Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Enstrümantal Analiz | TLT109 | 1 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | TIBBİ LABORATUVAR TEKNİKLERİ |
Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Merve KESKİN |
Ders Veren | Doç. Dr. Merve KESKİN |
Amaç |
Öğrencilere maddenin bileşimi yapısı hakkında nicel ve nitel bilgi toplayabilmek amacıyla aletli analizler yapabilme becerisi kazandırmak. Bu amaçla kullanılan modern cihazlar hakkında teorik/pratik bilgileri ve çeşitli örneklerin nasıl analiz edileceğini öğretmek. |
Ders İçeriği |
Elektromanyetik radyasyon, optik cihaz bileşenleri, atomik spektroskopi, fotometri, florometri, kütle spektroskopi, X-Işını teknikleri, elektroanalitik teknikler |
Ders Kaynakları |
Enstrümental Analiz İlkeleri, Yazarlar: Skoog, Holler, Nieman, Çeviri editörleri: Prof. Dr. Esma Kılıç, Prof. Dr. Fitnat Köseoğlu, Prof. Dr. Hamza Yılmaz
1Analitik Kimya Temel İlkeler (Cilt II), Yazarlar: Skoog, West, Holler, Crouch, Çeviri Editörleri: Prof. Dr. Esma Kılıç, Prof. Dr. Hamza Yılmaz TS EN ISO / IEC 17025 Deney ve Kalibrasyon Laboratuvarlarının Yeterliliği İçin Genel Şartlar Instrumental Analysis Laboratory Notes,Prof.Dr.Adnan AYDIN Instrumental Analysis, D.A.Skoog Instrumental Analysis, Prof.Dr.Turgut GÜNDÜZ |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 20 |
Ödev 1 | 20 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 13 | 39 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 2 | 6 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 7 | 7 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 3 | 4 | 12 |
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 2 | 1 | 2 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 4 | 1 | 4 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 6 | 1 | 6 |
Final | Final | 14 | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 104 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,08 | |||
AKTS | 4,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Laboratuvarda uyulması gereken kurallar, iş sağlığı ve güvenliği, atık yönetimi, cihaz kalibrasyonu, kalite ve akreditasyon süreçleri hakkında bilgi sahibi olur | Ders Tartışmalı Ders |
2 | Çözelti hazırlama, numuneyi kabul etme analize hazırlama, uygulamalı problem çözümü, elde edilen verilerin yorumlanması, raporlanması ve sonuçlarının kalite süreçlerine uygun bir şekilde sunulmasını hakkında bilgi sahibi olur. | Ders Tartışmalı Ders |
3 | Spektrofotometrik analiz metotları, UV-spektrofotometre cihazının bileşenlerini tanıma, kalibrasyon grafiklerinin oluşturulması ve sonuçların hesaplanması hakkında bilgi sahibi olur. | Ders Tartışmalı Ders |
4 | Atomik Spektroskopi; Numune Atomlaştırma Teknikleri, Atomik Absorbsiyon Cihazları, Atomik Absobsiyon Spektroskopide Girişimler, Analitik Teknikler, güncel yazılımlar, atık yönetimi ve laboratuvar güvenliği hakkında bilgi sahibi olur. | Ders Tartışmalı Ders |
5 | ICP/ICP-OES/ICP-MS cihazları çalışma prensibi, laboratuvar güvenliği, kalibrasyon grafiklerinin oluşturulması, sonuçların raporlanması, atık yönetimi, güncel yazılımlar hakkında bilgi sahibi olur. | Ders Tartışmalı Ders |
6 | Kromotografi tekniklerini tanır, teknikler arasındaki farklılıkları açıklar. Farklı kromotografi teknikleri kullanılarak tasarlanan cihazlar hakkında bilgi sahibi olur. | Ders Tartışmalı Ders |
7 | İnce tabaka, kağıt ve kolon kromotografileri hakkında bilgi sahibi olur. Bu teknikleri iççeren güncel cihazlar hakkında bilgi sahibi olur. | Ders Tartışmalı Ders |
8 | Ara Sınav | Ders Tartışmalı Ders |
9 | Gaz kromotografisi hakkında bilgi sahibi olur. Güncel yazlımları inceler, kalibrasyon grafiklerinin elde eilmesi, grafiklerin yorumlanması, sonuçların sunulması, analiz sonrası atık yönetimi ve laboratuvar hijyeni uygulamalarını yönetir. | Ders Tartışmalı Ders |
10 | Sıvı kromotografisi hakkında bilgi sahibi olur. Güncel yazlımları inceler, kalibrasyon grafiklerinin elde eilmesi, grafiklerin yorumlanması, sonuçların sunulması, analiz sonrası atık yönetimi ve laboratuvar hijyeni uygulamalarını yönetir. | Ders Tartışmalı Ders |
11 | Elektroanalitik teknikler konusunda bilgi sahibi olur. Elektroanalitik tekniklerinin diğer tekniklerden farkını açıklar, kalibrasyon eğreilerini elde eder, sonuçları yorumlar. | Ders Tartışmalı Ders |
12 | SEM görüntüleme cihazı, XRD, FTIR cihazları hakkında bilgi sahibi olur. | Ders Tartışmalı Ders |
13 | TS EN ISO / IEC 17025 Deney ve Kalibrasyon Laboratuvarlarının Yeterliliği İçin Genel Şartlar standardına göre kalite ve laboratuvar süreçlerini öğrenir. Balık kılçığı oluşturur. Dökümantasyon süreçlerini özetler. Analiz raporunu hazırlar, sunar ve sonuçların doğruluğunu kontrol eder. Kalite el kitabı, laboratuvar düzenir, atık yönetimi, hijyen gibi konularda bilgi sahibi olur. | Ders Tartışmalı Ders |
14 | Uygulamalı problem çözümü, verilen analiz sonuçlarının doğruluğunun tespiti, karşılaştırma testleri, z skoru, düzenleyici önleyici faaliyet oluşturma konularında bilgi sahibi olur. | Ders Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Laboratuvarda uyulması gereken kurallar, iş sağlığı ve güvenliği, atık yönetimi, cihaz kalibrasyonu, kalite ve akreditasyon süreçleri hakkında bilgi sahibi olur | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Grup Çalışması Laboratuar | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
İleri analtik tayin yöntemleri, kullanılan cihazlar ve güncel yazılımları hakkında bilgi sahibi olur | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
Atık yönetimi, hijyen ve çevre hakkında bilgi sahibi olur. Laboratuvarda yapılan analizlerin yönetimi konusunda bilgi sahibi olur | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
Çözelti ve numune hazırlama, analiz sonuçlarını raporlama konularında bilgi sahibi olur | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Laboratuvarda uyulması gereken kurallar, iş sağlığı ve güvenliği, atık yönetimi, cihaz kalibrasyonu, kalite ve akreditasyon süreçleri hakkında bilgi sahibi olur | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 2 | 4 | 1 | 5 | 4 | 4 | ;
İleri analtik tayin yöntemleri, kullanılan cihazlar ve güncel yazılımları hakkında bilgi sahibi olur | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 2 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | ;
Atık yönetimi, hijyen ve çevre hakkında bilgi sahibi olur. Laboratuvarda yapılan analizlerin yönetimi konusunda bilgi sahibi olur | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 2 | 4 | 2 | 5 | 5 | 5 | ;
Çözelti ve numune hazırlama, analiz sonuçlarını raporlama konularında bilgi sahibi olur | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 5 | 2 | 5 | 5 | 4 | ;
Ortalama Değer | 4 | 4 | 3,5 | 3,75 | 4,25 | 4 | 4,25 | 2 | 4 | 2 | 5 | 4,5 | 4,25 |