Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Fıkıh Usûlü I | İİF209 | 3 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | İSLAMİ İLİMLER |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Teorik |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Bayram DEMİR |
Ders Veren | Doç. Dr. Bayram DEMİR |
Amaç |
İslam hukukunda hükümlerin delillerini öğrenmek ve Kur’an, Sünnet, İcma, Kıyas, İstihsan Maslahat vb. deliller hakkında bilgi sahibi olmak |
Ders İçeriği |
1. Fıkıh usulünün mahiyetini ve gayesini anlar 2. Usul ilmindeki farklı metodları kavrar 3. Kur’an, Sünnet, İcma ve kıyas gibi delillerin mahiyetini açıklar. 4. Maslahat, örf ve istihsan vb. tali derecedeki delilleri açıklar. 5. Şer’i delillerin tarihteki ve günümüzdeki işlevini açıklar |
Ders Kaynakları |
Zekiyyüddin Şa´ban, Çev. İbrahim Kâfi Dönmez, İslâm Hukuk İlminin Esasları, Ankara 1990
Bayram Demir, İslam Hukuk Metodojisinde Kaynak Kavramı |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 50 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 24 | 1 | 24 |
Final | Final | 25 | 1 | 25 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 77 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,02 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Fıkıh usulüne giriş | Ders |
2 | Fıkıh usulü metodları ve tarihi gelişimi | Ders |
3 | Kur´an-ı Kerîm (Kitab) | Ders |
4 | Sünnet | Ders |
5 | İcma | Ders |
6 | Kıyas | Ders |
7 | istihsan | Ders |
8 | mesalih-i mürsele | Ders |
9 | sahabe kavli | Ders |
10 | şeru men kablena | Ders |
11 | örf | Ders |
12 | sed-i zerai | Ders |
13 | ıstıshab | Ders |
14 | ictihad | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Fıkıh usulü ilmini tanımlayabilir, konusunu, temel meselelerini açıklayabilir. | |||
Fıkıh usulü ilminin diğer ilmi disiplinlerle ilişkisini kurabilir. | |||
Fıkıh usulünün doğuşu ve tarihi gelişimini özetleyebilir. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Fıkıh usulü ilmini tanımlayabilir, konusunu, temel meselelerini açıklayabilir. | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 3 | 1 | 5 | 5 |
Fıkıh usulü ilminin diğer ilmi disiplinlerle ilişkisini kurabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Fıkıh usulünün doğuşu ve tarihi gelişimini özetleyebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |