Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Gen Teknolojisinin Toplumsal Etkileri | TLT215 | 3 | 2 + 0 | 2,0 |
Birim Bölüm | TIBBİ LABORATUVAR TEKNİKLERİ |
Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Anlatım ve öğrencinin aktif katılımı ve sunumları ile tartışma (Konuyla ilgili yapılmış film ve yazılmış romanlara genetik bilimi çerçevesinde yaklaşım; güncel/popüler biyoteknolojik gelişmelerin genetik bilimindeki yerinin ve toplumsal yansımalarının tartışılması) |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Sinem ÇAĞLAYAN |
Ders Veren | Doç. Dr. Sinem ÇAĞLAYAN |
Amaç |
1. Genetik materyal yapısı, işlevi (DNA ve RNA), 2. Gen organizasyonu, DNA’nın kendini nasıl çoğalttığı ve bilgiyi nasıl aktardığı ve gen ifadesinin nasıl düzenlendiği, 3. Genetik araştırmaların tarihçesi ve gelişimi, 3. DNA teknolojisi kavramı (ilaç teknolojisi, gen terapisi, genetiği değiştirilmiş organizmalar), 4. Gen teknolojisinin kazandırdıkları, 5. Biyoteknolojik uygulamaların (genetik seçilim, reprogenetik, klonlama, genetik köken, kök hücre çalışmaları) etik, legal ve sosyal etkileri, Konuları hakkında bilgi verir. |
Ders İçeriği |
Genetik ve kalıtım kavramlarının pekiştirilmesini takiben, genetik çalışmaların tarihçesi ve kaydedilen gelişmeler ile genetik biliminin gündelik hayattaki rolü ve var olan ya da gelecekte ortaya çıkabilecek toplumsal etkilerinin tartışılması hedeflenmektedir. |
Ders Kaynakları |
New Perspectives on Technology, Values, and Ethics, Ed. Wenceslao J. Gonzalez, Springer International Publishing AG Switzerland, 2015
National Institutes of Health (NIH) tarafından hazırlanan “Genetics in Society” (https://geneed.nlm.nih.gov/topic_subtopic.php?tid=52&sid=61) Gen Klonlama ve DNA Analizi-Giriş, Bardakçı, F., Yenidünya, A.F., Yılmaz, N., NOBEL YAYIN DAĞITIM, 2013 Ders notları |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev (Sunum) | 20 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 13 | 26 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 13 | 13 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 9 | 9 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 50 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 1,96 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
2 | Bilimin Tarihi | |
2 | Biyoteknolojik Uygulamaların Geçmişi | Tartışmalı Ders |
2 | Biyoteknolojik Uygulamaların Geçmişi | Tartışmalı Ders |
4 | Modern Biyoteknoloji | |
5 | Gen Mühendisliğinin Geçmişi-Gen Mühendisliği Uygulamaları | Tartışmalı Ders |
6 | Klonlama ve yöntemleri-Dolly'nin Hayatı | Tartışmalı Ders |
8 | Klonlama, Etik ve Sosyal Hayat | Tartışmalı Ders |
8 | Klonlama, Etik ve Sosyal Hayat | Tartışmalı Ders |
9 | İlaç üretimi ve Farmakogenetik: Kişiye Özgü Terapi | Tartışmalı Ders |
10 | DNA veri tabanı; Etik ve adli sorunlar; Adli tıpta genetik | Tartışmalı Ders |
11 | Genetik ve Üreme Teknolojileri | Tartışmalı Ders |
12 | Genetik ayrımcılık (öjeni) | Tartışmalı Ders |
13 | Sentetik Biyoloji | Tartışmalı Ders |
14 | Tarımda genetiği değiştirilmiş organizmalar | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Gen teknolojileri konusunda bilgi sahibi olur. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Biyoteknoloji ve gen teknolojisinin gündelik hayattaki rolünü kavrar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Ders, öğrencinin biyoetik ikilemlere yaklaşım geliştirmesini destekler. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gen teknolojileri konusunda bilgi sahibi olur. | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 1 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
Biyoteknoloji ve gen teknolojisinin gündelik hayattaki rolünü kavrar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 1 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
Ders, öğrencinin biyoetik ikilemlere yaklaşım geliştirmesini destekler. | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 1 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |