Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
İtikadi İslam Mezhepleri | İİF312 | 6 | 2 + 0 | 2,0 |
Birim Bölüm | İSLAMİ İLİMLER |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Adem ERYİĞİT |
Ders Veren | |
Amaç |
İslam Kültürünün en zengin ve renkli alanı olan İslam mezheplerinin teşekkülü, buna yol açan sebepler, erken dönem İslam toplumunda tartışılan mevzular ve bunların mezhep/ekol sistematiğine olan katkılarını öğrenmek. Halen varlığını sürdüren, cemaati olan İslam mezheplerinin mezhebi/doktriner yapısı, yayıldıkları bölgeler, dini/kültürel faaliyetleri, yayılma çabaları, farklı mezheplerni oluşturduğu çeşitli dindarlık profilleri hakkında öğrenciyi bilgi sahibi kılmak. |
Ders İçeriği |
İslam ve diğer dinlerde mezhep olgusu kavranır. İslam kültüründe mezhepleşme sebepleri ve temel kavramlar bilinir. Mezheplerin ortaya koyduğu farklı dindarlık modelleri tartışılır ve öğrenilir. Mensubu bulunan İslam mezheplerinin doktriner, istatistiki ve coğrafi durumları bilinir Mezhep kimliği ile mahalli aidiyetlerin birlikteliği, bu çerçevede oluşan dini, ictima ve siyasi yapılar tartışılır ve öğrenilir |
Ders Kaynakları |
TDV İslâm Ansiklopedisi
Muhammed Ebû Zehra, İslâm´da Siyâsî ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, çev: E. Ruhi Fığlalı-O. Eskicioğlu, İstanbul 1970 Anahatlarıyla İslam Akaidi ve Kelama Giriş: A. Saim Kılavuz el-Akîdetu’t-Tahâviyye:Ebû Ca’fer et-Tahâvî Mustafa Öz, Anahatlarıyla İslam Mezhepleri Tarihi, Ensar Yayınları, İstanbul. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 3 | 6 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 50 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 1,96 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Mezhep Kavramı ve Mezheplerin Oluşum Süreci | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
2 | Mezhepler Tarihi Kaynakları | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
3 | Fırkalaşma Olgusu | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
4 | Kelam Tarihinde Ana Mezhepler | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
5 | Yezidilik İnancı | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
6 | Nusayrilik | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
7 | Dürzilik | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
8 | Bahailik | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
9 | Kadıyanîlik | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
10 | Vehhâbilik | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
11 | Alevîlik | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
12 | Alevîlik İnanç Esasları | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
13 | Sosyo-Kültürel Yönüyle AlevÎlik | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
14 | Mezheplere Ayrılmanın Hükmü ve Kriterleri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
15 | Final Sınavı | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
lgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
lgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 |
Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 |
Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 |
İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 |