Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
İleri Proses Kontrol | KMH5021 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | KİMYA MÜHENDİSLİĞİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Adife Şeyda YARGIÇ |
Ders Veren | |
Amaç |
Dersin amacı, endüstride ağırlıklı olarak kullanılan, süreçlerin kontrolü, dinamik yapıları ve kullanılan ekipman ile ilgili olarak öğrencileri bilgilendirmektir. |
Ders İçeriği |
Süreç kontrole giriş, borulandırma ve enstrümantasyon diyagramları (P&ID), genel otomatik kontrol ve sayısal kontrol kavramları, genel bir süreç kontrol sisteminin elemanları, temel ve çok değişkenli kontrol sistemleri, temel süreç sistemleri, karıştırma tankı, ısıl değiştiriciler, ve damıtma sütunu, sistemlerin frekans düzlemi analizi, PID kontrol sistemleri, süreç kontrol uygulamaları, sıklık yanıtı ile kontrol sistemi dizaynı, Bode ve Nyquist diyagramlarının çizimi, sıklık yanıtı ile sistemlerin kararlılık analizi. |
Ders Kaynakları |
Luyben, W. L. (1996) Process modelling simulation, and control for chemical engineers, McGraw-Hill Book Co.- Singapore.
Seborg, D. E., Mellichamp, D. A., Edgar, T. F., (2010) Process Dynamics and Control, John Wiley & Sons. Coughanowr, Donald R. (1991) Process Systems Analysis and Control 2nd edition, McGraw Hill |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2022 - 2023 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 6 | 14 | 84 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 8 | 3 | 24 |
Final | Final | 5 | 1 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 188 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,37 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | İleri proses kontrol teknikleri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
2 | Sıklık yanıt metotları | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
3 | Sıklık yanıtı ile kontrol sistemi dizaynı | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
4 | Bode ve Nyquist diyagramlarının çizimi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
4 | Bode ve Nyquist diyagramlarının çizimi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
6 | Sıklık yanıtı ile sistemlerin kararlılık analizi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
6 | Sıklık yanıtı ile sistemlerin kararlılık analizi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
8 | İleri besleme kontrol sistemi, kaskat kontrol sistemi, iç model kontrol sistemi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
9 | Adaptif kontrol yöntemi ve prediktif kontrol yöntemi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
10 | Kontrolör dizaynı ve ayarlanması | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
11 | Durum-uzay metodları | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
12 | Lineer olmayan kontrol sistemleri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
13 | Kontrol sistemlerinin sayısal bilgisayarda simülasyonu | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
14 | Proses kontrol stratejileri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Sıklık yanıtına giriş yapar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Önceden planlanmış özel beceriler |
Bode diyagramlarını çizer ve kullanır. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Önceden planlanmış özel beceriler |
Nyquist diayagramını çizer ve kullanır. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Önceden planlanmış özel beceriler |
Sıklık yanıtı ile kontrol sistemleri tasarlar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sıklık yanıtına giriş yapar. | 5 | 2 | 1 | 4 | 1 | 2 | 1 | 1 | 5 | 2 |
Bode diyagramlarını çizer ve kullanır. | 5 | 5 | 1 | 4 | 3 | 5 | 1 | 1 | 5 | 3 |
Nyquist diayagramını çizer ve kullanır. | 5 | 5 | 1 | 4 | 3 | 5 | 1 | 1 | 5 | 3 |
Sıklık yanıtı ile kontrol sistemleri tasarlar. | 5 | 5 | 1 | 5 | 3 | 5 | 1 | 1 | 5 | 3 |