EN
  • Anasayfa
  • TAS215 Maket, Kalıp ve Prototip (2024 - 2025 / 3. Yarıyıl)
  • EN
TAS215 - Maket, Kalıp ve Prototip
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Maket, Kalıp ve Prototip TAS215 3 2 + 2 4,0 Pdf
Birim Bölüm
ENDÜSTRİYEL TASARIM
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze etkileşim
EBS Koordinatörü Prof. Dr. Mehmet AYDIN
Ders Veren Prof. Dr. Mehmet AYDIN
Amaç

Proje kavramı ve disiplini doğrultusunda geliştirilen ürün tasarımlarının üçüncüboyuta taşınmasıyla ilgili uygulama yöntem ve tekniklerinin irdelenmesi, Projegeliştirme süreci ve sonucunda renk, biçim, işlev gibi öğelerin atölye ortamındasınanması.

Ders İçeriği

Maket malzemelerin tanıtımı; ölçü alma; model işleme aletleri tanıtımı; maket yapmamakineleri; model türleri, ilke modelleri, kinematik modeller, hacim modelleri, ergonomi modelleri, görünüş ve sunum modelleri, model-insan ve model işlev ilişkileri, çalışma maketleri yapımı, sunuş maketleri yapımı, üretilebilir ve uygulanabilir bir ürünün ele alınması; düşünsel boyut; konsept, skeç, mokap, maket; uygulama aşaması; kalıba alma ve kalıp uygulamaları, prototip; sürecin planlanması; prototipler, endüstriyel alan ile bağlantılı proje uygulamaları; tasarım kriterlerinin belirlenmesi, atölye düzeni içinde uygulamalar.

Ders Kaynakları Chris Lefteri, Making It: Manufacturing Techniques for Product Design, 2012
Innovation in Product Design, ISBN 978-0-85729-775-4 - "The Origin of Things... Sketches, Models, Prototypes" by Thimo te Duits (ed.). Nai Publishers. Rotterdam, ISBN 90-5662-318-4, 2003.C31
Bjarki Hallgrimsson`s, Prototyping And Model Making For Product Design Portfolio Design Press, 2012
Charles A. Harper, Handbook of Materials for Product Design - ISBN 0-07-135406-9, McGraw-Hill Inc. Press, 2001
Açıldığı Öğretim Yılı 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 4 14 56
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 3 14 42
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 2 1 2
Dönem Sonu Uygulaması Dönem Sonu Uygulaması 2 1 2
Toplam İş Yükü (Saat) 102
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Dersin Tanımı ve İçeriğinin Açıklanması:Ölçme, kesme ve birleştirme yöntemlerinin aktarımı, mesleki çalışmaların profesyonel düzeyde titizlik ve hassasiyet gibi nitel gereksinimlerin kazanılması amacına yönelik üç boyutlu uygulamaların, uygulanmış örnekleriyle tarifi. - Dönem içinde gerekli kişisel el aletleri ve malzemeler ile ilgili listenin açıklanması
2 Eğrisel ve eş yükseklik platformlarınınyığılması yönteminin kullanımıdoğrultusunda organik form içeren birendüstriyel objenin irdelenmesi veuygulanması. Yığma yöntemi kullanarakplaka malzemeden üç boyutlu nesne çıkarma. Laboratuar
3 Etüd edilen tekniklerin toplamınınsenteziyle daha karmaşık formlarayönelim doğrultusunda örneklerinirdelenmesi ve farklı formlar içerenbölgelerden oluşmuş ve üretilmiş birendüstriyel obje tasarımının tümayrıntılarıyla kopyalanması ve rölöveçalışması yapılması
4 Atölye uygulama ve etüd çalışmasıRölöve çalışmasının renklendirme,montaj, kontrol ve değerlendirmelerininyapılması
5 Plastik özelliğindeki diğer malzemelerintarifi ve daha yoğun yapıdaki çeşitleringörsel ve işlevsel olarak tanıtımı. Tasarım nesnelerinin sert ve orta sertlikte malzemelerle biçimlendirme yöntemlerinin tarifi, eksiltme yoluyla (heykeltıraş mantığında) obje üretim biçimlerineulaşılması çalışması
6 Karma malzeme (Ahşap, metal, plastik,cam, karton vb.) kullanarak takım özelliği gösteren ürün tasarımlarının modelinin yapılması. Örn: Satranç figürleri, el aletleri seti gibi.
7 Standart ve teknik bir kalıplamamalzemesi olarak silikonun tanıtımı veuygulama yönteminin tarifidoğrultusunda seçilen bir objenin heykel çamuruyla kalıp modelinin üretilmesi
8 Üretilen kalıp modelinin silikon kalıpyöntemiyle negatifinin alınması tekrargerektiren nesnelerin seri uyumununsağlanması ve bununla ilgili olarak çokparçalı kalıpların elde edilmesi
9 Negatiflerin pozitif ürünedönüştürülmesinin birinci aşaması olansoğuk plastik ya da polyester kullanılarak kalıplara uygulanması ve pozitif ürün olarak obje çıkışına ulaşılması
10 Alınan pozitif ve gerçek ürünün rafineedilmesi ve mükemmelleştirilmesidoğrultusunda el alışkanlığıkazandırılması ve çalışmanın teslimedilmesi
11 Yapılan çalışmaların kontrol, tashih vedeğerlendirilmesi ve seri üretimindevamı olarak diğer pratik yöntemlerinmalzeme ve teknik olarak açınımı vetarifinin yapılması
12 Uygulama yöntem ve malzemelerin tümünü içeren tecrübe ve birikimlerin sınanması doğrultusunda seçilen bir endüstri ürününün plastik, plexiglas ve metal gibi sert malzemenin kullanımı ve tüm ayrıntılarının kopyalanması ile rölöve projesinin tarifi ve başlatılması
13 Projenin kontrolü ve devamının sağlanması. Makine ve teknik donanımın, işe uyumunun ve kullanımının denetimi.
14 Sömestr projesinin teknik ve konstrüktif çalışma sürecinin sonucu olarak iki yarıyıl boyunca süregelen üretim programının rölöve çalışmasıyla sonlandırılması ve elde edilen ayrıntılı ve çalışabilir objenin renklendirilmesi, montajı, kontrol ve değerlendirilmesi
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Atölye ortamında temiz ve tertipli çalışma alışkanlığı kazanır. Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması Ders Dinleme ve anlamlandırma
Temel el aletlerini kullanmayı öğrenir. Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması Ders Dinleme ve anlamlandırma
Birden fazla yalın formu bir arada kullanarak karmaşık formları elde etmeyi öğrenir;kompleks ve özgün formların yaratılabilmesini öğrenir. Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması Ders Dinleme ve anlamlandırma
İyi model sonuçların ancak malzemenin temiz işlenmesiyle elde edilebileceğini kavrar. Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması Ders Dinleme ve anlamlandırma
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Atölye ortamında temiz ve tertipli çalışma alışkanlığı kazanır. 5 4 4 4 4 5 5 5 5 4 4 4 4 4 5
Temel el aletlerini kullanmayı öğrenir. 5 3 3 5 4 5 5 4 5 4 5 4 5 4 4
Birden fazla yalın formu bir arada kullanarak karmaşık formları elde etmeyi öğrenir;kompleks ve özgün formların yaratılabilmesini öğrenir. 5 4 4 5 4 5 5 4 4 5 4 5 4 5 5
İyi model sonuçların ancak malzemenin temiz işlenmesiyle elde edilebileceğini kavrar. 4 3 3 5 3 3 5 5 5 4 5 5 4 5 4