Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
İslami Türk Edebiyatı | İİF210 | 4 | 2 + 0 | 2,0 |
Birim Bölüm | İSLAMİ İLİMLER |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Rabia DOĞRU |
Ders Veren | |
Amaç |
Türk kültür coğrafyasında yetişen ya da yaşayan şair ve yazarların zengin dil varlığını kullanarak İslâm kültürü etkisinde ve Türk kültür değerleriyle uyumlu olarak ortaya koydukları birikimlerini dinî-tasavvufî ve edebî açıdan incelemek ve İslami Türk Edebiyatı sahasının temel muhtevasında öğrencilere bilgi, beceri ve yetkinlik kazandırmak. |
Ders İçeriği |
İslami Türk Edebiyatı’nın kaynakları, tarihsel süreç, öne çıkan müellifler ve eserler, ortaya çıkan eserlerin türleri ve nazım şekilleri, yazma eserlerin özellikleri, şerh ve tahlil. |
Ders Kaynakları |
Yılmaz, Ali (ed). Türk-İslâm Edebiyatı El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları. Şener, Halil İbrahim ve Yıldız, Alim. Türk-İslâm Edebiyatı. İstanbul: Rağbet Yayınları. Kemikli, Bilal. Türk İslâm Edebiyatı Giriş. Bursa: Emin Yayınları. Pekolcay, Necla. İslami Türk Edebiyatı. İstanbul: Kitabevi Yayınları. Pekolcay, Necla. İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nevîlere Giriş. İstanbul: Kitabevi Yayınları.
Banarlı, Nihat Sami. Resimli Türk Edebiyatı Tarihi I-II. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Akar, Metin. Su Kasidesi Şerhi. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
Final | Final | 10 | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 57 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,24 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Bir İlahiyat Bilim Dalı Olarak İslami Türk Edebiyatı; Din-edebiyat ilişkisi, Kaynaklar | Ders |
2 | İslam Öncesi Türk Edebiyatı | Ders |
3 | İslami Türk Edebiyatı'nın ilk mahsulleri: Kutadgu Bilig, Dîvânu Lügâti’t- Türk ve Atabetü’l- Hakâyık | Ders |
4 | Ahmed-i Yesevî, Dede Korkut ve Orta Asya Türk Tasavvuf Edebiyatı | Ders |
5 | Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî, Sultan Veled, Ahmed Fakih Gülşehrî ve Dönemin Diğer Şahsiyetleri | Ders |
6 | Hacı Bektâş-ı Velî ve Dönemin Diğer Şairleri | Ders |
7 | Yûnus Emre, Âşık Paşa ve Dönemin Diğer Şairleri | Ders |
8 | İslami Türk Edebiyatında Nazım Şekilleri | Ders |
9 | İslami Türk Edebiyatında Dini Konular ve Allah ile İlgili Dinî-Edebî Türler | Ders |
10 | İslami Türk Edebiyatı'nda Hz.Peygamber ile İlgili Dinî-Edebî Türler | Ders |
11 | İslami Türk Edebiyatı'nda Diğer Dinî-Edebî Türler | Ders |
12 | Yazma Eserlerin Özellikleri ve Metin İnceleme Yöntemleri | Ders |
13 | Şiir Tahlili: Tevhid ve Münacaat Örnekleri | Ders |
14 | Semantik İnceleme: Su Kasidesi Şiir Şerhi | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Anadolu’da Dîvân ve Halk Edebiyatının kurucularını ve bu alanların dinî formlarını ortaya koyan şahısları, eserlerinden örneklerle beraber öğrenirler. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
Divan ve Halk Edebiyatımızda peygamberle ilgili türler olan naat, mevlid, hilye gibi türleri öğrenir ve ayırt ederler. | Ödev / Proje Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Grup Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Dîvân ve Halk Edebiyatımızda Allah ile ilgili türler olan münâcât, tevhid, ilâhî, nefes, devriye, şathiye gibi türleri öğrenir ve ayırt ederler. | Yazılı Sınav | Beyin Fırtınası Sınıf Dışı Çalışma Küçük Grup Tartışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Din ile Edebiyat arasındaki ilişkiyi bilir ve İslami Türk Edebiyatı’nın kaynaklarını tanırlar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Anadolu’da Dîvân ve Halk Edebiyatının kurucularını ve bu alanların dinî formlarını ortaya koyan şahısları, eserlerinden örneklerle beraber öğrenirler. | 3 | 4 | 5 | 5 | 2 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 |
Divan ve Halk Edebiyatımızda peygamberle ilgili türler olan naat, mevlid, hilye gibi türleri öğrenir ve ayırt ederler. | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 |
Dîvân ve Halk Edebiyatımızda Allah ile ilgili türler olan münâcât, tevhid, ilâhî, nefes, devriye, şathiye gibi türleri öğrenir ve ayırt ederler. | 3 | 4 | 5 | 5 | 2 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 |
Din ile Edebiyat arasındaki ilişkiyi bilir ve İslami Türk Edebiyatı’nın kaynaklarını tanırlar. | 3 | 4 | 5 | 5 | 2 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 |