EN
  • Anasayfa
  • İİF437 Kelamda Yöntem (2024 - 2025 / 7. Yarıyıl)
  • EN
İİF437 - Kelamda Yöntem
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Kelamda Yöntem İİF437 7 2 + 0 3,0 Pdf
Birim Bölüm
İSLAMİ İLİMLER
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi yüze yüze
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Yasin İBRAHİM
Ders Veren
Amaç

Öğrencinin İslâm düşüncesinin temel taşlarından birini oluşturan Kelâm ilminin genel yapısı, İslâm düşünce geleneği içerisindeki yeri, terminolojisi, literatürü, tarihî şahsiyetleri ve ekolleri hakkında dönemsel özelliklerini de dikkate alarak bilgi sahibi olmasını sağlamaktır.

Ders İçeriği

Çağdaş İslam Akımlarının tanımı, amacı, konusu, kaynakları, ilgili bilimleri; İslami akım kavramı, din-dini akım ilişkisi; çağdaş İslam akımlarının ortaya çıkmasında etkili olan sebepler; mevcut İslam akımları; günümüzdeki İslami akımların kavramsal, yapısal ve dini-fikri analizi; geleneksel ve yenilikçi dini akımlar; siyasi, fikri-felsefi İslamcılık; dinde mezhepler üstü yaklaşım.

Ders Kaynakları 1. Bekir Topaloğlu, Kelâm İlmi-Giriş 2. Şemsettin Günaltay, Felsefe-i Kadîme İslâm Âlemine Hangi Tarîkle Girdi 3. İbn Haldûn, Mukaddime 4. Şehristanî, el-Milel ve’n-nihal 5. M. Âbid el-Câbirî, İslâm’da Siyasal Akıl 6. Şerafettin Gölcük, Kelâm Tarihi
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Kelâm ilminin tarifi, konusu, diğer ilimlerle olan ilişkisi, kelâm ilmi denilmesinin sebepleri Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
2 Kelâm ilminin doğuşunu hazırlayan problemler, tarihî sebepler, çevre din ve devletlerin dinî/felsefî düşünceleri Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
3 İç ihtilâflar: Dönmeler, ilk fırka tohumlarının atılışı, Hz. Peygamber’in vefatından Hz. Ömer döneminin sonuna kadar olan gelişmeler. Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
4 I. yüzyılda itikadî fırkalaşmaya doğru gidişin tahlili, nedenleri. Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
5 İlk ihtilâflarda oluşan fikirlere karşı “Tabiî Tepki”: Selefiyye. Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
6 Tabiî Tepki’ye karşı “Akılcı Tepki”: Mutezile. Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
6 Orta yol arayışları: Ehl-i Sünnet kelâmı. Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
7 Orta yolun ayrışımı, kavşak noktasında din: Eş’arî-Matürîdî kelâmının mukayesesi. Kaynak: Şerafettin Gölcük, Kelâm Tarihi Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
8 Ara sınav Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
9 Osmanlı Dönemi Kelâm ilmi. Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
10 Yeni İlm-i Kelâm Hareketi. Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
11 Ebû Hanîfe’nin el-Fıkhü’l-ekber isimli akaid metninin analizi Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme
12 Kelâm metodolojisi (Delil-Hüküm =Dini oluşturan omurga). Ebû Hanîfe’nin el-Fıkhü’l-ekber isimli akaid metninin analizi Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme
13 Kelâm metodolojisi (İtikadî hükümler ve kaynakları) Ebû Hanîfe’nin el-Fıkhü’l-ekber isimli akaid metninin analizi Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme
14 Kelâm metodolojisi (İtikadî hükümler ve kaynakları)
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
1 Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme Küçük Grup Tartışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
1 - - - - - - - - - -