Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
İslam Kültüründe Hadis | İİF420 | 8 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | İSLAMİ İLİMLER |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Mehmet EFENDİOĞLU |
Ders Veren | |
Amaç |
Müslümanların kültür yapısı üzerinde sünnetin ve hadisin tesiri hakkında bilgilendirmek |
Ders İçeriği |
Bu derste aslı bir hadis veya sünnette bulunup kültürümüzde yer alan bazı uygulamaların örnekleri verilecek ve bunların açıklamaları yapılıp hadis kaynaklarındaki yerlerine işaret edilecektir. Misafiri dış kapıya kadar uğurlamak, yeni elbise giyene söylenen sözler, ölünün arkasından kötü konuşmamak, ekmeğe hürmet göstermek misal olarak verilebilir. |
Ders Kaynakları |
Başaran, Selman, Hadislerin Türk Atasözlerine Etkisi, Bursa 1994, Esed, Muhammed, Yolların Ayrılış Noktasında İslam, trc. Hayreddin Karaman, İstanbul 1986, Farukî, İsmail L. Lâmia, İslam Kültür Atlası, İstanbul 1991 (Sünnet bölümü), İz, Mahir, Din ve Cemiyet, İstanbul 1979, Özafşar, M. Emin, Hadis ve Kültür Yazıları, Ankara 2005, Fueck, Johann W, "Hadisçiliğin İslamî Geleneğin Oluşumundaki Rolü", HTD, c.I, sy. 2, yıl 2003, s. 145-165
Schimmel, Annemarie, "Müslüman Hayatının ve Düşüncesinin Bir Merkezi Olarak Hz. Muhammed", Tasavvuf, 2002/9, s. 395-415, Ülken, H. Ziya, "Anadolu Örf ve Adetlerinde Eski Kültürün İzleri" AÜİFD, Ankara 1969, sy. 17, Yılmaz, Hayati., Toplumsal Dönüşümde Sünnet, İstanbul 2004 |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Giriş: Hadis ve Sünnet | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
2 | Toplum ve Din | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
3 | Kültür, Medeniyet ve Kültür Değişmeleri | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
4 | Müslüman Bir Toplumun Kültüründe Sünnet | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
5 | Sünnet ve Kur´an, Kur´an´ın Açıklayıcısı Olarak Sünnet | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
6 | Sünnetin Ferdi Şekillendirmesi I | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
7 | Sünnetin Ferdi Şekillendirmesi II | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
8 | Sünnetin Toplumu Şekillendirmesi I | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
9 | Sünnetin Toplumu Şekillendirmesi II | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
10 | Hadislerde Türkler | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
11 | Hadislerin Türk Atasözlerine Etkisi | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
12 | Geleneğimizden hadis ve sünnete örnekler I | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
13 | Geleneğimizden hadis ve sünnete örnekler II | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
14 | Geleneğimizden hadis ve sünnete örnekler III | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Kur´an-Sünnet birlikteliğini kavrar | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Kültür ve medeniyetin şekillenmesinde hadislerin rolünü tespit eder | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Sünnetin bireysel ve toplumsal fonksiyonunu değerlendirir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Hadislerin kültür haline gelişini analiz eder | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Atasözü ve deyimlerimizdeki hadis etkisini çözümler | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kur´an-Sünnet birlikteliğini kavrar | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Kültür ve medeniyetin şekillenmesinde hadislerin rolünü tespit eder | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Sünnetin bireysel ve toplumsal fonksiyonunu değerlendirir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Hadislerin kültür haline gelişini analiz eder | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Atasözü ve deyimlerimizdeki hadis etkisini çözümler | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |