EN
  • Anasayfa
  • ECE6012 Bulanık Sistem Tanıma ve Modelleme (2024 - 2025 / . Yarıyıl)
  • EN
ECE6012 - Bulanık Sistem Tanıma ve Modelleme
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Bulanık Sistem Tanıma ve Modelleme ECE6012 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
ELEKTRONİK VE BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ - DR
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze ve/veya uzaktan ders anlatımı, konuyu pekiştirici örnek çözümler ve ödevler
EBS Koordinatörü Prof. Dr. Cihan KARAKUZU
Ders Veren
Amaç

Bu dersin amacı, bulanık mantığın durağan ve dinamik sistemlerin tanınması ve modellenmesinde kullanımını öğretmektir.

Ders İçeriği

1) Giriş: Doğrusal/eğrisel sistem; beyaz-kutu, siyah-kutu, gri-kutu sistem tanımları; kısaca bulanık sistemler; bulanık modellemenin önemi 2) Kural-Tabanlı Bulanık Modeller: Dilsel bulanık model, dilsel bir modelin ilişkisel temsili, Max-min (Mamdani) çıkarımı, Çok değişkenli sistemler, durulama, Tek-ton model, Takagi-Sugeno (TS) model, TS modeli çıkarım mekanizması, Yarı doğrusal bir sistem olarak TS modeli, Dinamik sistemleri modelleme 3) Bulanık Modelleri Yapılandırma: Yapı ve parametreler, Bilgi-tabanlı tasarım, Veriye dayalı bulanık model ayarlama, En küçük kareler kestirimi, Şablon tabanlı modelleme, Sinirsel-bulanık modelleme, Aşırı öğrenme makinası ile bulanık modelleme.

Ders Kaynakları Robert Babuska, Fuzzy Systems, Modeling and Identification, https://www.researchgate.net/publication/228769192_Fuzzy_Systems_Modeling_and_Identification
Jyh-Shing Roger Jang, Chuen-Tsai Sun, Eiji Mizutani, "Neuro-Fuzzy and Soft Computing", Prentice Hall, ISBN: 0-13-2610066-3, 1997.
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Giriş: Doğrusal/eğrisel sistem; beyaz-kutu, siyah-kutu, gri-kutu sistem tanımları Ders
2 Giriş: Kısaca bulanık sistemler; bulanık modellemenin önemi Ders
3 Kural-Tabanlı Bulanık Modeller: Dilsel bulanık model, dilsel bir modelin ilişkisel temsili, Max-min (Mamdani) çıkarımı Ders Gösterim
4 Kural-Tabanlı Bulanık Modeller: Çok değişkenli sistemler, durulama, Tek-ton model Ders Gösterim
5 Kural-Tabanlı Bulanık Modeller: Takagi-Sugeno (TS) model, TS modeli çıkarım mekanizması, Yarı doğrusal bir sistem olarak TS modeli, Dinamik sistemleri modelleme Ders Gösterim
6 Bulanık Modelleri Yapılandırma: Yapı ve parametreler, Bilgi-tabanlı tasarım Ders
7 Bulanık Modelleri Yapılandırma: Veriye dayalı bulanık model ayarlama, En küçük kareler kestirimi Ders Gösterim
8 Arasınav, Bulanık Modelleri Yapılandırma: Şablon tabanlı modelleme Ders Gösterim
9 Veriye dayalı bulanık model ayarlama örneği-1 Ders Gösterim Benzetim
10 Sinirsel-bulanık modelleme Ders Gösterim
11 Aşırı öğrenme makinası ile bulanık modelleme Ders Gösterim
12 Veriye dayalı bulanık model ayarlama örneği-2 Ders Gösterim Benzetim
13 Verilen bir mühendislik problemi üzerinde çalışma-1 Sınıf Dışı Çalışma
14 Verilen bir mühendislik problemi üzerinde çalışma-2 Sınıf Dışı Çalışma
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Veriye dayalı olarak bulanık bir modelin parametrelerini ayarlar Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Sınıf Dışı Çalışma Gösterim Benzetim Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri
Bulanık sistemler ve yapılarını öğrenir Yazılı Sınav Ödev / Proje Tartışmalı Ders Gösterim Benzetim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri
Sistemlerin bulanık mantık ile nasıl modelleneceğini bilir Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Tartışmalı Ders Gösterim Benzetim Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Veriye dayalı olarak bulanık bir modelin parametrelerini ayarlar - - - - - - - - - - - - - - -
Bulanık sistemler ve yapılarını öğrenir - - - - - - - - - - - - - - -
Sistemlerin bulanık mantık ile nasıl modelleneceğini bilir - - - - - - - - - - - - - - -