EN
  • Anasayfa
  • İİF221 Tarih Usul ve Tenkidi (2024 - 2025 / 3. Yarıyıl)
  • EN
İİF221 - Tarih Usul ve Tenkidi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Tarih Usul ve Tenkidi İİF221 3 3 + 0 6,0 Pdf
Birim Bölüm
İSLAMİ İLİMLER
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüzyüze
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Enes Ensar ERBAY
Ders Veren Dr. Öğr. Üyesi Enes Ensar ERBAY
Amaç

Tarih araştırmalarında temel yöntem kurallarını ve bakış açılarının önemini kavratmak.

Ders İçeriği

Tarih araştırmalarında yöntem meselesinin önemi.

Ders Kaynakları Léon-E. Halkın, Tarih Tenkidinin Unsurları, çev. Bahaeddin Yediyıldız, Ankara, 1989.
Stradling, Robert, 20. Yüzyıl Avrupa Tarihi Nasıl Öğretilmeli, çev. Ayfer Ünal, Tarih Vakfı Yay., İstanbul 2003.
Braudel, Fernand, Tarih Üzerine Yazılar, çev. M. Ali Kılıçbay, İmge Yayınları, Ankara, 1992.
Carr, E.H., Fontana, J., Tarih Yazımında Nesnellik, çev. Özer Özenkaya, İmge Yayınları, Ankara, 1992.
Açıldığı Öğretim Yılı 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Tarih araştırmalarında yöntem meselesinin önemi. Tartışmalı Ders Sözlü
2 Tarihi tenkidin (eleştiri) tanımı, tarih bir ilim midir ve kanunlarından söz edilebilir mi? Tartışmalı Ders Sözlü
3 Tarihi hakikatle ile gerçeklik arasındaki ayrım ve objeklif problemi. Tartışmalı Ders Sözlü
4 Tarihi kaynaklar, geçmişin izleri ve kanıt sorunu (şahitlik) Tartışmalı Ders Sözlü
5 Tarihi kaynaklara nasıl ulaşılır ve vesikaların keşfi (heuristique). Tartışmalı Ders Sözlü
6 Tarihi tenkidin unsurları (dış ve iç tenkid), eleştiride aşırılığa gitme, sağduyunun terki. Tartışmalı Ders Sözlü
7 Çoklu ve tekli delillerin durumu veya delil yokluğunda tarihçinin tutumu. Tartışmalı Ders Sözlü
8 Tarihçinin ahlakı (etiği) Tartışmalı Ders Sözlü
9 Yardımcı bilimlerle tarih arasındaki ilişkiler. Kaynakların anlaşılmasında yardımcı olan disiplinler. Tartışmalı Ders Sözlü
10 Olguların tespit ve tanımlanmasında yardımcı olan ilimler. Tartışmalı Ders Sözlü
11 Biyografik tarih araştırmalarının değeri, büyük adamların tarihteki rolü. Tartışmalı Ders Sözlü
12 Tarihin taksim meselesi (zaman, mekan, tema). Tartışmalı Ders Sözlü
13 Beşeri coğrafyanın tanımı ve tarihi olgular üzerindeki etkisi. Tartışmalı Ders Sözlü
14 Tarih araştırmalarında analiz ve sentez süreçleri ve araştırılan konunun eser haline getirilmesi. Tartışmalı Ders Sözlü
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Tarih malzemesinin kullanımını öğrenmek
Tarih çalışmalarında takip edilmesi gereken metotları öğrenmek
Tarihin tarifi, konusu ve gayesini kavramak
Tarih çalışmalarında karşılaşılabilecek olan temel problemleri tanımak
Tarih malzemelerinin yorumunu yapabilmek
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Tarih malzemesinin kullanımını öğrenmek - - - - - - - - - -
Tarih çalışmalarında takip edilmesi gereken metotları öğrenmek - - - - - - - - - -
Tarihin tarifi, konusu ve gayesini kavramak - - - - - - - - - -
Tarih çalışmalarında karşılaşılabilecek olan temel problemleri tanımak - - - - - - - - - -
Tarih malzemelerinin yorumunu yapabilmek - - - - - - - - - -