Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Medya Okur Yazarlığı | HİT227 | 3 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | HALKLA İLİŞKİLER VE TANITIM |
Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Örgün/Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Ebru ÇELİKHAN |
Ders Veren | |
Amaç |
Medya okuryazarlığı temelde, dikkatli ve bilinçli bir bakışla gerçek ile kurgunun biribirinden ayırt edilmesini hedeflerken bireyin kitle iletişim araçlarıyla olan edilgin ilişkisini etkin duruma dönüştürmeyi amaçlar. Ticari medya kültürünün özelleşmiş yapısına ve geleneklerine karşı çıkma yeteneğini sağlayan eleştirel bakışın güçlendirilmesini ve yeni bireysel söylemlerin geliştirilmesini amaçlar. Medya metinleri üzerine eleştirel düşünmeyi beraberinde getiren bu ders, öğrencilerin hem üretim hem de tüketim aşamalarında eleştirel yaklaşımlarını arttırmayı hedefleyen bir derstir. |
Ders İçeriği |
Bu derste Medya, Medya Okuryazarlığı, Eleştirel Medya Okuryazarlığı gibi kavramlar incelenecek ve medya okuryazarlığının önemi ve amaçları üzerinde durulacaktır. İncelenen örnek olgular üzerinden medya sürecinin ne şekilde işlediğini aktarılacak, yazılı basın, televizyon, radyo, internet medyası, sosyal medya vb. medya ortamlarının, sosyal, kültürel, ekonomik ve ideolojik perspektiflerden eleştirel bir bakış açısıyla incelenmesi doğrultusunda bilgiler verilecektir. |
Ders Kaynakları |
Eleştirel Medya Okuryazarlığı, Mutlu Binark-Mine Gencel Bek, Kalkedon Yayınları, İstanbul, 2010.
Medya Okuryazarlığı El Kitabı, Kemal İnal, Ütopya Yayınları, Ankara, 2009. Medya Okuryazarlığı, Melda Cinman Şimşek - Nurçay Türkoğlu, Pales Yayınları, İstanbul, 2016. Medya Okuryazarlığına Giriş, Nurdan Öncel Taşkıran, Beta Yayıncılık, İstanbul 2007. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
Final | Final | 20 | 1 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,92 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Dersin Genel Tanıtımı, “medya” ve “okuryazarlık” kavramları üzerinden medya okur yazarlığı”nın açıklanması ve tartışılması | Tartışmalı Ders |
2 | İletişim kavramı, iletişimin ögeleri, ve iletişim süreci | Tartışmalı Ders |
3 | Medya ve kitlesel İletişim. Bireysel ve kitlesel iletişimin, iletişim ögeleri ve iletişim süreci bağlamında karşılaştırılması. Medyanın kurumsallığı. | Ders |
4 | Medya okuryazarlığının, “ulaşabilme” “analiz etme” “değerlendirme” "mesaj oluşturma" gibi ögelerini etkin biçimde kullanabilme ve örnek incelemeleri | Tartışmalı Ders |
5 | İfade özgürlüğü, kişilik hakları, bilgi edinme, sansür, kamu yararı ve özel yaşamın medya okuryazarlığı ile ortaya konması | Tartışmalı Ders |
6 | Medya ve İdeoloji. Propaganda ve devletin demokratikleşmesi sorunu | Tartışmalı Ders |
7 | Medya ve Ekonomi. Ticari medya kültürü. Reklam Analizleri. | Tartışmalı Ders |
8 | Ara sınav | Beyin Fırtınası |
9 | Türkiye’de televizyon kültürü. | Ders |
10 | Haber ve “haber”e medya okuryazarı perspektifiyle yaklaşım. Türkiye’de ve Dünya’da haberciliğinin medya okuryazarlığı bağlamında incelenmesi. | Ders |
11 | Yeni Medya, dijitalleşme, sosyal medya ve toplumsal katılım | Ders |
12 | Medyada nefret söylemi | Tartışmalı Ders |
13 | Medya ve toplumsal cinsiyet | Tartışmalı Ders |
14 | Film gösterimi ve genel değerlendirme. | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Eleştirel bakışı güçlendirme ve yeni bireysel söylemler geliştirebilme | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Bireyin kitle iletişim araçlarıyla olan pasif ilişkisini aktif duruma dönüştürebilme. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Medya metinleri üzerine eleştirel düşünme kabiliyetini edinebilme. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Ticari medya kültürünün özelleşmiş yapısına ve geleneklerine karşı çıkma yeteneği kazanma. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Yeni sosyal medya iletişim araçlarının etkin kullanımını sağlamak | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Eleştirel bakışı güçlendirme ve yeni bireysel söylemler geliştirebilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Bireyin kitle iletişim araçlarıyla olan pasif ilişkisini aktif duruma dönüştürebilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Medya metinleri üzerine eleştirel düşünme kabiliyetini edinebilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ticari medya kültürünün özelleşmiş yapısına ve geleneklerine karşı çıkma yeteneği kazanma. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Yeni sosyal medya iletişim araçlarının etkin kullanımını sağlamak | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |