Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
İslam Bilim Tarihi | İİF423 | 7 | 2 + 0 | 2,0 |
Birim Bölüm | İSLAMİ İLİMLER |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüzyüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Mehmet Fatih YALÇIN |
Ders Veren | |
Amaç |
İslam ve Bilim arasındaki ilişki tarihi tanınır. İslam tarihindeki bilimsel çalışmalar tanınır. İslam tarihindeki bilimsel çalışmaların Batı dünyasındaki bilimsel çalışmaları nasıl etkilediği öğrenilir. |
Ders İçeriği |
“İslam ve Bilim” konusundaki yaklaşımlardan ilki, “İslam”ın, belirli zaman diliminde ve koşullarda, belirli ilkeler çevresinde bir yaşam biçimi sunan, klasik din tanımının temel ögelerini bünyesinde barındıran, sadece bir din olduğudur. İslam ile yanyana gelen “Bilim” kelimesi ise genellikle dini bilimlerlerle sınırlı kalmaktadır. Daha araştırmacı ve objektif olmaya çalışan bir diğer yaklaşım ise, doğuşuyla birlikte İslam dininin, hızla hakim olduğu bölgelerdeki eski kültür ve bilim çevreleriyle zorunlu olarak ilişkiye geçerek ve o kültürlerin bilgi ve kültür birikimlerini kendi bünyesinde toplayarak bu birikimi, kendisinden bir şey ilave etmeksizin koruyan ve uygun şartlar oluştuğunda Batı dünyasına aktaran bir aracı kültür oluşturduğudur. Son yaklaşım ise hem ülkemizde hem de Arap dünyasında yaygın siyasi-hamâsi bir söylem olmanın ötesinde kendini temellendiremeyen, İslam’ın din ve kültür olarak, Batı dünyasında şekillenen modern bilimsel gelişmelerin temelini attığı, bugünkü bilimin bütün gelişmelerinin kendisine borçlu olduğu tarzındaki konformist yaklaşımdır. Bu her üç yaklaşım da, oranları farklı olsa da, doğruluk ve yanlışlık payı içermektedir. Bu ders, bu yaklaşımları göz önünde bulundurarak, İslam dünyasında tarih buyunca yapılan bilimsel çalışmaları ele alacaktır. |
Ders Kaynakları |
Fuat Sezgin, Geschichte des arabischen Schrifttums, I-XV, Leiden 1967-2010.
|
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Din ve Bilim | Tartışmalı Ders Sözlü |
2 | İslam ve Bilim, 1 | |
3 | İslam ve Bilim, 2 | |
4 | İslam Dünyası’nda Bilimsel Çalışmaların Kaynağı: Yunan | Tartışmalı Ders Sözlü |
5 | İslam Dünyası’nda Bilimsel Çalışmaların Kaynağı: Berketli Hilal, İran ve Hint | Tartışmalı Ders Sözlü |
6 | İslam Dünyası’nda Bilim Eğitimi | Tartışmalı Ders Sözlü |
7 | İslam Dünyası’nda Astronomi | Tartışmalı Ders Sözlü |
8 | İslam Dünyası’nda Matematik | Tartışmalı Ders Sözlü |
9 | İslam Dünyası’nda Mühendislik | Tartışmalı Ders Sözlü |
10 | İslam Dünyası’nda Tıp | Tartışmalı Ders Sözlü |
11 | İslam Dünyası’nda Sosyal Bilimler | Tartışmalı Ders Sözlü |
12 | İslam Dünyası’nda Bilim Eğitimi | Tartışmalı Ders Sözlü |
13 | İslam Dünyası’ndaki Bilimsel Çalışmaların Batı’ya etkileri, 1 | Tartışmalı Ders Sözlü |
14 | İslam Dünyası’ndaki Bilimsel Çalışmaların Batı’ya etkileri, 2 | Tartışmalı Ders Sözlü |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
İslam dünyasının bilime olan katkılarını kavrar. | Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
İslam dünyasında yetişmiş bilim insanlarını ve icatlarını keşfeder. | Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
İslam dünyasının bilime olan katkılarını kavrar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
İslam dünyasında yetişmiş bilim insanlarını ve icatlarını keşfeder. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |