Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Veri ve Bilgi Yönetimi | YBS106 | 2 | 3 + 0 | 6,0 |
Birim Bölüm | YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Arş. Gör. Esra CENGİZ TIRPAN |
Ders Veren | |
Amaç |
Öğrencilerin bilgi yönetimi ile ilgili temel kavramları ve bu kavramların uygulamadaki karşılığını anlamalarını sağlamak. Kavramların uygulama ödevleriyle kalıcı bir biçimde anlaşılmasını sağlarken, sunulacak şablon ve okuma listeleriyle ödev raporu hazırlama ve kaynak gösterme gibi eğitim sürecinin hemen her aşamasında gerekli olduğu bilinen becerileri kazandırmak. |
Ders İçeriği |
Bilgi yönetiminin kavramsal temelleri (Bilgi, insan, iletişim ilişkisi; Bilgilenmenin bilişsel süreci; Farklı akımlara göre bilgi; Farklı disiplinlere göre bilgi; Bilgi yönetimi odağında bilgi; geçmişten günümüze bilgi kayıt ortamları ve belge kavramı); Yönetim, bilgi yönetimi ve ilgili disiplinler; Bilgi yönetimi kuramları, bilgi yönetimi felsefesi, bilgi yönetiminin fiziksel ve bilişsel paradigmaları; Bilgi yönetimine tarihsel bakış; Bilgi toplumu, bilgi ekonomisi, bilgi teknolojileri, büyük veri, yakınsama; Türkiye'de bir disiplin/meslek alanı olarak bilgi yönetimi; Bilgi yönetimini gerçekleştiren örgütler (kütüphaneler, arşivler, müzeler, veri merkezleri kapsamında); Bilginin düzenlenmesi ve erişim süreçleri (Elci ve elektronik sistemler, bilgi kaynaklarının tanımlanması, ontolojiler, taksonomi, üst veri, vd.); Webe dayalı gelişmeler ve modern bilgi erişim ortamları: Web 1.0, Web 2.0, Web 3.0, Endüstri 4.0; arama motorları, veritabanı, bilgi sistemleri, bilgi mimarisi, veri madenleme, veri ambarı, sosyal ağlar, mobil teknolojiler; Bilişim, bilişim sistemlerinin yönetimi; Açık erişim: Açık bilgi, açık veri, açık yönetişim; Bilgi yönetiminde kullanıcı faktörü ve kullanılabilirlik: Bilgi gereksinimi, bilgi arama modelleri; World Wide Web çağında kullanıcı, bilgi güvenliği; bilgi becerileri, kullanıcı ve bilgi etkileşimi (arayüz uygulamaları, vd.); Kültürel ve bilimsel miras yönetimi; Bilgi yönetiminde etik ve mevzuat: Bilgi yönetimi etiği, bilgi yönetimi mevzuatı (bilgi erişimle ilgili yasal düzenlemeler, telif hakkı, sansür, bilgi yöneticilerinin özlük hakları ve bilgi politikaları). |
Ders Kaynakları |
Atılgan, D. (2009). Bilgi yönetimi kavramı ve gelişimi. Türk Kütüphaneciliği, 23 (1): 201-212.
Atılgan, D. (2009). Bilgi yönetimi kavramı ve gelişimi. Türk Kütüphaneciliği, 23 (1): 201-212. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 1 | 14 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 1 | 14 | 14 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Uygulama 1 | Uygulama 1 | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 143 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,61 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Bilgi Yönetimi Kavramları | Tartışmalı Ders |
2 | Temel Kavramlar | Tartışmalı Ders |
3 | bilgi yönetimine tarihsel bakış | Tartışmalı Ders |
4 | Bilgi Yönetim Süreci | Tartışmalı Ders |
5 | Bilginin düzenlenmesi ve erişimi | Tartışmalı Ders |
6 | Bilgi Türleri | Tartışmalı Ders |
7 | Ara Sınav | Tartışmalı Ders |
8 | Bilgi Yönetimi ve Entellektüel Sermaye | Tartışmalı Ders |
9 | Yönetim Bilgi Sistemleri | Tartışmalı Ders |
10 | Veri Tabanı Yönetimi, Veri Madenciliği ve Müşteri İlişkileri Yönetimi(CRM) | Tartışmalı Ders |
11 | Bilgi Toplumu | Tartışmalı Ders |
12 | Bilgi Ekonomisi | Tartışmalı Ders |
13 | Bilgi Toplumunda Problemler | Tartışmalı Ders |
14 | İnternet ve bulut bilişi | Tartışmalı Ders |
15 | Sınava hazırlık | Tartışmalı Ders |
16 | final | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Bilgi yönetimiyle ilgili temel kavramları, | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Geleneksel ve modern yaklaşımla bilgi yönetimi sürecini, | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Bilgi yönetiminin değişen teknolojilere bağlı olarak gelişen terminolojisini, | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Bilgi yönetiminin kuram, felsefe ve paradigmalarını anlayabilecek | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
yaptığı ödevlerle öğrendiği kavramları operasyonelleştirebilecektir | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilgi yönetimiyle ilgili temel kavramları, | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 |
Geleneksel ve modern yaklaşımla bilgi yönetimi sürecini, | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 |
Bilgi yönetiminin değişen teknolojilere bağlı olarak gelişen terminolojisini, | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 |
Bilgi yönetiminin kuram, felsefe ve paradigmalarını anlayabilecek | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 1 | 2 | 1 | 3 | 2 |
yaptığı ödevlerle öğrendiği kavramları operasyonelleştirebilecektir | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 3 | 3 | 2 | 2 |