EN
  • Anasayfa
  • TAS313 Ergonomi (2025 - 2026 / 5. Yarıyıl)
  • EN
TAS313 - Ergonomi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Ergonomi TAS313 5 2 + 2 4,0 Pdf
Birim Bölüm
ENDÜSTRİYEL TASARIM
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüzyüze
EBS Koordinatörü Prof. Dr. Bülent YILMAZ (Yıl: 2022 - 2023)
Ders Veren Prof. Dr. Bülent YILMAZ
Amaç

Ergonomi , fiziksel, bilişsel, sosyal, örgütsel ve çevresel faktörleri dikkate alır, ancak bu faktörlerin her birini tek başına değil, birbirleriyle etkileşimleri içinde ele alan "holistik" bir yaklaşımla ele alır. Dersin temel amacı, ürün ve ortamların konforlu, güvenli ve verimli olmasını sağlayarak yaralanma riskini en aza indirmek ve kullanıcı deneyimini iyileştirmektir. Bu ders, antropometri (insan vücudunun ölçülmesi), biyomekanik, psikoloji ve fizyoloji gibi farklı alanlardaki bilgileri bir araya getirerek insanların ihtiyaçlarına cevap veren ürünler tasarlamayı amaçlar.

Ders İçeriği

Bu ders, ürün tasarımıyla ilgili ergonominin teorik eğilimlerini sunmaktadır. Kavramlar, gerçek vaka çalışmaları ve ürün tasarımına ergonomik yaklaşımın uygulama alıştırması aracılığıyla açıklanmaktadır. • Ürün ergonomisi: üründen hizmete kadar bir ürün, endüstriyel ürün kavramı. • Ergonomik kriterler: güvenlik, etkililik, kullanışlılık, hata toleransı, kullanım kolaylığı, kullanıcı dostu olma, keyif • Ergonomik kriterler ve ürün başarısı: ürün yaşamında ergonomistin rolleri ve görevleri, kullanıcı arayüzü optimizasyonu, tasarım süreci, gerçek kullanıcıları dikkate alma. • Araçsal perspektif: insan-makine ilişkileri, çeşitli yaklaşımlar, insan-makine etkileşimi, insan-makine sistemleri, aracılı aktivite, eserlerden araçlara. • Araç geliştirme: araçsal oluşum, araç sistemleri.

Ders Kaynakları Ders Notları
(Springer Tasarım ve İnovasyon Serisi) Francesca Tosi - Ergonomi İçin Tasarım - Springer (2020)
(İnsan Faktörleri ve Ergonomi Serisi) Marcelo M. Soares, Francisco Rebelo - Tasarım Yöntemleri ve Tekniklerinde Ergonomi - CRC Press_Taylor & Francis Group (2017)
Prabir Mukhopadhyay (Yazar) - Ergonomi, Amatörler İçin - Tasarımda Uygulamalar - CRC Press (2019)
Açıldığı Öğretim Yılı 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev (Sunum) 20
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Dönem Sonu Uygulaması %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
50
Uygulama Dersleri
30
Uzmanlık / Alan Dersleri
20
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 14 28
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 2 14 28
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 2 10 20
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 Ödev 1 2 1 2
Uygulama 1 Uygulama 1 1 14 14
Dönem Sonu Uygulaması Dönem Sonu Uygulaması 4 1 4
Ödev (Sunum) Ödev (Sunum) 1 14 14
Toplam İş Yükü (Saat) 111
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4,35
AKTS 4,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Ergonominin Tarihsel Gelişimi
2 Ergonomide Temel Kavramlar
3 Ergonomi Yaklaşımı ve Uygulamalı Ergonomi
4 İnsan Anatomisi ve Fizyolojisi
6 Çalışma Yerlerinde Ergonomik Düzenleme Vaka Çalışması
6 Çalışma Yerlerinde Ergonomik Düzenleme Vaka Çalışması
7 Ara sınavı Gösterim Problem Çözme
8 İş yeri Düzenlemede Antropometri
9 İş yeri Düzenlemede Antropometri
10 İş Yerinde Çalışma Duruşları Gösterim
11 İş yerinde gürültü, titreşim, aydınlatma, iklimlendirme
12 Yüklenme ve Zorlanma
13 Çalışma Enerjisi ve İşlerin Enerji Gereksinimi
13 Çalışma Enerjisi ve İşlerin Enerji Gereksinimi
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Ergonomi ile ilgili doğru ve yanlış davranışları kavrayabilecekler
Çalışma ortamındaki fiziksel koşulları ergonomik açıdan değerlendirebilecekler
İş ve ürün verimliliği açısından en uygun ergonomik şartları uygulayabilme becerisine sahip olma
Ergonomik açıdan uygun olmayan durumları tanıyabilecekler ve düzeltebilecekler
Ürün gereksinimlerini ergonomik açıdan değerlendirebilecekler
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Ergonomi ile ilgili doğru ve yanlış davranışları kavrayabilecekler 5 - - 4 - - - - - - - - - - -
Çalışma ortamındaki fiziksel koşulları ergonomik açıdan değerlendirebilecekler 3 - - 2 - - - - - - - - - - -
İş ve ürün verimliliği açısından en uygun ergonomik şartları uygulayabilme becerisine sahip olma 5 - 3 4 - - - - - - - - - - -
Ergonomik açıdan uygun olmayan durumları tanıyabilecekler ve düzeltebilecekler 5 - 4 3 - - - - - - - - 2 - 3
Ürün gereksinimlerini ergonomik açıdan değerlendirebilecekler 5 - 3 5 - - - - - - - - - - -
Ortalama Değer 4,6 - 2 3,6 - - - - - - - - 0,4 - 0,6