Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Dinler Tarihi I | İİF309 | 5 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | İSLAMİ İLİMLER |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Mustafa BAŞ |
Ders Veren | Prof. Dr. Mustafa BAŞ |
Amaç |
Tarihin her döneminde insanlığın ayrılmaz bir parçasını teşkil eden din olgusunu ve bu olgunun kökeniyle ilgili teorileri, bir olgu olarak din ve dinin farklı toplumlardaki tezahürlerini, Dinler Tarihinin ortaya çıkış sürecini, tarifini, konusunu, metodunu ve bu süreçte yapılmış çalışmaları tanıtmak. Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslam dinlerinin özelliklerini ve bu dinlere özgü kavramları hakkında bilgi vermek. |
Ders İçeriği |
Dinler Tarihi kavramının mahiyet analizi, tarifi, konusu ve metodu Dinler Tarihinin diğer bilim dallarıyla ilişkisi Dinler Tarihinin gelişmesi: Batıda, İslam dünyasında ve Türkiye'de Dinin kaynağı hakkındaki görüşler ve yaşayan dünya dinleri İnsan için dinin gereği ve monoteizm Yahudiliğin ortaya çıkışı, gelişimi, inanç esasları ve ibadetleri Yahudi kutsal kitabı Yahudi mezhepleri Hıristiyanlığın ortaya çıkışı, gelişimi, inanç esasları ve ibadetleri Hıristiyan kutsal kitabı Hıristiyan mezhepleri İslamın ortaya çıkışı, gelişimi, inanç esasları ve ibadetleri İslamın kutsal kitabı İslam mezhepleri |
Ders Kaynakları |
Günay Tümer, Abdurahman Küçük, M. Alparslan Küçük, Dinler Tarihi, Ankara.
Mehmet Aydın, Dinler Tarihine Giriş,Konya, 2004; Joachim Wach, Dinler Tarihi, İstanbul, 2004 Mircea Eliade, Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi, I-III, İstanbul 2003. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 4 | 4 | 16 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 8 | 1 | 8 |
Final | Final | 8 | 1 | 8 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 8 | 1 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,98 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Giriş: Dinler Tarihi | Ders Beyin Fırtınası Tartışmalı Ders |
2 | Dinler Tarihinin Konusu | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
3 | Dinin ve tarihin tanımları | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
4 | Din İle İlgili Terimler ve Anlamları Günümüz Dünyasında Dinler ve Sınıflandırılması | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
5 | Geleneksel Anadolu Dinleri ve Özellikleri | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
6 | Geleneksel Türk Dini İnanışları ve Uygulamaları | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
7 | Geleneksel İran Dinleri: Mitraizm | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
7 | Geleneksel İran Dinleri: Mitraizm | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
9 | Geleneksel İran Dinleri: Zerdüştlük, Maniheizm ve Sabiilik | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
10 | Geleneksel Çin ve Japon Dinleri: Konfüçyanizm, Taoizm, Şintoizm | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
11 | Geleneksel Hint Dinleri: Hint Dinlerinin Temel Özellikleri | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
12 | Hinduizm: Tarihsel Gelişim, Kutsal Metinler ve Tanrı Anlayışı | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
13 | Hinduizm: İbadet, Temel Öğretileri (Karma-Tenasüh, Yoga-Meditasyon) ve Mezhepler | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
14 | Hinduizmden Doğan Diğer Dinler: Caynizm, Sihizm ve Budizm | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Zerdüştlük Maniheizm, Sabiilik, Hinduizm ve diğer lokal dinlerin ortaya çıkışı, gelişimi, inanç esasları ve ibadetleri ile Kutsal Kitapları ve Mezheplerini öğrenir | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Dinî ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri bilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
. Dinlere niteleyici bakmakla birlikte dini fenomenlerde derinleşme ve karşılaştırma anlayışını kazanır. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Dinler Tarihinin gelişmesi: Batıda, İslam dünyasında ve Türkiye'de Dinin kaynağı hakkındaki görüşleri Öğrenir | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Toplumun sahip olduğu din anlayışlarındaki benzerlikler ve farklılıkları anlayabilir. | Yazılı Sınav | Ders Beyin Fırtınası Seminer | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zerdüştlük Maniheizm, Sabiilik, Hinduizm ve diğer lokal dinlerin ortaya çıkışı, gelişimi, inanç esasları ve ibadetleri ile Kutsal Kitapları ve Mezheplerini öğrenir | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Dinî ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri bilir. | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
. Dinlere niteleyici bakmakla birlikte dini fenomenlerde derinleşme ve karşılaştırma anlayışını kazanır. | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Dinler Tarihinin gelişmesi: Batıda, İslam dünyasında ve Türkiye'de Dinin kaynağı hakkındaki görüşleri Öğrenir | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Toplumun sahip olduğu din anlayışlarındaki benzerlikler ve farklılıkları anlayabilir. | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |