Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
İçten Yanmalı Motorlarda Aşırı Doldurma | MIM6005 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | MAKİNE MÜHENDİSLİĞİ - DR |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Hasan YAMIK |
Ders Veren | Prof. Dr. Hasan YAMIK |
Amaç |
Aşırı doldurmanın teorik ve pratik temelleri, sistem elemanlarının eşleştirilmesi hakkında bilgiler vermek ve uygulamadan güncel örnekler göstermek amaçlanmaktadır. |
Ders İçeriği |
Aşırı doldurma metotları, Kompresör, aşırı doldurmada ortalama efektif basınç, Mekanik aşırı doldurmada kompresörün motora eşlenmesi ve kompresör gücünün analizi, Egzoz Turbo Kompresörü ile aşırı doldurma, egzoz gazlarının silindirden çıkış sıcaklığı, basit ve gerçek turbo doldurma, sabit basınç ve dabeli doldurma sistemleri, manifold düzenlemeleri, türbo kompresörün motora eşlenmesi, Aşırı doldurmanın termodinamiği, Aşırı doldurmalı motorların güç, moment, yakıt tüketimi, ivmelenme ve emisyon karakteristiklerinin geliştirilmesi, |
Ders Kaynakları |
Heywood, J.B. (1988). Internal Combustion Engine Fundamentals. McGraw Hill Book Company. New York.
Benson, R.S. ve Whitehouse, N.D. (1979). Internal Combustion Engines, Vol. I. Pergamon Press. Oxford.
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ödev 1 | 30 |
Ödev 2 | 30 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Giriş, Aşırı doldurmanın nedenleri, avantaj ve dezavantajları | Tartışmalı Ders |
2 | Aşırı doldurma sistemleri, doldurucu, türbin, dinamik doldurma sistemleri | Tartışmalı Ders Problem Çözme |
2 | Aşırı doldurma sistemleri, doldurucu, türbin, dinamik doldurma sistemleri | Tartışmalı Ders Problem Çözme |
4 | Aşırı Doldurmanın termodinamiği, mekanik tahrik, egzoz türbini ile tahrik | Tartışmalı Ders |
4 | Aşırı Doldurmanın termodinamiği, mekanik tahrik, egzoz türbini ile tahrik | Tartışmalı Ders |
6 | Motor-Doldurucu sisteminin ana büyüklükleri | Tartışmalı Ders |
7 | Motorun debi-basınç karakteristiği | Tartışmalı Ders |
8 | Motor-doldurucu birlikte çalışması | Tartışmalı Ders |
9 | Egzoz türbini-santrifüj doldurucu ve motorun birlikte çalışması | Tartışmalı Ders |
10 | Egzoz türbini-santrifüj doldurucu ve motorun birlikte çalışması, egzoz bağlantı şekilleri | Ders |
10 | Egzoz türbini-santrifüj doldurucu ve motorun birlikte çalışması, egzoz bağlantı şekilleri | Ders |
12 | Egzoz türbini ile tahrik durumunda ivmelenme özelliğini ve moment karakteristiğini iyileştirme metotları | Ders |
12 | Egzoz türbini ile tahrik durumunda ivmelenme özelliğini ve moment karakteristiğini iyileştirme metotları | Ders |
14 | Verim, aşırı doldurmanın emisyonlara etkisi, ara soğutma | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Mühendislik uygulamaları konusunda bilgi ve deneyim | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Çeşitli parametreleri optimize ederek amaca uygun en iyi sonuca ulaşılması | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Öğrenci, aşırı doldurma uygulamalarının motora eşlenme konusunda farklı parametrelerin etkileri | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mühendislik uygulamaları konusunda bilgi ve deneyim | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Çeşitli parametreleri optimize ederek amaca uygun en iyi sonuca ulaşılması | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Öğrenci, aşırı doldurma uygulamalarının motora eşlenme konusunda farklı parametrelerin etkileri | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |