Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Kur'an İlimleri ve Tefsir Usulü I | İİF109 | 1 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | İSLAMİ İLİMLER |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüzyüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Vedat YETKİN |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Vedat YETKİN |
Amaç |
Öğrencilere dersin içeriğinde geçen konulara ilişkin temel bilgileri vermek. |
Ders İçeriği |
Kur’an ve tefsir tarihi. Kur’an ve tefsir ilminin ana kavramları. Kur’ân’ı anlamada kullanılan yöntemler. Tefsir'de uygulanan metodlar. |
Ders Kaynakları |
Muhsin Demirci, Tefsir Usulü, İstanbul 2003
İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Usulü, Ankara 1983. İsmail Çalışkan, Tefsir Usulü, Ankara 2015. Muhsin Demirci, Tefsir Usulü, İstanbul 2003. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 4 | 1 | 4 |
Final | Final | 6 | 1 | 6 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 62 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,43 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Giriş; Tefsir tarihi hakkında bilgi ve Kur’an-ı Kerim’in tefsirine duyulan ihtiyaç, Tefsir, Tevil, Tercüme ve Meâl terimleri arasındaki farklar | |
2 | Hz. Peygamberin tefsirdeki konumu ve tefsirine dair örnekler, sahabenin tefsir metodu ve bağlayıcılığı. | Ders |
3 | Tâbiûn devrinde tefsir kaynakları, özellikleri ve ekolleri. Tâbiûn sonrası tefsîr, tefsirlerin tedvini; Kur’an tefsirindeki farklılıkların sebepleri. | |
4 | Tefsir çeşitleri: a-) Rivayet Tefsiri ve örnekler, b-) Dirayet Tefsiri ve örnekler | |
5 | Tarihten günümüze tefsir ekolleri: 1-) Mezhebî Tefsir Ekolü 2-) İşârî Tefsir Ekolü | |
6 | 3-) Fıkhî Tefsir Ekolü 4-) İlmî Tefsir Ekolü | |
7 | 5-) İctimâî Tefsir Ekolü 6-) Modernist Tefsir Ekolü | |
8 | Ara sınav | |
9 | Tefsir usulünün temel kaynakları, kavramları ve gayesi | |
10 | Kur’an Tarihi, Vahyin tanımı ve geliş şekilleri, Kur’an vahyi | |
11 | Munâsebetu’l-Kur’ân, Fedâilu’l-Kur’ân | |
12 | Kur’an’ın cem’i, Mushaf haline getirilmesi, Vahiy katipleri, | |
13 | Yedi harf meselesi ve Kıraatler | |
14 | Genel tekrar ve örnek metin okumaları |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Kur’ân’la ilişkili ilimleri tanır | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Tefsir usulü hakkında bilgi sahibi olacaklar | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Kur’ân ilimlerini ve Tefsir (yapma) usulünü öğrenir | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Kur’ân’ı anlamada tefsir metodolojisini uygular. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Kur’ân ve Tefsir ilminin temel kavramlarını öğrenir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kur’ân’la ilişkili ilimleri tanır | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 |
Tefsir usulü hakkında bilgi sahibi olacaklar | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 |
Kur’ân ilimlerini ve Tefsir (yapma) usulünü öğrenir | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 |
Kur’ân’ı anlamada tefsir metodolojisini uygular. | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 |
Kur’ân ve Tefsir ilminin temel kavramlarını öğrenir. | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 |