EN
  • Anasayfa
  • MMM227 Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri (2025 - 2026 / 3. Yarıyıl)
  • EN
MMM227 - Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri MMM227 3 3 + 0 3,0 Pdf
Birim Bölüm
METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Sözlü anlatım ve uygulama
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Şenol AVCI
Ders Veren
Amaç

Bilim, Bilgi, Bilim felsefesi kavramlarını; tanıtmak, Bilimsel araştırma yöntemleri ve çeşitlerini öğretmek, Kaynak tarama, veri toplama ve analiz etme becerilerini geliştirmek, Bilimsel araştırmaların sonuçlarını; rapora dönüştürmeyi kavratmak, Akademik yazım kuraları; çerçevesinde; lisans seviyesinde yıl içi projesi ve bitirme projesi tasarlayabilme ve bunu raporlayabilme becerisini kazandırmak

Ders İçeriği

Bilgi ve bilim kavramı;, Bilimsel araştırmaların amaçları ve çeşitleri, araştırma yöntemleri, araştırmaların planlanması, Veri toplama ve veri analizi, Anket tekniği, Bilimsel araştırma sonuçlarının rapora dönüştürülmesi

Ders Kaynakları Karasar, Niyazi (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
Denzin, Norman K. & Lincoln, Yvonna S. (1996). Introduction: Entering the field of qualitative research, Strategies of qualitative inquiry. London: Sage Publications.
Ely, Margot, Anzul, Margaret, Friedman, Teri, Garner, Diane & Steinmetz, Ann Mc Cormack (1998). Doing qualitative research: Circles within circles. London: The Falmer Press.
Büyüköztürk, Şener (2001). Deneysel Desenler, Ön Test-Son Test Kontrol Grubu Desen ve Veri Analizi. Ankara: Pegema Yayıncılık
Açıldığı Öğretim Yılı 2019 - 2020
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
10
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
10
Destek Dersleri
10
Ek Dersler
10
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
10
Temel Meslek Dersleri
20
Uygulama Dersleri
5
Uzmanlık / Alan Dersleri
100
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Seminer 1 14 14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Sözlü 1 14 14
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 3 3
Ödev 1 Ödev 1 1 1 1
Kısa Sınav 1 Kısa Sınav 1 1 1 1
Kısa Sınav 2 Kısa Sınav 2 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 77
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 3,02
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Dersin içeriğinin tanıtılması ve yapılan alan araştırmalarından örnekler gösterilmesi. Ders
2 Bilimsel araştırmaya ait temel kavramlar: Bilim, Bilimsel bilgi, olgu, kavram, prensip, yasa, hipotez, teori tanımlarının verilmesi. Araştırmanın ne olduğu ve araştırma süreci nasıl gerçekleştiğinin verilmesi. Ders
3 Araştırma yöntemlerinin kökenleri ve tarihçesinin gözden geçirilmesi. Araştırmaya nasıl başlandığı ve araştırma sorularının nasıl geliştirilmesi gerektiğinin vurgulanması. Alan özgü problemler geliştirilmesinin sağlanması. Ders
4 Veri toplama süreci. Evren, örneklem ve değişken kavramlarının gözden geçirilmesi. Eğitim araştırmalarında kullanılan yöntemler hakkında bilgi verilmesi. Alana özgü problem geliştirilerek bu kavramları ilgili örnekler üzerinde betimlemek. Ders
5 Nicel araştırma tasarımı ve ilgili temel kavramların verilmesi. Alana özgü nicel yöntemlerle geliştirilebilecek problemlerin belirlenmesi. Ders
6 Nicel araştırma tasarımı veri toplanma yollarının verilmesi ve anket, gözlem formu ve ölçek geliştirmenin nasıl geçekleştiği; dikkat edilmesi gereken hususların neler olduğunun verilmesi. Alan özgü problem yada problemler üzerinden nicel veri toplama ara Ders
7 Nitel araştırma desenlerinin tanıtılması ve bunların farklılıklarının verilmesi. Ders
8 Nitel araştırmada örneklem çeşitlerinin tanıtılması ve alana özgü problemlerin nitel örneklemelerinin alınmasına dair örneklerin verilmesini sağlama. Ders
9 Ara Sınav Ders
10 Ara SınavNitel araştırmada veri toplama yöntemlerinin (görüşme, gözlem, doküman incelemesi) tanıtılması ve alan özgü bir problem üzerinden görüşme soruları ve gözlem dokümanlarının geliştirilmesinin sağlanması. Ders
11 Nitel araştırmada veri analizinin nasıl gerçekleştiği konusunun gözden geçirilmesi. Ders
12 Araştırma raporunda bulunması gereken bölümlerin tanıtılması ve bu raporun yazılması sırasında dikkat edilecek hususların (kaynakça, referans verme, içindekiler, tablolar listesi vs.) tanıtılması. Ders
13 Alanla ilgili belirlenen problemler doğrultusunda araştırma sürecinin yaşanılmasının sağlanması. Ders
13 Alanla ilgili belirlenen problemler doğrultusunda araştırma sürecinin yaşanılmasının sağlanması. Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Bilimsel araştırmanın temel yapısını ve dayandığı temel felsefeleri açıklar Yazılı Sınav Sunum / Seminer Ders Dinleme ve anlamlandırma
Bilimsel araştırma sürecinin temel yapısını fark eder. Yazılı Sınav Sunum / Seminer Ders Dinleme ve anlamlandırma
Kendi alanına dair araştırma soruları geliştirir ve alanındaki problemleri tanımlamaya çalışır. Yazılı Sınav Sunum / Seminer Ders Dinleme ve anlamlandırma
Nitel ve nicel yöntemlerin dayandığı temel felsefeleri tanımlar ve bu iki yöntemin farklılıklarını fark eder. Yazılı Sınav Sunum / Seminer Ders Dinleme ve anlamlandırma
Nicel yöntemlere dair temel kavram ve araştırma modellerini fark eder. Yazılı Sınav Sunum / Seminer Ders Dinleme ve anlamlandırma
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Bilimsel araştırmanın temel yapısını ve dayandığı temel felsefeleri açıklar 1 - - - - - - - - - - - - -
Bilimsel araştırma sürecinin temel yapısını fark eder. 2 - - - - - - - - - - - - -
Kendi alanına dair araştırma soruları geliştirir ve alanındaki problemleri tanımlamaya çalışır. 5 - - - - - - - - - - - - -
Nitel ve nicel yöntemlerin dayandığı temel felsefeleri tanımlar ve bu iki yöntemin farklılıklarını fark eder. 3 - - - - - - - - - - - - -
Nicel yöntemlere dair temel kavram ve araştırma modellerini fark eder. 5 - - - - - - - - - - - - -
Ortalama Değer 3,2 - - - - - - - - - - - - -