Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Temel Tasarım I | İMÇ105 | 1 | 2 + 4 | 8,0 |
Birim Bölüm | İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze uygulama |
EBS Koordinatörü | Arş. Gör. İlkcan İRDELP |
Ders Veren | Arş. Gör. İlkcan İRDELP |
Amaç |
Ders, temel tasarım kavramlarının ve tasarım dilinin uygulamalı örneklerle öğretilmesi esasını temel alır. Bu amaçla öğrencilerin, eleştiriler aracılığı ile tasarım dilini kavramak ve el ve zihin becerilerini geliştirmek için uygulamaya yönelik çalışmalar yapmasını sağlar. Soyutlama ve biçimlere ilişkin dilin tanıtılması ve bu dili kullanma becerisini geliştirmeyi amaçlar. İki ve üç boyutlu kompozisyon oluşturan öğelerin kavratılması ve tasarım süreci becerilerinin kazandırılması dersin önemli hedeflerindendir. |
Ders İçeriği |
Kompozisyonların elemanları arasındaki ilişkiler ağını kurgulamaya yönelik temel ilkeler ve yaparken öğrenme yöntemi ile tasarım dilini kavratan ve el-zihin becerilerini geliştiren uygulamaya yönelik çalışmalar. |
Ders Kaynakları |
Çınar, K. ve Çınar, S. 2018. Temel Tasarım. KTO Karatay Üniversitesi Yayınları, Konya
Civcir, E. ve Özdemir, İ. 2015. Tasarımda Plastik Ögeler ve Plastik Sanatlar, Akademisyen Kitapevi, Ankara. Erdoğan, E. Ve Çelik, F., 2015. Temel Tasarım Ders Kitabı. Ankara Üniversitesi Yayınevi, Ankara. Principles of Form and Design, Wucius Wong, John Wiley &Sons,Inc., 1993 Temel Tasarım ve Yaratıcılık, Bilgi Denel, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Basım İşliği, Ankara, 1981. Çınar, K. ve Çınar, S. 2018. Temel Tasarım. KTO Karatay Üniversitesi Yayınları, Konya Civcir, E. ve Özdemir, İ. 2015. Tasarımda Plastik Ögeler ve Plastik Sanatlar, Akademisyen Kitapevi, Ankara. Erdoğan, E. Ve Çelik, F., 2015. Temel Tasarım Ders Kitabı. Ankara Üniversitesi Yayınevi, Ankara. Principles of Form and Design, Wucius Wong, John Wiley &Sons,Inc., 1993 Temel Tasarım ve Yaratıcılık, Bilgi Denel, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Basım İşliği, Ankara, 1981. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Uygulama 1 | 30 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 5 | 13 | 65 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 4 | 14 | 56 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 4 | 4 | 16 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | Benzetim | 4 | 4 | 16 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 4 | 4 | 16 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma | İnceleme / Anket Çalışması | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 1 | 1 | 1 |
Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 208 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 8,16 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Ders tanımı, işleyiş süreci ile ilgili bilgi | |
2 | Gestalt Prensipleri çerçevesinde (şekil-zemin, benzerlik, süreklilik, kapalılık ve yakınlık) nokta, çizgi ve düzlem | |
3 | Tasarım ilkeleri doğrultusunda kompozisyon (Nokta çalışması) | |
4 | Tasarım ilkeleri doğrultusunda kompozisyon (Çizgi çalışması) | |
5 | Tasarım ilkeleri doğrultusunda kompozisyon (Şekil çalışması) | Ders |
6 | Tasarım ilkeleri doğrultusunda kompozisyon (Renk çalışması) | Ders Beyin Fırtınası |
7 | Tasarım ilkeleri doğrultusunda kompozisyon (Renk ve şekil çalışması) | Ders Beyin Fırtınası |
8 | Tasarım ilkeleri doğrultusunda kompozisyon (Sert doku çalışması) | Ders Beyin Fırtınası |
9 | Tasarım ilkeleri doğrultusunda kompozisyon (Yumuşak doku çalışması) | Ders Beyin Fırtınası |
10 | Tasarım ilkeleri doğrultusunda çoklu kompozisyon oluşturma (renk ve doku) | Ders |
10 | Tasarım ilkeleri doğrultusunda çoklu kompozisyon oluşturma (renk ve doku) | Ders |
12 | Tasarım ilkeleri doğrultusunda çoklu kompozisyon oluşturma (renk, şekil ve doku) | Ders |
12 | Tasarım ilkeleri doğrultusunda çoklu kompozisyon oluşturma (renk, şekil ve doku) | Ders |
14 | Tasarım ilkeleri ve doğrultusunda çoklu kompozisyon oluşturma (final ödevi) | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Tasarım problemi çözerken çok boyutlu değişkenleri kontrol etmeyi ve şekiller/formlar arası ilişkiler ağının kurgulanma becerisini kazanır. | Ödev / Proje | Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
Eleştirel bakış açısını geliştirerek kişisel farkındalık kazanır. | Ödev / Proje | Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
Tasarımın temel ilkelerini grup içinde tartışarak kavrar. | Ödev / Proje | Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
Sunum (görsel) becerisi kazanır. | Ödev / Proje | Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
Uygulamalı örnekler üreterek iki ve üç boyutlu algıyı ve el becerisini geliştirir. | Ödev / Proje | Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
Eleştirel bakış açısını geliştirerek kişisel farkındalık kazanır. | Ödev / Proje | Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tasarım problemi çözerken çok boyutlu değişkenleri kontrol etmeyi ve şekiller/formlar arası ilişkiler ağının kurgulanma becerisini kazanır. | 2 | 3 | 5 | 1 | 3 | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 |
Eleştirel bakış açısını geliştirerek kişisel farkındalık kazanır. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
Tasarımın temel ilkelerini grup içinde tartışarak kavrar. | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 |
Sunum (görsel) becerisi kazanır. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Uygulamalı örnekler üreterek iki ve üç boyutlu algıyı ve el becerisini geliştirir. | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
Eleştirel bakış açısını geliştirerek kişisel farkındalık kazanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |