| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Biyomimikri | GST116 | 2 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | ENDÜSTRİYEL TASARIM |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir. Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama – Alıştırma, Tartışma, Öğrenci ödevi (görsel ve sözel sunumlar) |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Müge GÖKEN (Yıl: 2025 - 2026) Prof. Dr. Bülent YILMAZ (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Biyomimikri, tasarım problemlerini çözebilmek ve kullanıcı ihtiyaçlarına cevap verebilmek için doğadan ilham almayı ya da doğayı taklit etmeyi öğrenmeyi amaçlamaktadır. |
| Ders İçeriği |
Biyomimikri kavramının öğrenilmesi. Doğadan esinlenilmiş tasarım örneklerinin incelenmesi. Biyomimikrinin doğayı hangi yönleriyle ele aldığının öğrenilmesi. Doğadaki malzemelerin ve özelliklerinin tanıtılması. Ürün tasarımında doğadan esinlenme yöntemlerinin öğrenilmesi. Doğadan esinlenerek ürün tasarlama. |
| Ders Kaynakları |
Öğretim elemanının ders notları.
Macnab, M. 2011. Design by Nature: Using Universal Forms and Principles in Design. New Riders. Benyus, J. M. 1997. Biomimicry: Innovation Inspired by Nature. William Morrow & Company. Pawlyn, M. 2011. Biomimicry in Architecture. Riba Publishing. Baumesiter,D. 2014. Biomimicry Resource Handbook: A Seed Bank of Best Practices. Paperback. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2016 - 2017 2018 - 2019 2020 - 2021 2023-2024 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 7 | 1 | 7 |
| Final | Final | 10 | 1 | 10 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 73 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,86 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Dersin amaç, kapsam ve yönteminin anlatılması | Ders |
| 2 | Biyomimikri kavramının anlatılması | Ders |
| 3 | Tasarım ve yeniliklerde taklit edilebilecek doğal zenginlikler | Ders |
| 4 | Biyomimikri çeşitlerinin anlatılması | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 5 | Biyomimikri çeşitlerinin örneklendirilmesi | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 6 | Yapılar ve aletler için bir model olarak doğa | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 7 | Biyolojiden esinlenen mekanizmalar | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 8 | Ara Sınav | Ders |
| 9 | Biyosensörler | Ders |
| 10 | Ürün tasarımında biyolojik malzemeler | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 11 | Ürün tasarımında biyolojik malzeme uygulamaları | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 12 | Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Grup Çalışması |
| 12 | Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Grup Çalışması |
| 12 | Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Grup Çalışması |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Doğadaki biyolojik sistemleri keşfetmeyi öğrenir. | Ödev / Proje | Sınıf Dışı Çalışma | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
| Kompleks problemlerin çözümünde doğayı kullanma yöntemlerini öğrenir, | Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
| Tasarım sürecinde biyomimikriyi hangi yöntemlerle ele alacağını öğrenir, | Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Grup Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| Doğadaki malzemeleri tanır ve özelliklerini öğrenir, | Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Grup Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| Doğadaki sistemlerinin öneminin farkına varır. | Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Doğadaki biyolojik sistemleri keşfetmeyi öğrenir. | - | - | 2 | - | - | 3 | - | 1 | - | - | - | - | - | - | 2 | ;
| Kompleks problemlerin çözümünde doğayı kullanma yöntemlerini öğrenir, | - | 2 | 2 | - | - | 3 | - | 1 | - | - | - | - | - | - | 2 | ;
| Tasarım sürecinde biyomimikriyi hangi yöntemlerle ele alacağını öğrenir, | - | 2 | - | - | - | 3 | - | 1 | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Doğadaki malzemeleri tanır ve özelliklerini öğrenir, | - | 2 | 1 | - | 1 | 3 | - | 1 | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Doğadaki sistemlerinin öneminin farkına varır. | - | - | - | - | 1 | 3 | - | 1 | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | - | 1,2 | 1 | - | 0,4 | 3 | - | 1 | - | - | - | - | - | - | 0,8 |