Gelişim • Genetik Danışmanlık ve Prekonsepsiyonel Bakım • Doğum Öncesi Dönem • Gebelikte Annenin Fizyolojisi • Gebelik Dönemi Sorunları ve Hemşirelik Bakımı • Normal Doğum Eylemi • Doğum Eyleminde Riskli Durumlar • Normal Yenidoğan • Doğum Sonu Dönem • Doğum Sonu Dönemde Riskli Durumlar • Aile Planlaması • Jinekolojide Tanı ve Tedavi Yöntemleri • Üreme Organ Fonksiyon Bozuklukları • Üreme Organ Enfeksiyonları • Üreme Organ İyi ve Kötü Huylu Oluşumlar • Klimakterik Dönem • İnfertilite ve Hemşirelik Bakımı • Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsellik ve Cinsel Sağlık • Kadınla İlgili Mevzuattaki Gelişmeler |
Ders Kaynakları |
Cunningham F.G.,Gant N.F., LevenoK.J.Gilstrap L.C., Haut J.C., Wenstrom K.D.: Williams Obstetrics. McGraw-HillCompanies., Newyork, 2001.
Demir N.: Normal doğum. Ed: M.S Belzaç., Demir N., Koç A., Yüksel A.,ObstetrikMaternal-Fetal Tıp ve Perinatoloji. Kozan Ofset, 2001. Coşkun A.: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2012. Kızılkaya Beji N. (Ed.): Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2015. Taşkın L.: Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş III. Baskı, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2016. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 20 |
Uygulama 1 | 20 |
Uygulama 2 | 10 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 16 | 14 | 224 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 5 | 14 | 70 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 5 | 14 | 70 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
Uygulama 1 | Uygulama 1 | 5 | 1 | 5 |
Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 6 | 1 | 6 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 380 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 14,90 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Kadın ve Üreme Sağlığına Genel Bakış | Tartışmalı Ders Ders |
2 | Üreme Sistemi Yapı ve Fonksiyonu | Ders Tartışmalı Ders |
3 | Gebeliğin Oluşumu ve İntrauterin Gelişim | Tartışmalı Ders |
4 | Genetik Danışmanlık ve Prekonsepsiyonel Bakım Gebelikte Annenin Fizyolojisi | |
5 | Doğum Öncesi Bakım | |
4 | Gebelik Dönemi Sorunları ve Hemşirelik Bakımı | |
7 | Normal Doğum Eylemi Doğum Eyleminde Riskli Durumlar | |
8 | Doğum Sonu Dönem Doğum Sonu Dönemde Riskli Durumlar | |
9 | Normal Yenidoğan Aile Planlaması | |
10 | Jinekolojide Tanı ve Tedavi Yöntemleri Üreme Organ Fonksiyon Bozuklukları | |
11 | Üreme Organ Enfeksiyonları Üreme Organ İyi ve Kötü Huylu Oluşumlar | |
12 | Klimakterik Dönem İnfertilite ve Hemşirelik Bakımı | |
13 | Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsellik ve Cinsel Sağlık | |
14 | Kadınla İlgili Mevzuattaki Gelişmeler |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Türkiye’de üreme sağlığı sorunları ve bu konunun çözümüne katkıda bulunan yöntem, teknik ve hizmetleri açıklayabilme | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Kadın ve erkek üreme organlarının anatomi ve fizyolojilerini kavrayabilme | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Kadının yaşam evrelerine göre sağlık sorunlarını belirleyebilme ve sorunlarını çözümlemede sağlık bakım planı geliştirebilme bilgi ve becerisini kazanması | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Jinekolojik problemi olan hastayı tanılayabilme, jinekolojik problemi olan hastanın bakım gereksinimlerini saptayabilme ve buna uygun bakımı verebilme | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Aile Planlaması yöntemlerini sınıflayabilme ve bireye uygun aile planlaması yöntemi hakkında danışmanlık yapabilme | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Türkiye’de üreme sağlığı sorunları ve bu konunun çözümüne katkıda bulunan yöntem, teknik ve hizmetleri açıklayabilme | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Kadın ve erkek üreme organlarının anatomi ve fizyolojilerini kavrayabilme | 1 | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 |
Kadının yaşam evrelerine göre sağlık sorunlarını belirleyebilme ve sorunlarını çözümlemede sağlık bakım planı geliştirebilme bilgi ve becerisini kazanması | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Jinekolojik problemi olan hastayı tanılayabilme, jinekolojik problemi olan hastanın bakım gereksinimlerini saptayabilme ve buna uygun bakımı verebilme | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
Aile Planlaması yöntemlerini sınıflayabilme ve bireye uygun aile planlaması yöntemi hakkında danışmanlık yapabilme | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 |