EN
  • Anasayfa
  • İİF210 İslami Türk Edebiyatı (2024 - 2025 / 4. Yarıyıl)
  • EN
İİF210 - İslami Türk Edebiyatı
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
İslami Türk Edebiyatı İİF210 4 2 + 0 2,0 Pdf
Birim Bölüm
İSLAMİ İLİMLER
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Rabia DOĞRU
Ders Veren
Amaç

Türk kültür coğrafyasında yetişen ya da yaşayan şair ve yazarların zengin dil varlığını kullanarak İslâm kültürü etkisinde ve Türk kültür değerleriyle uyumlu olarak ortaya koydukları birikimlerini dinî-tasavvufî ve edebî açıdan incelemek ve İslami Türk Edebiyatı sahasının temel muhtevasında öğrencilere bilgi, beceri ve yetkinlik kazandırmak.

Ders İçeriği

İslami Türk Edebiyatı’nın kaynakları, tarihsel süreç, öne çıkan müellifler ve eserler, ortaya çıkan eserlerin türleri ve nazım şekilleri, yazma eserlerin özellikleri, şerh ve tahlil.

Ders Kaynakları Yılmaz, Ali (ed). Türk-İslâm Edebiyatı El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları. Şener, Halil İbrahim ve Yıldız, Alim. Türk-İslâm Edebiyatı. İstanbul: Rağbet Yayınları. Kemikli, Bilal. Türk İslâm Edebiyatı Giriş. Bursa: Emin Yayınları. Pekolcay, Necla. İslami Türk Edebiyatı. İstanbul: Kitabevi Yayınları. Pekolcay, Necla. İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nevîlere Giriş. İstanbul: Kitabevi Yayınları.
Banarlı, Nihat Sami. Resimli Türk Edebiyatı Tarihi I-II. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Akar, Metin. Su Kasidesi Şerhi. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
Açıldığı Öğretim Yılı 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 1 14 14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 1 14 14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Küçük Grup Tartışması 1 14 14
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 5 1 5
Final Final 10 1 10
Toplam İş Yükü (Saat) 57
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 2,24
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Bir İlahiyat Bilim Dalı Olarak İslami Türk Edebiyatı; Din-edebiyat ilişkisi, Kaynaklar Ders
2 İslam Öncesi Türk Edebiyatı Ders
3 İslami Türk Edebiyatı'nın ilk mahsulleri: Kutadgu Bilig, Dîvânu Lügâti’t- Türk ve Atabetü’l- Hakâyık Ders
4 Ahmed-i Yesevî, Dede Korkut ve Orta Asya Türk Tasavvuf Edebiyatı Ders
5 Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî, Sultan Veled, Ahmed Fakih Gülşehrî ve Dönemin Diğer Şahsiyetleri Ders
6 Hacı Bektâş-ı Velî ve Dönemin Diğer Şairleri Ders
7 Yûnus Emre, Âşık Paşa ve Dönemin Diğer Şairleri Ders
8 İslami Türk Edebiyatında Nazım Şekilleri Ders
9 İslami Türk Edebiyatında Dini Konular ve Allah ile İlgili Dinî-Edebî Türler Ders
10 İslami Türk Edebiyatı'nda Hz.Peygamber ile İlgili Dinî-Edebî Türler Ders
11 İslami Türk Edebiyatı'nda Diğer Dinî-Edebî Türler Ders
12 Yazma Eserlerin Özellikleri ve Metin İnceleme Yöntemleri Ders
13 Şiir Tahlili: Tevhid ve Münacaat Örnekleri Ders
14 Semantik İnceleme: Su Kasidesi Şiir Şerhi Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Anadolu’da Dîvân ve Halk Edebiyatının kurucularını ve bu alanların dinî formlarını ortaya koyan şahısları, eserlerinden örneklerle beraber öğrenirler. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sınıf Dışı Çalışma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Divan ve Halk Edebiyatımızda peygamberle ilgili türler olan naat, mevlid, hilye gibi türleri öğrenir ve ayırt ederler. Ödev / Proje Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Grup Çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
Dîvân ve Halk Edebiyatımızda Allah ile ilgili türler olan münâcât, tevhid, ilâhî, nefes, devriye, şathiye gibi türleri öğrenir ve ayırt ederler. Yazılı Sınav Beyin Fırtınası Sınıf Dışı Çalışma Küçük Grup Tartışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Din ile Edebiyat arasındaki ilişkiyi bilir ve İslami Türk Edebiyatı’nın kaynaklarını tanırlar. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sınıf Dışı Çalışma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Anadolu’da Dîvân ve Halk Edebiyatının kurucularını ve bu alanların dinî formlarını ortaya koyan şahısları, eserlerinden örneklerle beraber öğrenirler. 3 4 5 5 2 4 3 4 5 4
Divan ve Halk Edebiyatımızda peygamberle ilgili türler olan naat, mevlid, hilye gibi türleri öğrenir ve ayırt ederler. 4 5 5 5 3 5 4 5 5 4
Dîvân ve Halk Edebiyatımızda Allah ile ilgili türler olan münâcât, tevhid, ilâhî, nefes, devriye, şathiye gibi türleri öğrenir ve ayırt ederler. 3 4 5 5 2 4 3 4 5 4
Din ile Edebiyat arasındaki ilişkiyi bilir ve İslami Türk Edebiyatı’nın kaynaklarını tanırlar. 3 4 5 5 2 4 3 4 5 4