| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| İletişim Sosyolojisi | GST114 | 2 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | ENDÜSTRİYEL TASARIM |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | İletişim Sosyolojisi alanında geçerli olan temel kavram ve teorilerinin eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirilmesi, tarihsel ve güncel bir bakış açısının kazaılmasına yönelik sunumların yapılması. Oluşacak olan temel bilgiler ışığında öğrencilerin belirlenecek tartışma konularına ilişkin seminer çalışmaları yapmaları. |
| EBS Koordinatörü | Arş. Gör. Hilal ERDEM (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
İletişimin toplum içindeki yerini tarihsel ve sosyolojik bir bakış açısıyla inceleyerek iletişimin işlevleri, toplum üzerindeki etkileri, iletişim sosyolojisi alanındaki çalışmalar ve iletişim üzerindeki denetim konuları ele alınarak değerlendirilir. |
| Ders İçeriği |
Ders, iletişim ve sosyoloji alanının temel kavramlarına, teorik modellerine ve genel anlamda gelişen tartışma kültürüne odaklanacaktır. Bu çerçevede Frankfurt Okulu etrafında gelişen teoriler, medya ve televizyon ile ilgili kavram tartışmaları, sözlü, yazılı ve görsel, mekanik ve elektronik iletişim araçlarının toplumsal değişim süreçlerine etkisini konu edinene değerlendirmeler, iletişim sosyolojisinin sinema, tiyatro, roman gibi sanat dalları ile ilişkisini sorgulayan araştırmalar dersin içeriğinin daha da açımlanmasını sağlayacaktır. |
| Ders Kaynakları |
Paul Heyer, David Crowley: İletişim Tarihi
Denis McQuail, Sven Windahl: İletişim Modelleri Armand Mattelart, Michele Mattelart: İletişim Kuramları Tarihi Rıdvan Şentürk, Postmodern Kaos ve Sinema Eric Maigret: Medya ve İletişim Sosyolojisi Hüseyin Köse: İletişim Sosyolojisi Temel Kavramlar Antolojisi Hans Heinz Holz: Frankfurt Okulu Eleştirisi Raymond Geuss: Eleştirel Teori Habermas ve Frankfurt Okulu Neil Postman: Televizyon: Öldüren Eğlence |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | İletişim Sosyolojisine giriş. İletişim ve sosyoloji kavramlarının tanımlanması, tartışma lanlarının belirlenmesi. | Ders |
| 2 | İletişim Sosyolojinin ilişkili olduğu temel kavramlar: Akıl, Araçsallık, İşlevsellik, Hakikat, Görecelilik, Hükümranlık, Özgürlük. | Ders |
| 3 | İletişim Sosyolojinin ilişkili olduğu temel kavramlar: Zaman, Mekan, Gerçeklik, Dil, Söylemsellik, Görsellik/Bedensellik/Nesnellik. | Ders |
| 4 | İletişim Sosyolojinin ilişkili olduğu temel kavramlar: Rasyonelleşme, Küreselleşme, Sekülerleşme, Teknoloji, Medya, Bilgi, Bilginin Kaynağı, Algı/İdrak. | Ders Sözlü |
| 5 | Toplumsal Meseleler ve Franfurt Okulu I -Seminer konularının belirlenmesi ve dağıtılması | Ders Sözlü |
| 6 | Toplumsal Meseleler ve Franfurt Okulu II -Seminer konularının belirlenmesi ve dağıtılması | Ders Sözlü |
| 7 | Ara Sınav | Ders |
| 8 | Toplumsal Meseleler ve Sosyo Kültürel Yaklaşımlar I: Ervin Goffman, H. A. Innis,Niklas Luhmann | Ders |
| 9 | Toplumsal Meseleler ve Sosyo Kültürel Yaklaşımlar II: David Harvey, Pierre Bourdieu, Anthony Giddens | Ders |
| 9 | Toplumsal Meseleler ve Sosyo Kültürel Yaklaşımlar II: David Harvey, Pierre Bourdieu, Anthony Giddens | Ders |
| 11 | Televizyon Teorilerine Giriş: McLuhan,Raymond Williams, John Ellis | Ders |
| 12 | Televizyon Teorilerine Giriş: John Fiske,Hartley ve Merowitz. | Ders |
| 13 | Seminer Sunumlarının dinlenmesi ve değerlendirilmesi. | Ders |
| 14 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Öğrenci iletişim alanındaki kuramsal çalışmaları öğrenir. | Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| İletişim alanındaki teori, olgu ve kavramların tarihsel gelişimini anlar. | Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| İletişim kültürünü kazanması. | Sunum / Seminer | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenci iletişim alanındaki kuramsal çalışmaları öğrenir. | - | - | - | 1 | - | 1 | 1 | - | - | - | - | - | - | - | 2 | ;
| İletişim alanındaki teori, olgu ve kavramların tarihsel gelişimini anlar. | - | - | - | 1 | - | 1 | 1 | - | - | - | - | - | - | - | 2 | ;
| İletişim kültürünü kazanması. | - | - | - | 1 | - | 1 | 1 | - | - | - | - | - | - | - | 2 | ;
| Ortalama Değer | - | - | - | 1 | - | 1 | 1 | - | - | - | - | - | - | - | 2 |