Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Çocukta Sanat ve Yaratıcılık | CGP113 | 1 | 1 + 1 | 3,0 |
Birim Bölüm | ÇOCUK GELİŞİMİ |
Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Dr. Selin İKİZ |
Ders Veren | Öğr. Gör. Dr. Selin İKİZ |
Amaç |
Öğrencilerin yaratıcı düşünceye sahip olmaları için gerekli teknikleri öğrenebilmelerini ve kullanabilmelerini, çocukların yaratıcılıklarını destekleyebilmek adına özellikle sanattan ve diğer etkinlik türlerinden yararlanabilmelerini sağlamaktır. |
Ders İçeriği |
Yaratıcılığın tanımı ve özellikleri, yaratıcılık ile ilgili kuramlar, yaratıcılığın gelişimi, yaratıcılığın gelişimini etkileyen faktörler, yaratıcılığın boyutları, yaratıcı bireyin özellikleri, yaratıcılık süreçleri, yaratıcı düşünmeyi geliştirici teknik ve yöntemler, erken çocuklukta yaratıcılığın gelişiminde eğitim kurumunun ve ailenin rolü, yaratıcılığın etkinlik türlerine yansımaları, eğitsel amaçlara uygun yaratıcı etkinlikler planlama, uygulama ve değerlendirme, çocuğun sanatsal gelişim aşamaları, sanatın çocuğun yaratıcılığını destekleyebilmek için kullanımı. |
Ders Kaynakları |
Çelebi Öncü, E. (2015). Yaratıcılığın Keşfi. Ankara: Hedef Yayıncılık.
Argun, Y. (2012). Okul Öncesi Dönemde Yaratıcılık ve Eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık. Aktan, Z. D. (2015). Okul Öncesi Eğitimde Yaratıcılık ve Geliştirilmesi. Ankara: Eğiten Kitap. Çelebi Öncü, E. (2010). Erken Çocukluk Döneminde Yaratıcılık ve Geliştirilmesi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Çatmak, A., Geçmiş, H. H. (2017). Çocukta Sanat ve Yaratıcılık. Ankara: Vize Yayıncılık. Fox, J. E., Schırrmacher, R. (2018). Çocuklarda Sanat ve Yaratıcılığın Gelişimi. Nobel Akademik Yayıncılık. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev (Sunum) | 20 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 9 | 18 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 11 | 11 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 6 | 6 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 1 | 4 | 4 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Özel Destek / Yapısal Örnekler | 1 | 5 | 5 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 6 | 12 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 1 | 5 | 5 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 6 | 1 | 6 |
Final | Final | 7 | 1 | 7 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 79 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,10 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Yaratıcılığın tanımı, özellikleri ve önemi | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
2 | Yaratıcılığın boyutları ve yaratıcılık ile ilgili kuramlar | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
3 | Yaratıcılık ile ilgili kuramlar ve yaratıcı bireylerin özellikleri | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
4 | Yaratıcılık süreçleri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
5 | Erken çocukluk döneminde yaratıcılığın gelişimi | Ders Tartışmalı Ders Özel Destek / Yapısal Örnekler |
6 | Yaratıcılığın gelişimini etkileyen faktörler | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
7 | Erken çocuklukta yaratıcılığın gelişiminde eğitim kurumunun ve ailenin rolü ve yaratıcı düşünmeyi geliştirici teknik ve yöntemler | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme Beyin Fırtınası |
8 | Yaratıcı düşünmeyi geliştirici teknik ve yöntemler, Ara Sınav | |
9 | Sanatın çocuğun yaratıcılığını destekleyebilmek için kullanımı ve çocuğun sanatsal gelişim aşamaları | Ders Tartışmalı Ders Özel Destek / Yapısal Örnekler |
10 | Çocukların yaratıcılıklarını desteklemeye yönelik sanat etkinliklerini uygulama ve değerlendirme | Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Gösterim Grup Çalışması |
10 | Çocukların yaratıcılıklarını desteklemeye yönelik sanat etkinliklerini uygulama ve değerlendirme | Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Gösterim Grup Çalışması |
10 | Çocukların yaratıcılıklarını desteklemeye yönelik sanat etkinliklerini uygulama ve değerlendirme | Sınıf Dışı Çalışma Özel Destek / Yapısal Örnekler Gösterim Grup Çalışması |
13 | Çocukların yaratıcılıklarını desteklemeye yönelik farklı etkinlik türlerinden yararlanarak etkinlik örnekleri hazırlama ve bu örnekleri tartışma | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Gösterim Grup Çalışması |
13 | Çocukların yaratıcılıklarını desteklemeye yönelik farklı etkinlik türlerinden yararlanarak etkinlik örnekleri hazırlama ve bu örnekleri tartışma | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Gösterim Grup Çalışması |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Yaratıcı sürecin tanımını yapar, yaratıcılıkla ilgili kuramları açıklar, çocuk gelişiminde ve büyümesinde rol oynayan yaratıcılığı tanımlar. | |||
Yaratıcılığın gelişimini etkileyen faktörler hakkında bilgi sahibi olur. | |||
Yaratıcı düşünmeyi geliştirici teknik ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olur ve uygular. | |||
Sanatı çocuğun yaratıcılığını destekleyebilmek için kullanır ve çocuk merkezli yaratıcı etkinlikler hazırlayıp uygular. | |||
Yaratıcılığın boyutlarını, yaratıcılık süreçlerini ve yaratıcı bireyin özelliklerini bilir. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Yaratıcı sürecin tanımını yapar, yaratıcılıkla ilgili kuramları açıklar, çocuk gelişiminde ve büyümesinde rol oynayan yaratıcılığı tanımlar. | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 5 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 |
Yaratıcılığın gelişimini etkileyen faktörler hakkında bilgi sahibi olur. | 3 | 4 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 5 | 2 | 2 | 4 | 2 | 3 |
Yaratıcı düşünmeyi geliştirici teknik ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olur ve uygular. | 2 | 4 | 5 | 2 | 5 | 4 | 4 | 5 | 2 | 2 | 5 | 5 | 3 |
Sanatı çocuğun yaratıcılığını destekleyebilmek için kullanır ve çocuk merkezli yaratıcı etkinlikler hazırlayıp uygular. | 2 | 4 | 5 | 2 | 5 | 4 | 4 | 5 | 2 | 2 | 5 | 5 | 3 |
Yaratıcılığın boyutlarını, yaratıcılık süreçlerini ve yaratıcı bireyin özelliklerini bilir. | 3 | 3 | 3 | 2 | 4 | 2 | 3 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 | 3 |