Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Arap Dili Belagati V | İİF357 | 5 | 2 + 0 | 2,0 |
Birim Bölüm | İSLAMİ İLİMLER |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüzyüze. |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi İrfan KAYA |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi İrfan KAYA |
Amaç |
Belagat ilminin üç ana disiplininden biri olan beyan ilminin tanıtılması. Teşbih, Mecaz, istiare, Kinaye konularının ayrıntılı bir şekilde örnekleriyle işlenmesi. |
Ders İçeriği |
Klasik ve modern dönemde kaleme alınmış belagat kaynakları ve müellifleri. Beyan ilminin tanımı ve kapsamı, beyan ilminin tarihi gelişim süreci. Teşbih sanatının tanımı, unsurları ve çeşitleri. Kur’ân-ı Kerim, hadisler ve Arap şiirinden teşbih içerikli örnekler. Mecaz ve hakikat kavramlarının tanımı. Akli mecaz ile lugavi mecaz ayrımı. Lugavi mecaz ile istiâre arasındaki fark. Lugavi mecaz çeşidi olarak mecaz-ı Mürsel ve alakaları. Kur’ân-ı Kerim hadisler ve Arap şiirinden mecaz-ı Mürsel örnekleri. Akli mecaz ve alakaları. Kur’ân-ı Kerim, hadisler ve Arap şiirinden akli mecaz örnekleri. İstiârenin unsurları ve çeşitleri. Kur’ân-ı Kerim, hadisler ve Arap şiirinden istiâre örnekleri. Kinayenin tanımı ve unsurları. Kur’ân-ı Kerim, hadisler ve Arap şiirinden kinaye örnekleri. |
Ders Kaynakları |
Yusuf Ebu'l-Addûs-Medhalun ila'l-Belağati'l-Arabiyye.
Nusreddin Bolelli- Belagat |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
Final | Final | 10 | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 62 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,43 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Beyan ilminin tanımı. | Ders Tartışmalı Ders |
2 | Beyan ilminin tarihsel gelişim süreci. | Ders |
3 | Beyan ilminin ana konularından teşbihin tanımı. | Ders |
4 | Teşbihin çeşitleri, Kur'an, Hadisler ve Arap şiirinden örnekler. | Ders |
5 | Beyan ilminin ana konularından Mecaz ve hakikatin tanımı. Çeşitleri. | Ders |
6 | Akli-lugavi mecaz ayrımı. Kur'an, Hadisler ve Arap şiirinden mecaz örnekleri. | Ders |
7 | İstiare-Mecaz-Teşbih ilişkisi. | Ders |
8 | İstiarenin tanımı ve çeşitleri. | Ders |
9 | Kur'an, Hadisler ve Arap Şiirinde istiare örnekleri -1 | Ders |
10 | Kur'an, Hadisler ve Arap şiirinden istiare örnekleri. | Ders |
11 | Kinaye tanımı ve çeşitleri. | Ders |
12 | Kur'an, Hadisler ve Arap şiirinden kinaye örnekleri. | Ders |
13 | Arap dilinde yaygın kullanılan kinayeli ifadeler. | Ders |
14 | Arap dilinde yaygın kullanılan kinayeli ifadeler- 2 | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Belagat kaynaklarını ayrıntılı tanır | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Arap şiirini okur ve anlar | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
kur'ândaki edebi sanatları fark eder. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Belagat kaynaklarını ayrıntılı tanır | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Arap şiirini okur ve anlar | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
kur'ândaki edebi sanatları fark eder. | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |