Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Arap Dili Belagati IV | İİF226 | 4 | 2 + 0 | 2,0 |
Birim Bölüm | İSLAMİ İLİMLER |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Ebû Temmâm, Buhturi, Ebû Firâs, Ebu Nuvâs, Ebu'l-Atahiye, İbnu'r-Rûmî, Mütenebbî, Şerif Radi, Ebu'l-Alâ el-Maarri gibi şairlerin hikmet, gazel, hiciv, fahir gibi temalara dair söyledikleri şiirlerden pasajlar seçilerek ders materyali haline getirilmektedir. Her derste bir yada bir kaç şairin şiirleri Arapça aslından şerh edilmekte ve beyitlerde geçen söz sanatları incelenmektedir. Bu vesileyle ilk iki dönem görülen bedi, beyan ve maani disiplinlerinin bir tür uygulaması sağlanmış olmaktadır. |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Adnan ARSLAN |
Ders Veren | |
Amaç |
Dersin öncelikli amacı Klasik Arap şiirinin simge isimlerinin yetiştiği Abbasi dönemi şairlerinin şiirleri üzerinden Arap edebi zevkini tattırmaktır. |
Ders İçeriği |
1. Mahmud Verrâk ve Ebu'l-Atahiye gibi Abbasi dönemi zühd şairlerinin şiirlerinden seçkiler 2. Mütenebbi ve Ebû Temmâm gibi hikmet şairlerinin şiirlerinden seçme beyitler 3. Özellikle bedi ilminin Arap şiirleri üzerine uygulanmasına dair örnekler |
Ders Kaynakları |
Nusrettin Bolelli, Belagat Tarihi, Mütenebbi Divanı,
Ebû Temmâm Divanı el-Belagatu'l-Müyessere, Ali Bulut, 9. Baskı, İfav Yayınları, 2018 |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 49 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 1,92 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Arap Şiirine Giriş | Ders |
2 | Abbasi Dönemi Arap Şiiri | Ders |
3 | Abbasi Dönemi Arap Şiiri İbnu'r-Rûm'i | Ders |
4 | Abbasi Dönemi Arap Şiiri Ebû Temmâm | Ders |
5 | Abbasi Dönemi Arap Şiiri Buhturi | Ders |
6 | Hikmet Şiirleri | Ders |
7 | Züht Şiirleri | Ders |
8 | Şiir Tahlili | Ders |
9 | Arap Şiirinde Söz Sanatları | Ders |
9 | Arap Şiirinde Söz Sanatları | Ders |
9 | Arap Şiirinde Söz Sanatları | Ders |
12 | Mütenebbi Şiirleri Şerhleri I | Ders |
13 | Mütenebbi Şiirleri Şerhleri II | Ders |
13 | Mütenebbi Şiirleri Şerhleri II | Ders |
15 | Mütenebbi Şiirleri Şerhleri III | Ders |
16 | Mütenebbi Şiirleri Şerhleri ıv | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrencilerin Belagat ilimlerinin pratik olarak uygulayabilecek seviye doğru hazırlamak. | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
Arap dili ve Belagatı dersinin amaçları ile bu ilimle ilgili kavramları öğrencilerin öğrenmesini sağlamak | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
Öğrencileri Kur'an-ı Kerim'in belagat özellikleri hakkında bilgilendirmek | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | |
Arap şiirini okuyup anlayabilecek ve şiirdeki söz sanatlarını tahlil edebilecek seviyeye gelmek | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrencilerin Belagat ilimlerinin pratik olarak uygulayabilecek seviye doğru hazırlamak. | 5 | 2 | 3 | - | - | - | 2 | - | - | - |
Arap dili ve Belagatı dersinin amaçları ile bu ilimle ilgili kavramları öğrencilerin öğrenmesini sağlamak | 5 | 2 | 3 | - | - | - | 2 | - | - | - |
Öğrencileri Kur'an-ı Kerim'in belagat özellikleri hakkında bilgilendirmek | 5 | 2 | 3 | - | - | - | 5 | - | - | - |
Arap şiirini okuyup anlayabilecek ve şiirdeki söz sanatlarını tahlil edebilecek seviyeye gelmek | 5 | 2 | 3 | - | - | - | 2 | - | - | - |