| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Tasarım Psikolojisi | TAS230 | 4 | 2 + 2 | 3,0 |
| Birim Bölüm | ENDÜSTRİYEL TASARIM |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir. Anlatım, Soru-Yanıt, Uygulama – Alıştırma |
| EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Aybeniz GÖKMEN (Yıl: 2025 - 2026) Prof. Dr. Bülent YILMAZ (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Ürün geliştirmenin psikolojisini, kullanıcının ürün anlamlandırmaları ve kullanıcı deneyiminin ürün tasarımına yansıması ile tüketim toplumunun yapısını ve tasarım ile ilişkisini, sembolik ve gösteriş tüketiminin tüketim kültürü içindeki yerinin ürün tasarımı süreçlerine olan etkisinin öğrenilmesi. |
| Ders İçeriği |
İnsan tercihlerinin ve motivasyonlarının evrimsel kökeni, Biyolojik Bildirim Teorisi, Sembolik, gösteriş tüketimi, moda teorisi, bilgi akımı, sosyal ağlar Ürün tanıma, marka ve reklam, ürün olarak tasarım haberleri ve eğitimi Hizmet sektörünün sosyal psikolojisi, kurumsal iletişim sezgisel maliyet, fayda, risk algısı ile finansal ürünlerin tasarımı, ürün estetiği ve Darwin, pazar araştırmaları, ürün geliştirme ve yaratıcılık psikolojisi |
| Ders Kaynakları |
Norman, Donald (2002). The Design of Everyday Things, New York: Basic Books
The Journal of Happiness & Well-Being 1(1):1-19. Fogg, B. J., “A Behavior Model for Persuasive Design.”Persuasive ,Claremont: Springer-Verlag, 2009. Oktay, Derya, Tasarımda Kullanıcı Katılımı, 1990 Bayhan, Vehbi, Tüketim Toplumunda Bireyin Ontolojik Mottosu : “Tüketiyorum Öyleyse Varım”, 2005. Akay Diyar, Kurt Mustafa, Kullanıcı Merkezli Tasarım Ve Ürün Kullanılabilirliği Üzerine Bir Literatür Araştırması, 2008. |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Dersin içeriği, amacı ve işleniş yöntemi hakkında bilgi verilmesi. | Ders |
| 2 | Psikolojinin temel kavramlar | Ders |
| 3 | İnsan tercihlerinin ve motivasyonlarının evrimsel kökeni | Ders |
| 4 | Algısal süreci etkileyen iç ve dış etkenler, bilinç – bilinçaltı algılamada bilgi ve deneyimin önemi | Ders |
| 5 | Sembolik, gösteriş tüketimi | Ders |
| 6 | Moda teorisi, bilgi akımı, sosyal ağlar | Ders |
| 7 | Ara Sınav | Ders |
| 8 | Ürün tanıma, marka kimliği ve reklam | Ders |
| 9 | Hizmet tasarımının sosyal psikolojisi, kurumsal iletişim | Ders |
| 10 | Sezgisel maliyet, fayda, risk algısı, finansal ürünlerin tasarımı | Ders |
| 11 | Ürün estetiği ve Darwin | Ders |
| 12 | Pazar araştırmaları | Ders |
| 13 | Ürün geliştirmenin psikolojisi | Ders |
| 14 | Yaratıcılık psikolojisi | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| İnsan tercihlerinin ve motivasyonlarının evrimsel kökenlerinin tartışabilir, | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Ürün estetiği kavramını öğrenir, | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Tüketimin sosyal psikolojinin öğrenir ve tartışabilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İnsan tercihlerinin ve motivasyonlarının evrimsel kökenlerinin tartışabilir, | - | - | - | 2 | - | 2 | 1 | - | - | 2 | - | - | - | 1 | 2 | ;
| Ürün estetiği kavramını öğrenir, | - | - | - | 2 | - | 2 | 1 | - | - | 2 | - | - | - | 1 | 2 | ;
| Tüketimin sosyal psikolojinin öğrenir ve tartışabilir. | - | - | - | 2 | - | 2 | 1 | - | - | - | - | - | - | 1 | 2 | ;
| Ortalama Değer | - | - | - | 2 | - | 2 | 1 | - | - | 1,33 | - | - | - | 1 | 2 |