Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
İmalat Yöntemleri ve Takım Tezgahları | BSM324 | 6 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | BİYOSİSTEM MÜHENDİSLİĞİ |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Bahadır SAYINCI |
Ders Veren | Prof. Dr. Bahadır SAYINCI |
Amaç |
Endüstride üretilen araç, makine ve ekipmanların imalat yöntemlerini mühendislik yönünden değerlendirerek geliştirme ve yeni yöntemler bulma becerisini kazandırmaktır. Mevcut teknolojiyi geliştirebilecek, alanında yenilikler yaratabilecek nitelikte bireyler yetiştirmektir. Takım tezgâhlarında amaç; Tarım makinalarında talaşlı imalat yöntemlerini, tezgâhları, tutturma tertibatlarını, takımları ve kesme sıvılarını tanıtmak, gerekli hesapları yapabilecek teorik ve pratik bilgiyi vermek, talaşlı olarak işlenecek bir iş parçası için tezgâh, takım, tertibat, kesme parametrelerini seçebilecek bilgiyi vermektir. |
Ders İçeriği |
Talaşsız imalat (kaynak, döküm haddeleme, çekme, sıvama vb) ve talaşlı imalat (Üniversal ve CNC tornalama, frezeleme, delme, planyalama, taşlama vb) üretim teknolojilerini ilgili sektörde planlar ve uygular. |
Ders Kaynakları |
İmal Usulleri (ANIK,S., 1994) İ.T.Ü. Makine Fakültesi Birsen Yayınevi ltd.Şti ISBN 975- 511-105-0 Cağaloğlu İSTANBUL.
İmal Usulleri Ders Notu (BİR, A., 1988) Uludağ Üniversitesi Basımevi Yayın No.: 4-022 - 0167 BURSA Talaş Kaldırma Yöntemleri ve Takım Tezgahları (M. Akkurt) Birsen Yayınevi, İstanbul , 1996. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 14 | 3 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 5 | 1 | 5 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 2 | 3 | 6 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 10 | 1 | 10 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
Final | Final | 2 | 1 | 2 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 3 | 2 | 6 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 101 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,96 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | İmalat yöntemlerinin sınıflandırılması, Birleştirme yöntemlerinden; Sabit bağlantılar. Perçin yapma, lehim yapma | Ders |
2 | Kendinden güvenli bağlantılar. Kaynak çeşitleri. | Ders |
3 | Elektrikli Ark kaynağının ilkeleri. Oksi-Asetilen kaynağı ve ekipmanları. | Ders |
4 | Dökümün tanımı ve döküm metotları. Dökümde oluşacak hataları giderme yöntemleri. | Ders |
5 | Talaşlı imalat yöntemleri, talaş kaldırma yöntemlerinin esası, kesme kuvvetlerinin ve tezgah güçlerinin analitik çözümü. | Ders |
6 | Talaşlı imalatta takım malzemeleri, parça malzemeleri, kesme sıvıları. | Ders |
7 | Talaş Kaldırma Modeli ve Genel Kavramlar Torna tezgahları ve tornalama esasları | Ders |
8 | Torna tezgahları ve tornalama esasları . | Ders |
9 | Planya-vargel tezgahları, planyalama ve vargelleme. | Ders |
10 | Freze tezgâhları ve frezeleme esasları | Ders |
11 | Delik delme ve delik işleme. | Ders |
12 | Taşlama ve broşlama ve çok ince talaş kaldırma yöntemleri. | Ders |
13 | İmalat çizimlerinde yüzey pürüzlülüğü, tolerans ve kaynak gösterimleri | Ders |
14 | Talaşlı ve Talaşsız imalat yöntemleriyle ilgili görsel uygulamalar | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Endüstride üretilen araç, makine ve ekipmanların imalat yöntemlerini öğrenir | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
İmalat yöntemlerini mühendislik yönünden değerlendirerek geliştirme ve yeni yöntemler bulma becerisini kazanır | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Tarım makinalarında tezgâhları, tutturma tertibatlarını, takımları ve kesme sıvılarını tanır. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Takım tezgahlarındaki gerekli hesapları yapabilecek teorik ve pratik bilgiyi öğrenir | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Endüstride üretilen araç, makine ve ekipmanların imalat yöntemlerini öğrenir | - | - | - | - | - | 2 | - | - | - | - | 1 | - | - |
İmalat yöntemlerini mühendislik yönünden değerlendirerek geliştirme ve yeni yöntemler bulma becerisini kazanır | - | 3 | - | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Tarım makinalarında tezgâhları, tutturma tertibatlarını, takımları ve kesme sıvılarını tanır. | - | - | 3 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Takım tezgahlarındaki gerekli hesapları yapabilecek teorik ve pratik bilgiyi öğrenir | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |