Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Günümüz İslam Dünyasında Dini Akımlar | İİF436 | 8 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | İSLAMİ İLİMLER |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Yasin İBRAHİM |
Ders Veren | |
Amaç |
Çağdaş siyasî-dinî akımları ve din anlayışlarındaki farklılıkları tarihsel, siyasi, dini, sosyo-psikolojik açıdan tahlil etmek ve müslüman toplumlardaki olumlu ve olumsuz etkilerini ortaya koymak |
Ders İçeriği |
Çağdaş İslam Akımlarının tanımı, amacı, konusu, kaynakları, ilgili bilimleri; İslami akım kavramı, din-dini akım ilişkisi; çağdaş İslam akımlarının ortaya çıkmasında etkili olan sebepler; mevcut İslam akımları; günümüzdeki İslami akımların kavramsal, yapısal ve dini-fikri analizi; geleneksel ve yenilikçi dini akımlar; siyasi, fikri-felsefi İslamcılık; dinde mezhepler üstü yaklaşım. |
Ders Kaynakları |
Mehmet Aydın, İst. 19814 Mümtazer Türköne, İslamcılığın Doğuşu, Ank. 20035 Mazharuddin Sıddıki, İslam Dünyasında Modernist Düşünce, Çev..: Murat Fırat-Koksel Korkmaz, İst 1990.6 R. Hrair Dökmeciyan, Arap Dünyasında Köktencilik, çev. Muhammed Karahanoğlu, İst. 19927 John Esposito, Değişim Sürecinde İslam, Çev. Ali Yaşar Aydoğan-Aydın Ünlü, İstanbul 1991
|
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Dersin tanımı, amacı, konusu, metodu ve kaynakları,-Tarihi ve kültürel mirasımız. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme |
2 | İslam dünyasının genel görünümü ve mevcut dini akımlar | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme |
3 | Çağdaş İslam akımlarının doğuş sebepleri; Dini, siyasi, sosyal-kültürel, ekonomik, askeri, psikolojik sebepler yayılabilme | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme |
4 | Çağdaş İslam akımlarının yapısal yönden analizi; Cemaatler, tarikatlar, mezhepler, dini-siyasi örgütler. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme |
5 | Çağdaş İslam akımlarının yaklaşım biçimlerine/tavır alışlarına göre analizi: entelektüel akımlar, şiddet yanlıları. Günümüz İslam dünyasındaki dini akımların ortak özellikleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme |
6 | Kökenciliğin (Fundamentalizm) Tanımı ve İslam Düşüncesinde Kökenci Tezahürler | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme |
7 | Kökenciliğin Selefîlikle İlişki Düzeyi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme |
8 | Ara sınavı | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme |
9 | Tasavvufi/mistik akımlar, f direnişçi akımlar | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme |
10 | İslam dünyasındaki yenilikçi hareketler; Osmanlıdaki yenileşme hareketi, -Mısır ve Hint bölgesindeki yenileşme hareketleri. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme |
11 | İslam dünyasında modernist düşünce; İslam modernizminin mahiyeti ve genel özellikleri, -İslam modernizminin entelektüel, siyasi, ekonomik, sosyal ve eğitim temelleri. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme |
12 | İslam Modernizm ve Türkiye’deki yansıması | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme |
13 | Gelenekçi ve siyasi hareketlerin tarihsel, siyasi, dini, sosyo-psikolojik arka planı, -bu akımlara mensup olanların ruh yapısı | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme |
13 | Cemaat-i İslamiyye, -Hizbu’t-Tahrir, -Hizbullah ve diğer aşırı akımlar | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme |
14 | İslamcılık; -Fikri-Felsefi İslamcılık, -Siyasal İslamcılık | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme |
15 | Final | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
1 | Sözlü Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme Küçük Grup Tartışması | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |