| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Matematik I | MMM105 | 1 | 4 + 0 | 5,0 |
| Birim Bölüm | METALURJİ VE MALZEME MÜHENDİSLİĞİ |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Osman ALAGÖZ (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Osman ALAGÖZ |
| Amaç |
Öğrencilere tek değişkenli fonksiyonlarda limit, süreklilik, türev ve türevin uygulamalarını kavrama becerisi kazandırmak; bu kavramları mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme yetkinliği sağlamaktır. |
| Ders İçeriği |
Fonksiyon kavramı, limit, süreklilik, türev, türevin geometrik ve fiziksel anlamı, türevin uygulamaları, belirsizlikler, L’Hopital kuralı, artan-azalan fonksiyonlar, maksimum-minimum, eğri çizimi, asimptotlar, reel problemlerde türevin uygulamaları. |
| Ders Kaynakları |
Genel Matematik I, Prof. Dr. Mustafa Balcı, Palme Yayıncılık, 2016
Thomas Kalkülüs Cilt 1, Çeviri: Mustafa Bayram, Maurice D. Weir , Joel R. Hass , George B. Thomas, 2013 |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Toplam | 40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %60 |
| Toplam | %60 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 4 | 14 | 56 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 3 | 14 | 42 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 3 | 1 | 3 |
| Final | Final | 3 | 1 | 3 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 146 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,73 | |||
| AKTS | 5,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Reel Sayılar ve Reel Doğru, Doğrular, Çemberler ve Paraboller, Fonksiyonlar ve Grafikleri. | |
| 2 | Fonksiyonlar, Matematik Modeller, Fonksiyon Kuralları, Öteleme Kuralları, Trigonometrik Fonksiyonlar, Eğrilerin Parametrik Denklemleri. | |
| 3 | Değişim Oranı ve Limit, Limit Bulma Kuralları, Tek Yönlü Limitler, Sonsuzda Limit. | |
| 4 | Sonsuz Limit ve Düşey Asimptotlar, Süreklilik, Teğet ve Türev, Fonksiyon Olarak Türev, | |
| 5 | Türev Kuralları, Değişim Oranı Olarak Türev, Trigonometrik Fonksiyonların Türevleri. | |
| 6 | Zincir Kuralı ve Parametrik Denklemler, Kapalı Türetme, Lineerizasyon ve Diferansiyeller. | |
| 7 | Fonksiyonların Ekstremum Değerleri, Ortalama Değer Teoremi, Monotonik Fonksiyonlar ve Birinci Mertebe Türev Testi, Konkavite ve Eğri Çizimi. | |
| 8 | Limitte Belirsizlik Durumları ve L'Hopital Kuralı. | |
| 9 | Ara Sınav | |
| 10 | Belirsiz integral, İntegral alma kuralları | |
| 11 | Kısmi integrasyon, Basit kesirlere ayırma, Trigonometrik fonksiyonlar | |
| 12 | Belirli integral, İntegral hesabın temel teoremleri, belirli integralin uygulamaları | |
| 13 | İntegral ile uzunluk, alan ve hacim hesabı | |
| 14 | Diziler ve Seriler |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Fonksiyonların belirsiz ve belirli integralini hesaplar, integralin uygulamalarına ilişkin problemleri çözer. | |||
| Verilen bir dizinin veya serinin karakterini belirler. | |||
| Fonksiyonların türevlerini hesaplar, türevin uygulamalarına ilişkin problemleri çözer. | |||
| Fonksiyonların limitlerini hesaplar. | |||
| Fonksiyonları tanır ve özelliklerini ifade eder. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |