EN
  • Anasayfa
  • TAS407 Ürün Geliştirme (2025 - 2026 / 7. Yarıyıl)
  • EN
TAS407 - Ürün Geliştirme
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Ürün Geliştirme TAS407 7 2 + 8 10,0 Pdf
Birim Bölüm
ENDÜSTRİYEL TASARIM
Ön Koşul Dersler
Ders Adı Zorunlu?
TAS302 Ürün Tasarımı IV Evet
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Öğrenciler yürüttükleri tasarım projeleri ile ilgili gelişmeleri her ders sunmak ile sorumludur. • Proje değerlendirme, • Stüdyo içi tartışmalar • Araştırma Çalışmaları • Ürün Modelleri ve Eskiz Çalışmaları • Ara dönem ve final proje sunumları
EBS Koordinatörü Prof. Dr. Bülent YILMAZ (Yıl: 2021 - 2022)
Ders Veren Prof. Dr. Bülent YILMAZ
Amaç

Ders, endüstri yoluyla çok sayıda üretilecek ürünlerin tasarlanması sürecinde temel mesleki bilgilerin ışığında özgün tasarım yaklaşımlarının geliştirilmesini ve uygulamaya yönelik bilgilerin aktarılmasını amaçlamaktadır. Ayrıca bu aşamaya kadar sürdürülebilirlik ve sistem tasarımı konusunda fikir sahibi olan öğrencinin kullanıcı deneyimi odaklı bakış açıları geliştirmesini, nitelikli deneyimler tasarlamakta kullanılacak araştırma ve gözlem becerilerini kazanmasını hedefler. Proje konuları, öğrencinin kullanıcı deneyimini oluşturan farklı bileşenler arasındaki ilişki ağlarını analiz edip farklı araştırma yöntemlerini ‘yaratıcı problem tanımlama ve çözme’ süreçleriyle birleştirmesini ve çok yönlü deneyimler tanımlamasını amaçlamaktadır.

Ders İçeriği

Ders ürün tasarımı sürecinin araştırma, problem tanımlama, (ürün) işlev analizleri, kavram geliştirme, ürün eleştirisi, yaratıcı ürün önerileri geliştirme, teknik detay çözme, malzeme ve üretim tekniği belirleme aşamalarını, kapsamlı proje konuları üzerinden yürütmeyi amaçlar. Bu ürün tasarım stüdyosu öğrencilerin, nitelikli kullanıcı deneyimi yaratma odaklı tasarım problemlerine ürün, sistem, servis ve mekan bağlamında kapsamlı yaklaşımlar geliştirmelerini sağlayacak kavramsal ve pratik altyapıyı sağlar.

Ders Kaynakları Öğretim elemanının ders notları
Açıldığı Öğretim Yılı 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 20
Uygulama 1 15
Uygulama 2 15
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Dönem Sonu Uygulaması %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
10
Uygulama Dersleri
30
Uzmanlık / Alan Dersleri
50
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
10
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 14 28
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 8 14 112
Önceden planlanmış özel beceriler Vaka Çalışması 2 14 28
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 2 4 8
Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma Saha / Arazi Çalışması 4 4 16
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma İnceleme / Anket Çalışması 4 1 4
Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri 8 2 16
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Sözlü 4 4 16
Önceden planlanmış özel beceriler Özel Destek / Yapısal Örnekler 2 14 28
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Gösterim 4 7 28
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Seminer 6 2 12
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Panel 4 2 8
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 3 1 3
Dönem Sonu Uygulaması Dönem Sonu Uygulaması 6 1 6
Uygulama 1 Uygulama 1 4 2 8
Ödev 1 Ödev 1 1 14 14
Toplam İş Yükü (Saat) 335
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 13,14
AKTS 10,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Proje belirlenmesi: Projenin; adı, konusu, konusunun arka planı, (problem),nin amacı ve önemi, yönergeleri, çalışma yöntemi, sınırlamaları, çalışma takvimi içeren ürün dosyası oluşturulması ve sunulması, Tartışmalı Ders
2 İş tanımları hazırlanması: Ürün ve piyasa araştırması, taslak (eskizler) üzerinden beyin fırtınası yapılması, tasarım için görev beyanı hazırlanması, Tartışmalı Ders İnceleme / Anket Çalışması
3 Müşteri ihtiyaçlarının belirlenmesi: Potansiyel müşterilerin belirlenmesi, müşteriler için ihtiyaç analizi yapılması, İhtiyaçların sıralanması, anketler, Tartışmalı Ders İnceleme / Anket Çalışması
4 Kalite evi: Anket sonuçlarında kalite evi oluşturulması ve yorumlanması, Problem Çözme
5 Konsept oluşturma: konsept oluşturma (ürün tipleri, gereksinimler ve fonksiyonların belirlenmesi),
6 Konsept geliştirme: Ergonomi, ürün yapısı (kullanım analizi; pratik kullanımı, kullanım işlemleri dizisi, kullanım döngüsü senaryosu, insan-makine ara yüzü, fiziksel konfor ve antropometrikler), konfor, algı ve bilgi süreci (görsel algı, psikolojik konfor ve ürün iletişimi), aşamaları tamamlandıktan sonra Ara jüri I gerçekleştirilir.
7 Ürün prosedürleri: Ürün kalitesi ve güvenilirlik (ürün kalite seviyesi, güvenilirlik, güvenlik ve koruma, hijyen ve sağlık), kullanım yeri analizi, ürün iletişimi (işlev iletişimi ve ürün tanımlama), bakım ve yedek parça, yasalar ve çevresel etkiler, Vaka Çalışması
8 Ara sınavı
9 Konsept seçimi: Konsept puanlama matrisini kullanarak konsept seçimi
10 Mock up: seçilen konseptin maketi yapılır ve maket üstünde çalışmalar yapılır, Gösterim
11 CAD: Tasarım kriterleri ve CAD ortamında tasarım, Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri
13 Model&prototip: Ölçekli model veya prototip, Saha / Arazi Çalışması
13 Model&prototip: Ölçekli model veya prototip, Saha / Arazi Çalışması
14 Proje paftaları: Sınıf Dışı Çalışma
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Mevcut ürünler ve kullanıcılar üzerinde araştırma yapma becerilerini geliştirme Araştırma yapma ve araştırma sonuçlarını görsel olarak sunabilme Ödev / Proje Sınıf Dışı Çalışma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Tasarım problemini kullanıcı deneyimi üzerinden tanımlama Ödev / Proje Sınıf Dışı Çalışma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Verilen konu çerçevesinde yaratıcı çözüm/fikir üretme yöntemleri geliştirme, deneyim tasarımına çok yönlü ve bağlam bazında bakabilme Ödev / Proje Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler
Kullanıcı deneyimini oluşturan faktörleri analiz edebilme, analitik ve eleştirel bakış açıları geliştirebilme, senaryolar üzerinden kavramsallaştırabilme Ödev / Proje Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Küçük Grup Tartışması Seminer İnceleme / Anket Çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma
Mevcut ürünler ve kullanıcılar üzerinde araştırma yapma becerilerini geliştirme Ödev / Proje Sınıf Dışı Çalışma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Mevcut ürünler ve kullanıcılar üzerinde araştırma yapma becerilerini geliştirme 5 - 5 5 - - - - - - - - - - -
Tasarım problemini kullanıcı deneyimi üzerinden tanımlama 5 - 5 - - - - - - - - - - - 5
Araştırma yapma ve araştırma sonuçlarını görsel olarak sunabilme 5 - 5 - - - - - 5 - - - - - -
Verilen konu çerçevesinde yaratıcı çözüm/fikir üretme yöntemleri geliştirme, deneyim tasarımına çok yönlü ve bağlam bazında bakabilme 5 - 5 - 3 4 - - 3 - - - - 4 4
Kullanıcı deneyimini oluşturan faktörleri analiz edebilme, analitik ve eleştirel bakış açıları geliştirebilme, senaryolar üzerinden kavramsallaştırabilme 5 - 5 - 4 - - - - - - - - 5 -
Ortalama Değer 5 - 5 1 1,4 0,8 - - 1,6 - - - - 1,8 1,8