Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
İleri Atom ve Molekül Fiziği | FİZ5005 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | FİZİK - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Arslan ÜNAL |
Ders Veren | Prof. Dr. Arslan ÜNAL |
Amaç |
Atom fiziğinin temel kavramlarının tek elektronlu atom ile tanımlanması. Çok elektronlu atomları ve çözümleme yöntemlerini öğrenmek. |
Ders İçeriği |
Bu ders tek elektronlu ve çok elektronlu atomik yapıları ve bunların elektromanyetik alanla etkileşimini içermektedir. |
Ders Kaynakları |
Atom ve Molekül Fiziği (Çeviri: F.Köksal ve H.Gümüş) Bilim Yayıncılık, Ankara,1999.
Erol Aygün ve Mehmet Zengin.(1992), ‘’Atom ve Molekül Fiziği’’ Ankara Bizim Büro Basımevi. Advances in atomic, molecular and optical physics, Benjamin Bederson, Harbert Walther Atomic Phyics, Dimitry Budker, Derek F. Kimball, David P. Demille Atom ve molekül fiziği, B. H. Bransden and C. J. Joachain |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Ödev 1 | 20 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Elektron, foton ve atomlar | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
2 | Kuantum mekaniğinin temelleri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
3 | Bir elektronlu atomlar | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
4 | Bir elektronlu atomların elektromanyetik ışınımla etkileşmesi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
5 | Bir elektronlu atomlar: ince yapı, aşırı ince yapı ve dış elektrik ve magnetik alanla etkileşmesi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
6 | İki elektronlu atomlar için Schrödinger Dalga denklemi, Spin Dalga Fonksiyonları ve Pauli ilkesinin rolü, iki elektronlu atomların taban durumu | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
7 | Bağımsız parçacık modeli, iki elektronlu atomların taban durumu, uyarılmış durumları, Auger olayı | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
8 | Merkezcil alan yaklaşımı, Elementlerin periyodik sistemi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
9 | Thomas-Fermi atom modeli, Hartree-Fock yöntemi ve öz uyumlu alan, Merkezcil alan yaklaşımına düzeltmeler | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
10 | Çok elektronlu atomların elektromanyetik alanla etkileşmesi: seçim kuralları, Alkalilerin spektrumları, Helyum ve Toprak Alkaliler | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
11 | Çok elektronlu atomların elektromanyetik alanla etkileşmesi: Çoklu yapı, Zeeman olayı, Karesel stark olayı, X-ışını spektrumu | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
12 | Moleküler yapı: genel doğası, iki atomlu moleküller için Born Oppenheimer ayırması, dönme ve titreşim hareketleri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
13 | Moleküler yapı: iki atomlu moleküllerin elektronik yapısı | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
14 | Çok atomlu moleküllerin yapısı | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Atom Fiziğinin temel kavramlarının tek elektronlu atom ile tanımlanması | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
Tek elektronlu atom ile elektromanyetik alan etkileşimini kavramak | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
Temel kavramların iki elektronlu atomlar için tanımlamasını yapmak | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
İki elektronlu atomların elektromanyetik alanla etkileşim olayının incelemesinin yapılabilmesi | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
Çok elektronlu atomları tanımak ve bunların çözüm yöntemlerini bilmek | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Atom Fiziğinin temel kavramlarının tek elektronlu atom ile tanımlanması | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Tek elektronlu atom ile elektromanyetik alan etkileşimini kavramak | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Temel kavramların iki elektronlu atomlar için tanımlamasını yapmak | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
İki elektronlu atomların elektromanyetik alanla etkileşim olayının incelemesinin yapılabilmesi | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Çok elektronlu atomları tanımak ve bunların çözüm yöntemlerini bilmek | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |