Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Biyomekanik | BYT5087 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | BİYOTEKNOLOJİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Türkçe |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Mithat YANIKÖREN |
Ders Veren | Öğr. Gör. Mithat YANIKÖREN |
Amaç |
Biyomekanik, canlıların hareket biçimlerinin, bu hareketler sırasında ortaya çıkan yer değiştirme, hız, kuvvet ve momentlerin, kas iskelet sistemi üzerindeki zorlanmaların, bu sistem üzerindeki bozukluklar için tedavi ve rehabilitasyon yaklaşımlarının mühendislik yöntemleri kullanılarak incelendiği bilim dalıdır. Tıp, rehabilitasyon, bilgisayar, robotik, kontrol alanları ve biyoteknoloji bilimini yakından ilgilendiren disiplinler arası bir alandır. Dersin amacı, son yıllarda giderek daha büyüyen bir ilginin odağı olan Biyomekanik alanında öğrencilerin bilgilendirilmesi, insan hareket sistemini meydana getiren elemanların biyomekanik özelliklerinin anlaşılmasıyla birlikte biyomekanik analiz yöntemlerini kullanarak inceleme becerisinin kazandırılması yardımcı ortopedik sistemler üzerinde tasarım ve modelleme çalışmaları yapılmasıdır. |
Ders İçeriği |
Ders içeriği; biyomekanikte temel kavramlar, mekaniğin temel kavramlarının biyomekanik uygulamaları, insan alt ve üst ekstremitesine ait anatomik modellemeler, antropometri, yumuşak ve sert dokuların malzeme özellikleri, vücut hareketleri için analiz sistemleri, hareket analizi laboratuvarı donanımları, kinematik ve kinetik analizler, serbest cisim diyagramları, eklem-uzuv modellei,, ortopedik bozukluklarda tedavi ve rehabilitasyon yaklaşımları, |
Ders Kaynakları |
. Robertson, D.G.E., Caldwell, G.E., Hamil, J., Kamen, G. and Whittlesey, S.N., 2004, Resesarch Methods in Biomechanics, Human Kinetics
Nihat Özkaya, Margareta Nordin, V.H. Frankel, R. Skalak, “Fundamentals of Biomechanics: Equilibrium, Motion, and Deformation”, 1999, Springer Knudson, D.V. and Morrison, C.S., 2002, Qualitative Analysis of Human Movement, Human Kinetics Winter, D.A., 1990, Biomechanics and Motor Control of Human Movement, A Wiley Interscience Publications, John Wiley&Sons Haris, G.F. and Smith, P.A., 1996, Human Motion Analysis, IEEE Pres Fung, Y.C., 1993, Biomechanics: Mechanical Properties of Living Tissues, Springer Verlag Nordin, M. and Victor, H., 2001, Basic Biomechanics of the Musculoskeletal Systems, Springer Verlag Arıncı, K., Sobotta İnsan Anatomisi Atlası, Urban&Schwarzenberg |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 25 |
Ödev 1 | 25 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 15 | 1 | 15 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 15 | 1 | 15 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 20 | 1 | 20 |
Final | Final | 20 | 1 | 20 |
Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 40 | 1 | 40 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 194 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,61 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Biyomekaniğe giriş, temel kavram ve terimler | Seminer |
2 | Antropometri | Seminer |
3 | Kas-iskelet sisteminin anatomisi | Seminer |
4 | Mekanik sistemlerin kinematiği | Seminer |
5 | Mekanik sistemlerin dinamiği | Seminer |
6 | Canlı Anatomisine ait ekstremite modelleri | Seminer |
7 | Eklem-Uzuv modellerinde kinematik analiz | Seminer |
7 | Eklem-Uzuv modellerinde kinematik analiz | Seminer |
9 | Mühendislik mekaniğinin insan kas-iskelet sistemine uygulanması | Seminer |
10 | Ortopedik malzemelerin mekanik yönden incelenmesi, malzemelerde gerilme ve gerinim. | Seminer |
11 | Ortez ve protezler, ortopedik bozukluklarda tedavi ve rehabilitasyon yaklaşımları | Seminer |
12 | Kaybedilmiş uzuvlar için harici ortopedik protezler | Seminer |
13 | Öğrenci Sunumları | Seminer |
13 | Öğrenci Sunumları | Seminer |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Biyomekanik alanında kullanılan temel kavramları bilir | Yazılı Sınav | Seminer | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
Vektörel mekanik yaklaşımları bilir | Yazılı Sınav | Seminer | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
Vektörel mekanik yaklaşımları biyomekanik alanına uygular | Yazılı Sınav | Seminer | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
Analitik mekanik yaklaşımlarını bilir | Yazılı Sınav | Seminer | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
Analitik mekanik yaklaşımlarını biyomekanik alanına uygular. | Yazılı Sınav | Seminer | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Biyomekanik alanında kullanılan temel kavramları bilir | 1 | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 4 | 2 | 4 |
Vektörel mekanik yaklaşımları bilir | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 3 | 4 | 4 |
Vektörel mekanik yaklaşımları biyomekanik alanına uygular | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 4 | 4 | 5 | 5 |
Analitik mekanik yaklaşımlarını bilir | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 4 | 4 | 5 | 5 |
Analitik mekanik yaklaşımlarını biyomekanik alanına uygular. | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 |