Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Sezgisel Optimizasyon Teknikleri | ECE6051 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | ELEKTRONİK VE BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ - DR |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Uğur YÜZGEÇ |
Ders Veren | |
Amaç |
Sezgisel Algoritmalar ile optimizasyon problemlerinin çözülmesi ve algoritma performansının farklı metrikler ile ölçülmesi |
Ders İçeriği |
Rastgele süreçler, sezgisel algoritmaların temelleri, başlangıç, güncelleme, seçim işlemleri, optimizasyon problemlerinin sınıflandırılması, sezgisel algoritma performansının ölçülmesi, yakınsama eğrileri, çeşitlilik |
Ders Kaynakları |
Karaboğa, D. (2014). Yapay Zeka Optimizasyon Algoritmalari.
Lee, K. Y., & El-Sharkawi, M. A. (Eds.). (2008). Modern heuristic optimization techniques: theory and applications to power systems (Vol. 39). John Wiley & Sons. Karaboğa, D. (2014). Yapay Zeka Optimizasyon Algoritmalari. Lee, K. Y., & El-Sharkawi, M. A. (Eds.). (2008). Modern heuristic optimization techniques: theory and applications to power systems (Vol. 39). John Wiley & Sons. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 30 | 1 | 30 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 15 | 1 | 15 |
Uygulama 1 | Uygulama 1 | 30 | 1 | 30 |
Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 35 | 1 | 35 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 194 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,61 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Sezgisel Algoritmaların temelleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
2 | Optimizasyon problemlerinin sınıflandırılması | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
3 | Sezgisel algoritma işlemleri (güncelleme, seçim) | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
4 | Algoritma Performans ölçümleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
5 | Genetik Algoritma | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Benzetim |
6 | Farksal Gelişim Algoritması | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Benzetim |
7 | Parçacık Sürü Optimizasyon Algoritması | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Benzetim |
8 | Yapay Arı Kolonisi Algoritması | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Benzetim |
9 | Tek amaçlı Optimizasyon Test Problemleri için farklı Sezgisel Algoritmaların geliştirilmesi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Benzetim |
10 | Tek amaçlı Optimizasyon Test Problemleri için farklı Sezgisel Algoritmaların geliştirilmesi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Benzetim |
11 | Çok amaçlı Optimizasyon Test Problemleri için farklı Sezgisel Algoritmaların geliştirilmesi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Benzetim |
11 | Çok amaçlı Optimizasyon Test Problemleri için farklı Sezgisel Algoritmaların geliştirilmesi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Benzetim |
13 | Farklı Optimizasyon Uygulama Örnekleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Benzetim |
13 | Farklı Optimizasyon Uygulama Örnekleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Benzetim |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Optimizasyon problemleri çözümünde sezgisel algoritmaların kullanılması | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Benzetim | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri |
Sezgisel algoritmaların performansının ölçülmesi | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Benzetim Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Sezgisel yöntemler ile ilgili temel kavramları öğrenmek | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Sezgisel algoritmaların farklı optimizasyon problemlerine uygulanması | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme Benzetim | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri |
Optimizasyon problemleri çözümünde sezgisel algoritmaların kullanılması | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Benzetim | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | |
Sezgisel algoritmaların performansının ölçülmesi | Ders Benzetim Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
Sezgisel yöntemler ile ilgili temel kavramları öğrenmek | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
Sezgisel algoritmaların farklı optimizasyon problemlerine uygulanması | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme Benzetim | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Optimizasyon problemleri çözümünde sezgisel algoritmaların kullanılması | - | - | 5 | 5 | 4 | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Sezgisel algoritmaların performansının ölçülmesi | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Sezgisel yöntemler ile ilgili temel kavramları öğrenmek | 4 | 4 | 4 | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Sezgisel algoritmaların farklı optimizasyon problemlerine uygulanması | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - |
Optimizasyon problemleri çözümünde sezgisel algoritmaların kullanılması | - | - | 5 | 5 | 4 | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Sezgisel algoritmaların performansının ölçülmesi | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Sezgisel yöntemler ile ilgili temel kavramları öğrenmek | 4 | 4 | 4 | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Sezgisel algoritmaların farklı optimizasyon problemlerine uygulanması | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - |