EN
  • Anasayfa
  • İİF313 İslam Sanatları (2024 - 2025 / 5. Yarıyıl)
  • EN
İİF313 - İslam Sanatları
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
İslam Sanatları İİF313 5 2 + 0 2,0 Pdf
Birim Bölüm
İSLAMİ İLİMLER
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Rabia DOĞRU
Ders Veren Dr. Öğr. Üyesi Rabia DOĞRU
Amaç

Öğrencilere, İslam sanatının mahiyeti ve karakteri hakkında değerlendirmeler sunmak. İslam sanatını, dini ve toplumsal vurgularının yanı sıra estetik ve sanat terimleriyle de izaha çalışmak. Bu bağlamda sanat eserleriyle ilgili terminolojinin öğretilmesi. Sanat ve estetik bilincin kazandırılması.

Ders İçeriği

Sanatın önemi, kaynağı, İslam sanatının karakteri ve içeriği, İslam sanatını etkileyen faktörler, sanat tarihi terminolojisi.

Ders Kaynakları Burhanettin Tatar, Din İlim ve Sanatta Hermenötik, İSAM Yayınları, İstanbul. Oliver Leaman, İslam Estetiğine Giriş, İstanbul 2012. Turan Koç, İslam Estetiği, İstanbul 2010. Selçuk Mülayim, İslam Sanatı, İstanbul 2010. Nusret Çam, İslam’da Sanat Sanatta İslam, Ankara 2008. O. Grabar, İslam Sanatının Oluşumu, İstanbul 1998. D. T. Rice, Islamic Art, Londra 1977. M. Bektaşoğlu, Anadolu’da Türk İslam Sanatı, Ankara 2009.
Açıldığı Öğretim Yılı 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 1 14 14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 1 14 14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 1 14 14
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 5 1 5
Final Final 10 1 10
Toplam İş Yükü (Saat) 57
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 2,24
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 İslam Sanat ve Estetiğinden Ne Anlamalıyız? Ders
2 İslam Sanatının Genel Karakteri ve Mahiyeti Ders
3 İslam Sanatının Gelişmesine Etki Eden Faktörler Ders
4 Mimarî ve Tezyinât Ders
5 İslam Mimarisinde Dönemler Ders
6 İslam Mimarisinde Dönemler II Ders
7 İslam Sanatı ve Resim İlişkisi Ders
8 Tezhip ve Minyatür Sanatı Ders
9 Hüsn-i Hat Hermenötiği Ders
10 Hüsn-i Hat Sanatına Dair Bazı Örnekler Ders
11 Şiir/Edebiyat Ders
12 Şiir/Edebiyat-Bazı Edebî Türler ve Örnekler Ders
13 Müzik Hermenötiği Ders
14 Dinî Musikî Formları Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenciler, İslam sanatının genel karakteri ve sanat terminolojisi hakkında bilgi sahibi olur. Yazılı Sınav Sunum / Seminer Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Sanata ve estetiğe duyarlılıkları artar. Yazılı Sınav Sunum / Seminer Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Sanat faaliyetlerindeki Türk-İslam sentezini değerlendirirler. Yazılı Sınav Sunum / Seminer Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Geleneksel Türk İslam Sanatlarını ve karakteristik özelliklerini ayırt ederler. Yazılı Sınav Sunum / Seminer Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
İslam sanatı ve eserlerine dair modern yaklaşımları, geleneksel olanla mukayese edebilirler. Yazılı Sınav Sunum / Seminer Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Öğrenciler, İslam sanatının genel karakteri ve sanat terminolojisi hakkında bilgi sahibi olur. 1 2 5 5 4 5 4 3 4 4
Sanata ve estetiğe duyarlılıkları artar. 1 2 5 5 4 5 4 3 4 4
Sanat faaliyetlerindeki Türk-İslam sentezini değerlendirirler. 2 2 5 5 4 5 4 3 4 4
Geleneksel Türk İslam Sanatlarını ve karakteristik özelliklerini ayırt ederler. 3 4 5 5 4 5 4 4 4 4
İslam sanatı ve eserlerine dair modern yaklaşımları, geleneksel olanla mukayese edebilirler. 1 2 5 5 4 5 4 3 5 4