EN
  • Anasayfa
  • İİF312 İtikadi İslam Mezhepleri (2024 - 2025 / 6. Yarıyıl)
  • EN
İİF312 - İtikadi İslam Mezhepleri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
İtikadi İslam Mezhepleri İİF312 6 2 + 0 2,0 Pdf
Birim Bölüm
İSLAMİ İLİMLER
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Adem ERYİĞİT
Ders Veren
Amaç

İslam Kültürünün en zengin ve renkli alanı olan İslam mezheplerinin teşekkülü, buna yol açan sebepler, erken dönem İslam toplumunda tartışılan mevzular ve bunların mezhep/ekol sistematiğine olan katkılarını öğrenmek. Halen varlığını sürdüren, cemaati olan İslam mezheplerinin mezhebi/doktriner yapısı, yayıldıkları bölgeler, dini/kültürel faaliyetleri, yayılma çabaları, farklı mezheplerni oluşturduğu çeşitli dindarlık profilleri hakkında öğrenciyi bilgi sahibi kılmak.

Ders İçeriği

İslam ve diğer dinlerde mezhep olgusu kavranır. İslam kültüründe mezhepleşme sebepleri ve temel kavramlar bilinir. Mezheplerin ortaya koyduğu farklı dindarlık modelleri tartışılır ve öğrenilir. Mensubu bulunan İslam mezheplerinin doktriner, istatistiki ve coğrafi durumları bilinir Mezhep kimliği ile mahalli aidiyetlerin birlikteliği, bu çerçevede oluşan dini, ictima ve siyasi yapılar tartışılır ve öğrenilir

Ders Kaynakları TDV İslâm Ansiklopedisi
Muhammed Ebû Zehra, İslâm´da Siyâsî ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, çev: E. Ruhi Fığlalı-O. Eskicioğlu, İstanbul 1970
Anahatlarıyla İslam Akaidi ve Kelama Giriş: A. Saim Kılavuz
el-Akîdetu’t-Tahâviyye:Ebû Ca’fer et-Tahâvî
Mustafa Öz, Anahatlarıyla İslam Mezhepleri Tarihi, Ensar Yayınları, İstanbul.
Açıldığı Öğretim Yılı 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 14 28
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 1 14 14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 2 3 6
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 50
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 1,96
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Mezhep Kavramı ve Mezheplerin Oluşum Süreci Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
2 Mezhepler Tarihi Kaynakları Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
3 Fırkalaşma Olgusu Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
4 Kelam Tarihinde Ana Mezhepler Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
5 Yezidilik İnancı Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
6 Nusayrilik Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
7 Dürzilik Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
8 Bahailik Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
9 Kadıyanîlik Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
10 Vehhâbilik Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
11 Alevîlik Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
12 Alevîlik İnanç Esasları Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
13 Sosyo-Kültürel Yönüyle AlevÎlik Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
14 Mezheplere Ayrılmanın Hükmü ve Kriterleri Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
15 Final Sınavı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
lgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
lgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak 4 4 4 4 4 4 3 3 3 3
Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak 4 5 5 4 4 4 3 5 4 3
Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak 4 4 5 4 5 4 4 3 4 4
Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak 4 5 5 5 4 4 4 3 4 4
İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek 4 5 4 3 4 4 4 3 4 4