Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Tarih Usul ve Tenkidi | İİF221 | 3 | 3 + 0 | 6,0 |
Birim Bölüm | İSLAMİ İLİMLER |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüzyüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Enes Ensar ERBAY |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Enes Ensar ERBAY |
Amaç |
Tarih araştırmalarında temel yöntem kurallarını ve bakış açılarının önemini kavratmak. |
Ders İçeriği |
Tarih araştırmalarında yöntem meselesinin önemi. |
Ders Kaynakları |
Léon-E. Halkın, Tarih Tenkidinin Unsurları, çev. Bahaeddin Yediyıldız, Ankara, 1989.
Stradling, Robert, 20. Yüzyıl Avrupa Tarihi Nasıl Öğretilmeli, çev. Ayfer Ünal, Tarih Vakfı Yay., İstanbul 2003. Braudel, Fernand, Tarih Üzerine Yazılar, çev. M. Ali Kılıçbay, İmge Yayınları, Ankara, 1992. Carr, E.H., Fontana, J., Tarih Yazımında Nesnellik, çev. Özer Özenkaya, İmge Yayınları, Ankara, 1992. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Tarih araştırmalarında yöntem meselesinin önemi. | Tartışmalı Ders Sözlü |
2 | Tarihi tenkidin (eleştiri) tanımı, tarih bir ilim midir ve kanunlarından söz edilebilir mi? | Tartışmalı Ders Sözlü |
3 | Tarihi hakikatle ile gerçeklik arasındaki ayrım ve objeklif problemi. | Tartışmalı Ders Sözlü |
4 | Tarihi kaynaklar, geçmişin izleri ve kanıt sorunu (şahitlik) | Tartışmalı Ders Sözlü |
5 | Tarihi kaynaklara nasıl ulaşılır ve vesikaların keşfi (heuristique). | Tartışmalı Ders Sözlü |
6 | Tarihi tenkidin unsurları (dış ve iç tenkid), eleştiride aşırılığa gitme, sağduyunun terki. | Tartışmalı Ders Sözlü |
7 | Çoklu ve tekli delillerin durumu veya delil yokluğunda tarihçinin tutumu. | Tartışmalı Ders Sözlü |
8 | Tarihçinin ahlakı (etiği) | Tartışmalı Ders Sözlü |
9 | Yardımcı bilimlerle tarih arasındaki ilişkiler. Kaynakların anlaşılmasında yardımcı olan disiplinler. | Tartışmalı Ders Sözlü |
10 | Olguların tespit ve tanımlanmasında yardımcı olan ilimler. | Tartışmalı Ders Sözlü |
11 | Biyografik tarih araştırmalarının değeri, büyük adamların tarihteki rolü. | Tartışmalı Ders Sözlü |
12 | Tarihin taksim meselesi (zaman, mekan, tema). | Tartışmalı Ders Sözlü |
13 | Beşeri coğrafyanın tanımı ve tarihi olgular üzerindeki etkisi. | Tartışmalı Ders Sözlü |
14 | Tarih araştırmalarında analiz ve sentez süreçleri ve araştırılan konunun eser haline getirilmesi. | Tartışmalı Ders Sözlü |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Tarih malzemesinin kullanımını öğrenmek | |||
Tarih çalışmalarında takip edilmesi gereken metotları öğrenmek | |||
Tarihin tarifi, konusu ve gayesini kavramak | |||
Tarih çalışmalarında karşılaşılabilecek olan temel problemleri tanımak | |||
Tarih malzemelerinin yorumunu yapabilmek |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tarih malzemesinin kullanımını öğrenmek | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Tarih çalışmalarında takip edilmesi gereken metotları öğrenmek | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Tarihin tarifi, konusu ve gayesini kavramak | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Tarih çalışmalarında karşılaşılabilecek olan temel problemleri tanımak | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Tarih malzemelerinin yorumunu yapabilmek | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |