Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Bulanık Sistem Tanıma ve Modelleme | ECE6012 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | ELEKTRONİK VE BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ - DR |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze ve/veya uzaktan ders anlatımı, konuyu pekiştirici örnek çözümler ve ödevler |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Cihan KARAKUZU |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu dersin amacı, bulanık mantığın durağan ve dinamik sistemlerin tanınması ve modellenmesinde kullanımını öğretmektir. |
Ders İçeriği |
1) Giriş: Doğrusal/eğrisel sistem; beyaz-kutu, siyah-kutu, gri-kutu sistem tanımları; kısaca bulanık sistemler; bulanık modellemenin önemi 2) Kural-Tabanlı Bulanık Modeller: Dilsel bulanık model, dilsel bir modelin ilişkisel temsili, Max-min (Mamdani) çıkarımı, Çok değişkenli sistemler, durulama, Tek-ton model, Takagi-Sugeno (TS) model, TS modeli çıkarım mekanizması, Yarı doğrusal bir sistem olarak TS modeli, Dinamik sistemleri modelleme 3) Bulanık Modelleri Yapılandırma: Yapı ve parametreler, Bilgi-tabanlı tasarım, Veriye dayalı bulanık model ayarlama, En küçük kareler kestirimi, Şablon tabanlı modelleme, Sinirsel-bulanık modelleme, Aşırı öğrenme makinası ile bulanık modelleme. |
Ders Kaynakları |
Robert Babuska, Fuzzy Systems, Modeling and Identification, https://www.researchgate.net/publication/228769192_Fuzzy_Systems_Modeling_and_Identification
Jyh-Shing Roger Jang, Chuen-Tsai Sun, Eiji Mizutani, "Neuro-Fuzzy and Soft Computing", Prentice Hall, ISBN: 0-13-2610066-3, 1997. |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Giriş: Doğrusal/eğrisel sistem; beyaz-kutu, siyah-kutu, gri-kutu sistem tanımları | Ders |
2 | Giriş: Kısaca bulanık sistemler; bulanık modellemenin önemi | Ders |
3 | Kural-Tabanlı Bulanık Modeller: Dilsel bulanık model, dilsel bir modelin ilişkisel temsili, Max-min (Mamdani) çıkarımı | Ders Gösterim |
4 | Kural-Tabanlı Bulanık Modeller: Çok değişkenli sistemler, durulama, Tek-ton model | Ders Gösterim |
5 | Kural-Tabanlı Bulanık Modeller: Takagi-Sugeno (TS) model, TS modeli çıkarım mekanizması, Yarı doğrusal bir sistem olarak TS modeli, Dinamik sistemleri modelleme | Ders Gösterim |
6 | Bulanık Modelleri Yapılandırma: Yapı ve parametreler, Bilgi-tabanlı tasarım | Ders |
7 | Bulanık Modelleri Yapılandırma: Veriye dayalı bulanık model ayarlama, En küçük kareler kestirimi | Ders Gösterim |
8 | Arasınav, Bulanık Modelleri Yapılandırma: Şablon tabanlı modelleme | Ders Gösterim |
9 | Veriye dayalı bulanık model ayarlama örneği-1 | Ders Gösterim Benzetim |
10 | Sinirsel-bulanık modelleme | Ders Gösterim |
11 | Aşırı öğrenme makinası ile bulanık modelleme | Ders Gösterim |
12 | Veriye dayalı bulanık model ayarlama örneği-2 | Ders Gösterim Benzetim |
13 | Verilen bir mühendislik problemi üzerinde çalışma-1 | Sınıf Dışı Çalışma |
14 | Verilen bir mühendislik problemi üzerinde çalışma-2 | Sınıf Dışı Çalışma |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Veriye dayalı olarak bulanık bir modelin parametrelerini ayarlar | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Gösterim Benzetim | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri |
Bulanık sistemler ve yapılarını öğrenir | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Gösterim Benzetim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri |
Sistemlerin bulanık mantık ile nasıl modelleneceğini bilir | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders Gösterim Benzetim | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Veriye dayalı olarak bulanık bir modelin parametrelerini ayarlar | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Bulanık sistemler ve yapılarını öğrenir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Sistemlerin bulanık mantık ile nasıl modelleneceğini bilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |